406 995 läst · 2 268 svar
407k läst
2,3k svar
Makita-klubben (för nördar)
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 723 inlägg
Hade vart riktigt trevligt, då hade man kunnat nöja sig med en batteristorlek till allt. Men det känns inte som det är några nya batterier på gång?
Nu känns det som att några 2Ah och några 6Ah är bästa setupen
Nu känns det som att några 2Ah och några 6Ah är bästa setupen
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 723 inlägg
Ni som kör 2Ah batterier, hur långt klarar man sig på dom? Funkar dom bara bra till vissa maskiner?
Skulle vara nice med den lägre vikten mot de större batterierna
Skulle vara nice med den lägre vikten mot de större batterierna
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Johannes Carlsson skrev:
De är väldigt lätta, använder dem bara till borr/skruvdragare, en nackdel är att livremsbygeln sticker en bit nedanför batteriet. Så maskinen står snett på plan yta, plus att metallen kan skrapa underlaget.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 723 inlägg
Bygeln går att ta bort då? Fast jag brukar lägga den ner så att inte skada underlagen när man sen välter maskinen
I somras byggde jag nytt trädäck på drygt 50 kvm. Alla skruv till trallen, staketribbor och överliggare skruvade jag med min DDF083 med 2Ah batteri. Och även om jag inte tog tid eller räknade antal skruv blev jag själv förvånad att batteriet räckte så länge. Jag satte batteriet på laddning (fast det inte var urladdat) när jag gick på lunch och efter arbetsdagens slut.
Jag har två st 2Ah batterier och det andra hade jag till min DDF456 (säljs nog inte längre) som är en borrskruvdragare. Har även använt det i min slagskruvdragare DTD153 utan problem. Mina 4Ah, 5Ah och 6Ah använder jag mest till lövblås, kedjesåg och ifall jag behöver använda alla tre skruvdragare samtidigt.
Så mitt omdöme gällande 2Ah är att de är väldigt bra och jag tycker lätt att du ska köpa på dig minst två stycken.
Jag har två st 2Ah batterier och det andra hade jag till min DDF456 (säljs nog inte längre) som är en borrskruvdragare. Har även använt det i min slagskruvdragare DTD153 utan problem. Mina 4Ah, 5Ah och 6Ah använder jag mest till lövblås, kedjesåg och ifall jag behöver använda alla tre skruvdragare samtidigt.
Så mitt omdöme gällande 2Ah är att de är väldigt bra och jag tycker lätt att du ska köpa på dig minst två stycken.
Jag köpte två av dessa bältesclips så den inte sticker ner en bit ifall du har ett 2Ah batteri på skruvdragaren: https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-346449-3-baltesclips-kompakt
Bifogar bilder på min nya Makita
40v redan här
Hur är det med batterierna? Tycker 40V ser ganska mycket större ut (och antar att det är tyngre), trots att det är på 100Wh jämfört med 108Wh för 6A/18V. Om man nu skall tolka uppgifterna på batterierna bokstavligen...E eddie78 skrev:
Dvs. om jag verkligen inte har verktyg som behöver den extra kraften som man kan plocka ur ett 40V batteri så blir det en "sämmre" lösning?!
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 723 inlägg
Ja, det är lite samma när man går från 12v till 18v. Det blir ju ett minimum på hur litet batteriet kan vara. Färre antal celler bör ge bättre packning storleksmässigt
40v = 10 3,6v celler
18v = 5st 3,6v celler
12v = 3st 3,6v celler
40v = 10 3,6v celler
18v = 5st 3,6v celler
12v = 3st 3,6v celler
Johannes Carlsson skrev:
144Wh nästan lika stort som 18v batterierS skyisthelimit skrev:Hur är det med batterierna? Tycker 40V ser ganska mycket större ut (och antar att det är tyngre), trots att det är på 100Wh jämfört med 108Wh för 6A/18V. Om man nu skall tolka uppgifterna på batterierna bokstavligen...
Dvs. om jag verkligen inte har verktyg som behöver den extra kraften som man kan plocka ur ett 40V batteri så blir det en "sämmre" lösning?!