B
ok, har införskaffat delarna idag, jag har ju S-modellen (som den norska beskrivningen) så bara varistorn och kondingen på 220 har jag... ska bli intressant att se om det funkar.

K-rauta var snabba, fick min beställa svenska laddare idag, så skadar ju inte att testa om det går fixa till 120-voltaren.

B
då var det fixat... hade ju DC18RA-S, och den funkar bra... uppförs sig precis likadant som min nya svenska... så nu har jag två....

ca 85 kr på elfa, en 220uF 400V konding (diamter 25mm) samt en Varistor 250V 0,6 w, den som beskrevs tidigare.

jag hade en tennsug, något som rekommenderas, det var lite svårt att få bort den gamla kondingen annars...

Någon som fått T-modellen att fungera?

Redigerat:
Boan skrev:
K-rauta var snabba, fick min beställa svenska laddare idag, så skadar ju inte att testa om det går fixa till 120-voltaren.
Hej

Törs man fråga vad K-Ruta ville ha för 220 voltaren?

Mvh

Peter

B
GSM-Peter skrev:
Hej

Törs man fråga vad K-Ruta ville ha för 220 voltaren?

Mvh

Peter
ja, det är ju inte nån hemlighet egentligen... 616 kr! helt ok tycker jag. då fick jag vänta tills nästa leverans, vilket jag trodde skulle vara länge.. men det måste gått med någon annan sändning av nåt slag för det gick som sagt väldigt fort.

ock relativt rimligt. 492,50 kr + moms, vilket stämmer bra med priset i usa som var motsvarande 400 kr + moms. dvs helt ok..

de knappade i datorn och fick fram det priset, tror K-rauta i egenskap av stor kjedja har relativt bra rabatter på inköpspriserna.. (bara ett personligt antagande!)

616 SEK :O Det var jo ikke mye å sutre over.........

Normalt ligger dem på 1100-1200 Nok her...

B
jag hoppas fler av er kan köpa till det priset... annars hade jag bara tur...

Tror nog du hade lite tur där...
Till mig sa de att 616kr är deras inköpspris och att de skulle ha 770kr för den.

B
hmm.. men de knappade och slog in nån kod så fick de ner priset.. lite misstänkt är ju att 616+moms blir exakt 770.....

770 är väl ändå relativt bra pris? det hade jag tyckt...

men som sagt, det funkar fin-fint att bygga om (i alla fall S-modellen)

Roligare att modda än att köpa nytt :)

/T

Nu har jag modifierat min 120Volts DC18RA T enligt beskrivningen på sidan
http://www.schneordesign.com/Avi/Makita/makita_mod1.htm

Jag använde likadana komponenter som nämnts tidigare i denna tråd sånär som på varistorn som blev modellen mindre (Elfabutiken hade inte den andra hemma):

Ellytkond LP 220uF/400V
Rad ellyt 22uF/450V 3m
Varistor VDR S10K250

22uF elektrolyten ovan (från Elfa) har egentligen för stor diameter (16 mm) jämfört med originalet (13 mm) men genom att böja till benen så gick det att få plats med den nya. (Conrad.se har 22uF elektorlyter med diameter 13 mm, kanske har de övriga komponenter också)

I min laddare var det nån sorts vit pasta (lim?) utsmetad kring den stora kondensatorn. Den fick jag för mig att att ta bort när jag skulle avlöda den kondensatorn men av misstag slet jag då av en tråd som täcktes av pastan. Nämner det så andra som tänkt göra samma modifiering kan undvika den tabben (var försiktig med pastan). Det var iofs enkelt att löda ihop trådstumparna igen.

Laddaren verkar i alla fall funka som den ska efter moddningen och laddar batterierna på ungefär samma tid som 240Volts-varianten jag har sen tidigare.

BM skrev:
Ellytkond LP 220uF/400V
Rad ellyt 22uF/450V 3m
Varistor VDR S10K250
Hej BM

Kan man få fråga ungefär vad komponenterna kostade?

Mvh

Peter

GSM-Peter skrev:
Hej BM

Kan man få fråga ungefär vad komponenterna kostade?

Mvh

Peter
ca 105 kr inkl. moms, orabatterade Elfa-priser. Den stora kondensatorn var dyrast, 75 kr eller nåt i den stilen.
Utöver det köpte jag också en en svensk sladd, men på Clas Ohlson, 25 kr.

Så ca 130 kr för rubbet.

Hej på er och tack för en mycket intressant tråd.
Jag skulle fixa till min laddare enligt tidigare länk men som vanligt så kör jag på utan att tänka igenom allt först så jag vände kondensatorn fel. och givetvis så fungerade inte laddaren. testade att löda om den rätt men skadan hade ju redan sket. Nu till min fråga till alla kunniga här, är det bara kondensatorn som har gått eller har jag sabbat mycket mer så det inte är lönt att fixa nya delar?

BM skrev:
Nu har jag modifierat min 120Volts DC18RA T enligt beskrivningen på sidan
[länk]

Laddaren verkar i alla fall funka som den ska efter moddningen och laddar batterierna på ungefär samma tid som 240Volts-varianten jag har sen tidigare.
Hej BM och alla

Har någon el-kunnig kollat på isolationsavstånden?
Antar att kretskortet är det mest kritiska.
Jag är lite orolig för det då 110 V har väsentligt kortare isolationsavstånd.
Detta blir ju extra känsligt på en apparat man lämnar obevakad.

Har själv eldat upp en 110V skarvsladd kopplad till 220 v (obelastad small det till ordentligt)..

Mvh

Peter

B
isolationsavstånd var? på kortet? kan ju kolla men tror korten är identiska.

om de kan spara 10 kr i tillverkningsledet på kondensatorn så är det helt klart värt att sätta upp en separat modell för 120 v. tom om de spar 5 kr.... däremot kommer nog korten vara lika, men kan ju som sagt vara värt att kolla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.