Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Idag hade jag och sambon barnvakt för att kunna åka och titta på golv bland annat. Är så mycket enklare att göra sådant utan 3 små rastlösa ungar. Vi åkte till Bauhaus eftersom vi ville titta på BerryAlloc då vi hört av flera att det är bra golv. Tyvärr så blev vi inte ett dugg mer kloka på det.

Våra krav är att det ska läggas i kök/matplats/vardagsrum och tåla skapligt med väta. Vi vill inte få panik så fort ett barn spiller något. Det ska se ut som trä men behöver inte nödvändigtvis vara det. Om det är skapligt pris har vi även tänkt lägga det i allrum, sovrum och kontor. Snyggast att ha det enhetligt enligt oss.

I hallen kommer det troligtvis bli klinker, likaså i badrum och dusch. Vi funderar på något lättskött och tåligt vinylgolv till groventrén och tvättstuga. Där vill inte jag ha klinker eftersom jag inte gillar fogarna och vill att det ska gå att nästintill spola rent golvet. Sambon vill gärna ha klinker i bad och dusch så där lägger jag mig inte i mer än att det ska vara snyggt.

[bild] Så här får gärna golvet se ut.
Har ni några tips och åsikter får ni väldigt gärna komma med dem.
Vi har ekparkett i hela huset (klinkers i hall, tvättstuga och badrum) och två små barn. Vi har matta under matbordet med plast på vid barnens platser, sån från Ikea som man har för att skydda golvet under en skrivbordsstol. Det funkar jättebra! Bara torka av vid spill! Har haft så i två år nu, och barnen har hunnit bli 3 och 5år.
 
  • Mysigt matsalsutrymme med vitt runt matbord, stolar och skyddsmatta under, mot bakgrund av ett ekparkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Idag placerade jag ett par stolar där vårt uterum kommer vara och bara njöt över hur vackert det är. Har svårt att förstå folk som hellre bor i stan när det finns så mycket finare platser.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Oj, filmen verkar blivit vriden.. jaja, ni får väl luta lite på huvudet om ni vill se den åt rätt håll. :crysmile:
 
I morgon är det äntligen dags för tekniskt samråd. Det börjar kännas stressigt att hinna allt som måste hinnas.

Nästa vecka är det tänkt att grunden ska påbörjas. Det ska bli riktigt kul att se om vi har lyckats placera ut vårt hus på rätt plats bara genom att mäta med måttband eller om allt kommer förflyttas. Håller tummarna för att vi har gjort rätt.

Under semestern har vi fixat trekammarbrunn och pumpbrunn samt lyckats gräva ner ringar till vattenkällan. Även slangar till elen och vattnet har kommit ner. Tomten är ordentligt uppgrävd redan så det blir inte så stor skillnad när grävfirman sätter igång.

Uppgrävd tomt med synliga sladdar och slangar som är nedgrävda, kringliggande högar av jord och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd tomt med synliga rörledningar för el och vatten inför byggstart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd grop med singel förberedd för husgrund, kantzinkad med gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedgrävd trekammarbrunn i en byggtomt med synlig betong och plast, jorden runtom är uppgävd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade trekammarbrunn och pumpbrunn nedsänkta i utgrävd mark på ett blivande byggprojekts tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En uppgrävd tomt med grävhål och högar av jord inför läggning av grunden samt installation av el- och vattensystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd tomt med stora jordhögar och grävda spår för installationer i förgrunden och en bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Den 28 augusti började grävfirman med grunden. Plats för husgrund med grävmaskin i bakgrunden på en nybyggnadsplats omgiven av fält och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedd husgrund med utgrävda marker, armeringsjärn och kantelement på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd grund med isolering och armering inför gjutning, omgiven av jordhögar mot skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är alla kantelement, rör, isolering, armering och liknande klart så vi väntar bara på att grunden ska gjutas också. Bara några veckor kvar innan huset kommer.

Idag var vi inne på IKEA för att beställa köket. Det blev det grå bodbyn med en Oxsten marmormönstrad skiva på köksön. Till diskbänken kommer vi beställa en måttbeställd rostfri bänk.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Idag gjöts grunden. Så himla skönt. Nu är det drygt 2 veckor kvar till huset kommer.
Nyggjuten betonggrund med framstående rör och lastbil med betongpump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Visst är det lite kul att se vuxna klafsa omkring i leran?
 
