82 096 läst · 324 svar
82k läst
324 svar
Magnussons eller Bonnlarssons, enplansvilla i lantlig stil
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Igår installerades ett vattenfilter för att slippa kalk och annat gott.
Nu kan vi äntligen börja inreda tvättstugan ordentligt. Har varit svårt att bestämma hur allt ska se ut innan vi vetat vilket sorts filter vi behövt och hur stor plats det tar.
Jag har passat på att måla upp min vision av altan i snön. Om jag får som jag vill, vilket det troligtvis inte blir, så kommer vi ha en altan på ca 110 m2. Dessa uppdelade på varsin sida om uterummet med ca 36 m2 i sydväst och resterande i nordväst. På den största delen skulle det vara himla trevligt med ett ordentligt utekök också. Det blir nog inget med dessa planer i år men drömma kan en ju alltid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Semestertider innebär att lägga marksten. Vi valde att köpa tumlad marksten i betong från St Eriks. Den heter Rustik och är i färgen naturgrå. Längs kanterna har vi lagt samma sten men i antracit. För att liva upp allt lite har vi slängt i lite antracitfärgade stenar lite varstans. Till fog valde vi antracitfärgad, ogräshämmande fogsand.
Det här är på framsidan och vi kommer fortsätta runt hörnet mot groventrén också. Totalt blir det ca 130 m2 vi lägger. Att lägga marksten är lite kul eftersom själva läggningen går relativt snabbt. Det tråkiga är att beräkna fall och att jämna av allt. Att sopa i fog är inte heller särskilt kul men det är i alla fall något som vem som helst klarar av.
Sambon sköter det mesta inför och under läggningen och jag bär fram stenarna till honom. Även 7 och 9-åringen har hjälpt till att bära sten. 4-åringen får bära halvstenarna.
Det här är på framsidan och vi kommer fortsätta runt hörnet mot groventrén också. Totalt blir det ca 130 m2 vi lägger. Att lägga marksten är lite kul eftersom själva läggningen går relativt snabbt. Det tråkiga är att beräkna fall och att jämna av allt. Att sopa i fog är inte heller särskilt kul men det är i alla fall något som vem som helst klarar av.
Sambon sköter det mesta inför och under läggningen och jag bär fram stenarna till honom. Även 7 och 9-åringen har hjälpt till att bära sten. 4-åringen får bära halvstenarna.
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Det färdiga resultatet. Allt som allt lade vi 200 m2 marksten. Tungt men riktigt kul att ha gjort det själva.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Vattenläcka i köket.. Felet åtgärdat men i morgon kommer en firma för att besikta. Håller tummarna för att vi inte behöver riva hela köket, golvet och ytterväggen..
Inte en aning om hur länge det har droppat men vi reagerade när golvet började resa sig.
Inte en aning om hur länge det har droppat men vi reagerade när golvet började resa sig.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Handlar ju mycket om hur länge det har droppat och hur långt det har kommit...
Ser ni det på golvet kan det ju vara en del fukt under :/
Jag hade en droppläcka för ett antal år sen i ett kök, men där såg jag det på uppsvullna köksskåp, så jag behövde bara byta botten + en sida av ikeaskåpet efter att ha åtgärdat läckan...
Ser ni det på golvet kan det ju vara en del fukt under :/
Jag hade en droppläcka för ett antal år sen i ett kök, men där såg jag det på uppsvullna köksskåp, så jag behövde bara byta botten + en sida av ikeaskåpet efter att ha åtgärdat läckan...
Nybyggare
· Östergötland
· 385 inlägg
Nu börjar vi med uterummet och dess inglasning. Ska bli skönt att äntligen få möjlighet att använda det som annat än förvaring.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Liknande trådar
-
Radonett eller kolfilter? (Radon i dricksvatten)
Vatten & Avlopp -
Byta enstaka lameller som släppt från parkettgolv?
Golv -
Passar Assa 6696-trycken till EL580? (en eller två returfjärdrar?)
Fönster & Dörrar -
Köksfläkt. Är det värt att prova repa eller köpa ny ?
Kök -
Bygga förråd - väggar eller golv först?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus