10 159 läst · 33 svar
10k läst
33 svar
Makita Borrskruvdragare vs Makita 4-funktions Slagskruvdragare - vilken vinner?
Det är samma fäste på Bosch multiverktyg som på Makitas. Det är alltså bara att välja och vraka bland Bosch-bladen på närmaste byggvaruhus.Herr Hysteres skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 412 inlägg
Det låter bra. Vi lägger en sån på inköpslistan. Såg dock en tråd här på forumet som sa att Makita tänker släppa en variant som tillåter verktygslöst bladbyte under första kvartalet nästa år. Skall man vänta på det kanske?
Verktygslösa byten är en av viktigaste featuren till sådana maskiner. Inte bara för att byta tillbehör utan även för att kunna rotera sågbladet eller andra tillbehör för att komma åt. Man använder ju den maskinen när inget annat kommer åt, och då vill man gärna kunna snabbt anpassa verktygens vinkel.
Så om Makita har en sådan i pipe-linen skulle jag vänta!
Så om Makita har en sådan i pipe-linen skulle jag vänta!
Jag tycker inte att det är särskilt jobbigt att skruva lite när man byter blad på maskinen. Dessutom har insexnyckeln ett fäste på maskinen så den är ju aldrig långt borta. Fast å andra sidan är det ju absolut ingen nackdel att kunna byta eller vrida bladen ännu snabbare och smidigare.
Det jag försöker säga är att om du har behov av ett multiverktyg just nu så kommer du inte ångra dig eller vara nämnvärt bitter över att behöva skruva lite när du byter blad. Men om det istället dröjer lite innan du får behov av multiverktyget så kan det kanske vara värt att vänta lite för åtminstone klämma lite på den nya versionen.
Min gissning är dock att det blir lite dyrare med den som är vertgyslös.Tittar man på Bosch GOP 250 och GOP 300 så kostar den verktygslösa (GOP 300) ca 500kr mer. Den har ju visserligen en starkare motor men en liten del av kostnaden måste väl ändå härledas till det smidigare verktygsbytet.
Det jag försöker säga är att om du har behov av ett multiverktyg just nu så kommer du inte ångra dig eller vara nämnvärt bitter över att behöva skruva lite när du byter blad. Men om det istället dröjer lite innan du får behov av multiverktyget så kan det kanske vara värt att vänta lite för åtminstone klämma lite på den nya versionen.
Min gissning är dock att det blir lite dyrare med den som är vertgyslös.Tittar man på Bosch GOP 250 och GOP 300 så kostar den verktygslösa (GOP 300) ca 500kr mer. Den har ju visserligen en starkare motor men en liten del av kostnaden måste väl ändå härledas till det smidigare verktygsbytet.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Makita bordcirkelsåg/klyvsåg, slagskruvdragare och sticksåg (batteri) - Katrineholm
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Avslutad: Vinn en kraftfull borrskruvdragare från Makita
Tävling -
Avslutad: Vinn Ryobi borrskruvdragare R12SD-120G
Tävling -
Makita DDF486 vs. DHP486 (eller borrskruvdragare vs. slagborrmaskin)
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Kapex 60 E-set vs Makita LS1019L
Verktyg, Maskiner & Fordon