kashieda kashieda skrev:
Visst är det lite kul att se vuxna klafsa omkring i leran?
Ja jag hoppades på att någon skulle snubbla och ramla. Precis som när någon ramlar i en lerpöl på film. :rofl:
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tre golvprover från BerryAlloc med etiketter som visar namn och specifikationer för Spring Oak, Oslo Oak och Budu Oak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Något av dessa tre golv funderar vi på att ha i vårt kök/vardagsrum. Är det någon som också har en av dem från BerryAlloc som skulle kunna lägga upp en bild på det?
Här har infiltrationsbädden påbörjats. Pågående markarbete för infiltrationsbädd med synliga rör och grus, i en grävd grop på en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående arbete med infiltrationsbädd, grävmaskin och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi funderar på att sätta skåp under köksön som bara är 370 mm djupa för att på så sätt få stöttning av skivan. Annars måste vi ha någon form av konsoll. Det är väldigt snyggt med vitrin men det blir lite väl opraktiskt när ungarna kommer sitta där och sparka. 3D-ritning av ett modernt kök med köksö, skåp och inbyggda vitvaror på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
I morgon är det dags att åka och titta på kakel och klinker. Vi har varit på stället en gång förut men den här gången har vi bokat möte för att få hjälp. Det är ju inte lätt att bestämma sig för vad vi vill ha egentligen. Mitt värsta är att jag lätt får associationer till sjukhus, skola, simhall så fort jag ser vitt kakel och min sambo vill gärna ha vitt. Han är rädd att det ska bli för mörkt och jag tycker det blir mysigare med mörka toner. Får se hur morgondagen går.. :crysmile:

Vi har bestämt oss för att ha BerryAlloc Bond Oak, högtryckslaminat, i kök/vardagsrum och i allrum. I alla sovrum och kontor kommer vi satsa på något enklare. Colorama säljer ett laminat som verkar prisvärt så förhoppningsvis får vi tid att kolla även på det.

På eftermiddagen ska vi ha möte med elektrikern. Det ska bli kul att gå igenom huset igen. Vi hade lite lyxigt de första veckorna när snickarna inte låste efter sig. Då gick vi in titt som tätt.

De har ställt in en byggfläkt med avfuktare. Dock stannar den ju när vattenbehållaren är full. Synd bara att ingen har arbetat i huset på 2 veckor. Det skulle varit smidigt om de bett oss tömma behållaren eftersom de troligtvis inte åker till huset, 4 mil enkel väg, bara för att tömma den. Känns som att det ligger i vårt intresse att få bort så mycket fukt som möjligt innan golvet kommer på och jag hade gladeligen ställt upp på det.

Gul entredörr på ett hus under uppbyggnad med vit fasad, gruslagd uppfart och några byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är vår entredörr. :love:
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Går det inte att ansluta en slang till avfuktaren? I så fall går den ju att leda till golvbrunn...

Jag tycker att träparkett är lite varmare att gå på än laminat, hade hellre tagit trä alltså.
 
Den nedre vita kakelplattan och det ljusaste hexagon-klinkret blir det i lilla duschen. Vit långsträckt kakelplatta står mot väggen, med tre hexagon-formade klinker på golvet i olika nyanser av beige och grått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den stora vita plattan som står på golvet tillsammans med det gråa enfärgade på nästa bild blir det i stora badrummet. Vit kakelplatta lutad mot vägg ovanpå grått klinkergolv som val för stort badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakelprover för hemrenovering, inklusive vita och gråa plattor och hexagon-mönstrade klinker på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här blir det i entrén och då med mönster blandat med enfärgat. Kakelplattor och klinker i grått och svart, några med mönster, uppställda på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart kakel blir det i köket över diskbänken. Köksluckan från IKEA och under den sticker kaklet fram. Kakelprover för kök ovanför en IKEA kökslucka, inklusive svart och mönstrade plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känns bra att ha bestämt sig. Nu hoppas vi på att offerten blir bara lite dyr så att vi håller fast vid våra val.

Vi hade även möte i huset med elektrikern idag. Det var svinkallt men jag tror att vi har kommit fram till var vi vill ha alla uttag och sådant. Ska bara bestämma oss för hur vi vill ha belysning och kontakt i badrummen. Det blir spotlights i taket i alla fall men vi vill ju ha något över skåpet vid handfatet också.
 
  • Kakelplattor och hexagon-klinker i olika gråa nyanser samt en stor vit platta på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Rekommenderar att belysningen i badrummet tänds med två olika knappar. Helst att den ena är dimmer oxå.
Guld värt att bara dra på LITE belysning om man går på toa mitt i natten!
 
Redigerat:
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Rekommenderar att belysningen i badrummet tänds med två olika knappar. Helst att den ena är dimmer oxå.
Guld värt att bara dra på LITE belysning om man går på toa mitt i natten!
Fönstersmygspottar är en bra lösning på ”nattbelysning” i badrummet :)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Igår beställde vi golvet som vi kommer ha i kök/vardagsrum, kontor, allrum och alla sovrum. Det blev ett högtryckslaminat med livstids garanti från BerryAlloc som heter Berlin oak. Mönstrad högtryckslaminatgolv i trä med beteckningen Berlin oak från BerryAlloc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.