Gilbert skrev:
J Vad jag kan förstå så torde laddarna vara lika från likriktarbryggan, och mellan kondensatorn(tror jag det är) som sitter paralellt med inkommande spänning och drosselspolen sitter det ett par bygeltrådar i 110V-versionen medan det i 240V-versionen verkar ska sitta ett par dioder(nån slags halvvågslikriktning?). Vi skulle nog behöva bättre kretsscheman för båda versionerna, men det kan ju vara så enkelt att det räcker att stoppa dit ett par dioder istället för bygeltrådarna?
Intressant med ett schema! Hoppas jag har samma laddare hemma, har inte möjlighet att kolla just nu.

Hur menar du att det är byglat? Man kan inte ersätta dioderna med bylingar, då lär det smälla..
 
mycke_nu skrev:
...
Hur menar du att det är byglat? Man kan inte ersätta dioderna med bylingar, då lär det smälla..
Det sitter ett par järntrådar där jag fick för mig att det skulle sitta någon komponent, det är vad jag menar med byglingar, lite svårt att se på bilderna då kinesen som gått lös med silikonsprutan för att vibrationssäkra laddaren tydligen inte fått order att vara sparsam, jag la heller inte ner alltför mycket tid på studierna av laddaren.
 
Har också moddat en DC18RA S med framgång.
Använde en 400v 470microF konding och 250V varistor.

Tack för hjälpen!
 
Hum, provade att modda min DC18RA T idag med dessa komponenter från ELFA enligt inköpslistan som postats tidigare:
67-547-58 Ellytkond LP 220uF/400V
67-035-24 Rad ellyt 22uF/450V 3m
60-299-53 Varistor VDR S14K250

När jag provkörde, gick den som den skulle i typ 1/2 minut, sedan började den blinka och indikera trasigt batteri. Tog ur batteriet och stoppade tillbaka det. Efter 2 minuter gick keramiksäkringen och när jag öppnade kåpan och kände på en av kylplåtarna eller vad det är, var den jättevarm efter så kort tid. Batteriet verkar inte vara förstört som tur är.

Det var inga problem med polariteten för kondingarna, men hur är det med varistorn? Enda märkningen jag kunde se på orginalen, var att texten var vänd åt ett håll, så jag gjorde motsvarande med den nya...

Törs jag byta keramiksäkringen och testa på nytt tro?

Mvh Matte
 
Hej

Som stolt (?) ägare till ett antal Makita DC18RA är jag mkt intresserad av hur det går med konverteringen.
Har för mig att jag läst att DC18RA-S är lättare att modda än DC18 RA-T.
Jag kan ev av vara en DC18 RA-T mot lite moddningshjälp....
(löda kan jag men inte ta reda på vad som skall fixas).

Mvh

Peter
 
B
tjena

sitter med en DC18RA S, men beställde idag en ny svensk... fick rätt bra pris tror jag...

vågar inte säga hur bra förrän jag har den (ifall nåt är fel...)... ;)
 
B
eftersom den klarar 50hz, borde ju en relativt "enkel" transformator fungera, som bara sänker spänningen från 240 till 120, dvs en järnkärna med två lindningar..... ;)

någon som vet om såna finns? borde ju vara mycket enklare än en som alstrar 60 Hz
 
Boan skrev:
sitter med en DC18RA S, men beställde idag en ny svensk... fick rätt bra pris tror jag...
Vad fick du ge för den?
Har sett dem för runt 800kr, men vet inte om det är bästa priset

//matte
 
Redigerat:
HEj Boan

Det finns en uppsjö av trafos 110 /220 volt.
Makiatas laddare drar ca + 250W så en hyggligt bra en krävs.
Kolla på tex Kjell och Co (typ + 400 sek sist jag kollade ).
Köp inte en för liten.

Billigare är det om du finner den i USA eller Kina (om du har kontakter som talar språket där) .

Kolla gärna på andra bra verktyg i USA typ Drill Doctor (Slipa borrar).
Jag är helnöjd med min 110V Drill Doctor.

Mvh

Peter
 
Varför inte köpa inte rätt grejor från början?
 
Pris! Framför allt om det åker med hem i bagaget utan att varken tull- eller skatteverket ser det ;)
 
B
mtw skrev:
Har också moddat en DC18RA S med framgång.
Använde en 400v 470microF konding och 250V varistor.

Tack för hjälpen!
Fick du plats med det? hittade inte någon konding under 35 mm.....

har ju redan beställt en ny, men vore ju klart intressant att se om det gick bygga om.. kanske blir en tur till Elfa på måndag.. ;)

har ju -S modellen, verkar ju inte som någon misslyckats med det än...

lite trist att jag beställt, funkar det kanske det går avbeställa.. ;)

Något speciellt att tänka på när det gäller Varistorn? har ju en del nät-agg för datorer.. skulle kunna kika i nåt av dem.. ;)
 
Redigerat:
B
trollkarlen skrev:
Min såg exakt ut internt som på den beskrivningen jag postade ovan.
[länk]

Men den hade samma serie nummer som den andra beskrivningen.

Nu har jag i alla fall moddat den efter beskrivningen ovan med en 220uF 400V konding och en 250V varistor.

Den funkar hur bra som helst nu så det är bara att köra på.

PS, ska bara byta sladd me till en för svenska väggutag. Kostade 25 kr på kjell och Company :)

/T
ska till Elfa imorgon.. men.. något speciellt med Varistorn? nåt att tänka på? varför just det som valts?
 
Matte71 skrev:
Hum, provade att modda min DC18RA T idag med dessa komponenter från ELFA enligt inköpslistan som postats tidigare:
67-547-58 Ellytkond LP 220uF/400V
67-035-24 Rad ellyt 22uF/450V 3m
60-299-53 Varistor VDR S14K250

När jag provkörde, gick den som den skulle i typ 1/2 minut, sedan började den blinka och indikera trasigt batteri. Tog ur batteriet och stoppade tillbaka det. Efter 2 minuter gick keramiksäkringen och när jag öppnade kåpan och kände på en av kylplåtarna eller vad det är, var den jättevarm efter så kort tid. Batteriet verkar inte vara förstört som tur är.

Det var inga problem med polariteten för kondingarna, men hur är det med varistorn? Enda märkningen jag kunde se på orginalen, var att texten var vänd åt ett håll, så jag gjorde motsvarande med den nya...

Törs jag byta keramiksäkringen och testa på nytt tro?

Mvh Matte
Nån som har koll på hur varistorn ska vändas / polaritet ?
 
Varistorn har ingen polariet. Den ordnar helt enkelt kortslutning om spänningen överstiger 250V för att på så sätt blåsa säkringen och skydda elektroniken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.