Batteridrivna cirkelsågar är ganska svaga så man klarar av att stå emot kickback.
En nätdriven däremot skulle jag inte köpa utan klyvkniv.

Ni som vill ha batteridriven så använd tunna och vassa klingor, annars käkar det batteri och man får knappt något gjort.

Herr Hysteres skrev:
Robert-san01 - jag har faktiskt varit sugen på den cirkeln men sen läste jag en massa om avsaknad av klyvkniv, klingor som nyper fast och handleder som bryts och blev livrädd. Vågar en amatör som jag äga ett sånt verktyg?
Ingen fara! Den är inte farligare än någon annan cirkel skulle jag säga.

Fick lådan från Toolstop igår och provkörde lite idag. Borren och slagskruvdragaren är kanon, men i relation till dessa visste jag vad jag skulle förvänta mig så det var ingen överraskning.

Den stora kioskvältaren tyckte jag var tigersågen BJR181. Jag har aldrig ens hållit i en tigersåg tidigare men det tog ju inte mer än 10 sekunder att inse att detta kommer bli ett av husets mest använda verktyg. Jag har stor trädgård och sågar mycket träd, grenar, buskar och rötter och man kommer ju åt riktigt bra med en sån där mackapär. Jag fattar inte att jag inte köpt en tidigare. Fasen vilken bra uppfinning.

Herr Hysteres skrev:
Fick lådan från Toolstop igår och provkörde lite idag. Borren och slagskruvdragaren är kanon, men i relation till dessa visste jag vad jag skulle förvänta mig så det var ingen överraskning.

Den stora kioskvältaren tyckte jag var tigersågen BJR181. Jag har aldrig ens hållit i en tigersåg tidigare men det tog ju inte mer än 10 sekunder att inse att detta kommer bli ett av husets mest använda verktyg. Jag har stor trädgård och sågar mycket träd, grenar, buskar och rötter och man kommer ju åt riktigt bra med en sån där mackapär. Jag fattar inte att jag inte köpt en tidigare. Fasen vilken bra uppfinning.
Grattis till inköpen. Nu fattas det bara att du köper Makitas batteridrivna multiverktyg också. Innan jag köpte det själv så kunde jag inte riktigt avgöra när det kunde vara användbart men nu när den finns hemma så används den oftare än brödkniven i köket.

Jag kan även slå ett litet slag för Makitas batteridrivna trädgårdsmaskiner. Jag har visserligen bara deras grästrimmer men den fungerar utmärkt och det är fantastiskt skönt att slippa släpa runt på sladdar i hela trädgården.

Fasen att jag inte tänkt på tigersågen i trådgården tidigare! Nu kör jag med cirkeln när det är grövre grenar som skall bort, men en tigersåg är naturligtvis 100x bättre!

Ja den var riktigt bra. Jag köpte grovtandade Bosch 220mm-blad för rått trä och de går som en kniv genom smör. Sågade ned ett mindre träd (ca 15 cm stam), kvistade det och kapade stammen i bitar på mindre än 5 minuter. Otroligt smidigt.

Skall nog för övrigt komplettera med en eller två 4Ah-ackar för trädgårdsarbete. Enligt Toolstop så funkar de på 181an.

Redigerat:
Låter precis som det verktyg jag behöver i min trädgård!

Go for it. You're worth it!!

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Blir absolut en nästa gång jag beställer!

Har du koll på vad som skiljer de två maskinerna åt? De ser ut att vara rätt lika i pris.

Janus82 skrev:
Nu fattas det bara att du köper Makitas batteridrivna multiverktyg också. Innan jag köpte det själv så kunde jag inte riktigt avgöra när det kunde vara användbart men nu när den finns hemma så används den oftare än brödkniven i köket.

Jag har faktiskt funderat på den nu när jag har 18V-ackar. Hur är utbud och pris på verktyg jämfört med blå Bosch? Jag tycker mig förstå att de inte är kompatibla med varandra. Är detta rätt?

Janus82 skrev:
Jag kan även slå ett litet slag för Makitas batteridrivna trädgårdsmaskiner. Jag har visserligen bara deras grästrimmer men den fungerar utmärkt och det är fantastiskt skönt att slippa släpa runt på sladdar i hela trädgården.
Häcksaxen ser också nice ut!

Robert-san01 skrev:
Blir absolut en nästa gång jag beställer!

Har du koll på vad som skiljer de två maskinerna åt? De ser ut att vara rätt lika i pris.
Jag antar att du menar 181an och 182an? 181an har LED-belysning, vilket 182:an inte har. Dessutom finns det en utfällbar krok på 181an som saknas på syskonet. Jag såg någon annan på forumet som konstaterade att de aldrig använt kroken men för mig (oss!) som är uppe i träd då och då kan den nog vara bra för att kunna hänga ifrån sig sågen. Jag rekommenderar 181an.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Herr Hysteres skrev:
Jag antar att du menar 181an och 182an? 181an har LED-belysning, vilket 182:an inte har. Dessutom finns det en utfällbar krok på 181an som saknas på syskonet. Jag såg någon annan på forumet som konstaterade att de aldrig använt kroken men för mig (oss!) som är uppe i träd då och då kan den nog vara bra för att kunna hänga ifrån sig sågen. Jag rekommenderar 181an.
Tack för hjälpen! Det var precis det jag behövde veta. :)

Mitt nöje. Kul att för en gångs skull kunna vara den som svarar och inte bara den som frågar!

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
M
Jag gillar att 181:ans LED, när man släppt avtryckaren, hålls lysande i några sekunder och sedan fade'ar ut sakta. Ser coolt ut. (y)

Redigerat av moderator:
Helt överens.

För övrigt ser 181an cool ut rent generellt. Påminner lite om en SPAS12. Kunde inte låta bli att göra mantelrörelse med främre handen när jag fällde ned skyddsglasögonen och gick ut i trädgården.

Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.