jag plocka bort dom 3 termometrarna på min laddomat 21 o koka dom för en vecka sen o "kallibrera" dom en stod 10g felemil_yttervik skrev:
nej jag får känslan av att det går väldigt fort mellan 80-90 grader. men jag har eldat aldeles för få gånger för att kunna svara på vad som är ett lagom ilägg för att få tanken från 80 till 90. då jag eldat upp i 90 grader har jag lagt in bara några trän i taget på slutet. men om man gissar lite utifrån förutsättningarna så på 3m3 är det väl ca 35 kwh som krävs så om tankarna är 80 grader och man har rejält med glöd kvar i pannan ska man nog bara lägga in ett fåtal vedträn, beroende på sort och kvalité så klart
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Jo det händer ganska fort på slutet, jag har bara haft upp tankarna till 90-90-90 en gång än så länge och då behövdes det inte många pinnar från 80 grader. men det var iofs utan förbrukare.
Man lär väl skaffa sig rutin på det där när det fryser på ordentligt.Vi ligger på -5 till +5 här uppe nu och det börjar suga ur tankarna snabbare och snabbare...
Man lär väl skaffa sig rutin på det där när det fryser på ordentligt.Vi ligger på -5 till +5 här uppe nu och det börjar suga ur tankarna snabbare och snabbare...
Har du bytt styrenhet och hur blev resultatet?. Jag har samma problem som du med paustid.emil_yttervik skrev:Jo, jag har en ny styrenhet på väg till mig nu.. blir att byta nu i veckan.
Kan ju inte vara så mycket annat som felar.
Om du jämför panntemp och tempen på laddomaten diffar det mycke på din anläggning?
Jag har ca 7 grader tempdiff där, men det gör då ingenting för då går det ju ladda mer än 90 grader!
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Nej den har inte dykt upp än men jag hojtar till när jag bytt så får du veta hur det gick.
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Nu har jag bytt ut styrenheten i pannan och det gjorde susen, nu mosar den på utan att pausa när den närmar sig drifttemp.
Är det nån av er som har den nya modellen med vattenmantlad botten?
Är det nån av er som har den nya modellen med vattenmantlad botten?
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Anledningen till frågan är att jag har keramik längst bak i pannan där vattenmantlingen slutar och åf säger att den ej behövs och att det är nått som hängt med i leveransen just i övergången mellan vattenmantlad botten och ej...
Samma via med keramiken som ligger i hela botten på pannan.
Skulle vara intressant å höra hur det ser ut hos andra.
Samma via med keramiken som ligger i hela botten på pannan.
Skulle vara intressant å höra hur det ser ut hos andra.
Medlem
· Västerbotten
· 94 inlägg
Laddade ner och läste lite i Maga manualen och jag blev lite fundersam över att det inte verkar finnas någon justering av primär resp. sekundärluften. Stämmer det och isf hur funkar det ? Behöver man inte justera dom när vedkvaliten ändras?
Funderar lite på en MA 25. Verkar vara robusta pannor till bra priser.
Funderar lite på en MA 25. Verkar vara robusta pannor till bra priser.
Det stämmer ang luften. Dom är viktade från fabrik och öppnar olika mycket beroende av hur hårt pannan går (styrs av rökgasfläkten). Hur det funkar i praktiken får nån annan svara på. Prisskillnaden upp till de lite större modellerna är liten, så har du bara ack så det räcker så välj en större än 25:an.
Tycker det verkar fungera bra så här långt. har bara en dryg månads erfarenhet, men vad är det som avgör om primär/sekundär blandningen är rätt eller fel? ni som har pannor där man ställer primär och sekundärluft, vad föranleder en justering av luften?
På min panna får jag justera en hel del när jag eldar torrgran eller björkved (men Orlan är nog ett kapitel för sig). Sedan ändras ju även förhållandena under eldningscykeln. Bäst att svara på din fråga är annars grabbarna med lambdastyrda primär-/sekundärspjäll på sina pannor som styr förbränningen. Jag har förstått att spjällen jobbar en hel del, så visst är justeringsmöjligheter att föredra, även om de är manuella!anjn skrev:
Hur är Maga-pannorna annars att elda? De har ju ingen kanal för primärluften utan den tillsätts bara genom några hål strax under vedluckan. Blir det lätt övertändning?
Redigerat:
Jag har sedan tidigare bara erfarenhet av överförbränningspannor så jag har inget att jämföra med direkt vad är typiska känneteken på att en panna övertänder? är det något man märker tydligt på något vis eller måste man titta efter något särskilt för att avgöra det?
spjällen på min maga panna arbetar ju hela tiden under en eldning, dom två spjällen kan man kanske bäst liknas med om man sätter två tigex dragbegränsare för primär resp. sekundär luft. som jobbar tillsammans med hastigheten på fläkten för att uprätthålla en bestämd rökgastemperatur. dvs. ökar det naturliga draget i skorstenen när den värms upp stiger rökgastempen och fläkten varvar ner. sjunker rökgastemperaturen varvar fläkten upp och spjällen öppnas mer.
En typisk eldning för mig består i att jag först gör en startbrasa, när sedan rökgastempen efter ca 5-10 min passerat 100grader stänger jag direktspjället, sedan gör jag i ordning ett inlägg och laddar sedan fullt. sedan brinner pannan ca 3.5-4 timmar på det. tittar man sedan på röken så är den ju inte osynlig utan det är vitaktig rök under större delen av eldningen men mängden avtar ju längre in i eldningscykeln jag kommer, sista 1.5- timmarna ser man inte mycket av röken. vet inte vad man kan dra för slutstser av detta? men om jag jämför med grannen som eldar ctc v40 så ryker min panna i vart fall inte mer om nu detta är något som man kan använda som jämförelse.
men för att samanfatta det hela så är jag hittils mycket nöjd med pannan, den ryker inte in när man ska lägga in ved och pannan ligger väldigt stabilt på 80 graders panntemp, lätt att tända. Ska tillägga att jag fortfarande håller på att lära känna pannan så vissa rutiner kommer man ju på efter hand att man kan göra smidigare. det som tar lite tid och är lite pyssel med är väl sotningen, är ju sex turbulatorer som ska ut och tuber som ska dras, samt att samlingsutrymmet ovanför tuberna mot fläkten är lite trångt med skrymslen så en askdammsugare känns som en helt nödvändig pryl för att någorlunda smidigt hålla pannan ren.
spjällen på min maga panna arbetar ju hela tiden under en eldning, dom två spjällen kan man kanske bäst liknas med om man sätter två tigex dragbegränsare för primär resp. sekundär luft. som jobbar tillsammans med hastigheten på fläkten för att uprätthålla en bestämd rökgastemperatur. dvs. ökar det naturliga draget i skorstenen när den värms upp stiger rökgastempen och fläkten varvar ner. sjunker rökgastemperaturen varvar fläkten upp och spjällen öppnas mer.
En typisk eldning för mig består i att jag först gör en startbrasa, när sedan rökgastempen efter ca 5-10 min passerat 100grader stänger jag direktspjället, sedan gör jag i ordning ett inlägg och laddar sedan fullt. sedan brinner pannan ca 3.5-4 timmar på det. tittar man sedan på röken så är den ju inte osynlig utan det är vitaktig rök under större delen av eldningen men mängden avtar ju längre in i eldningscykeln jag kommer, sista 1.5- timmarna ser man inte mycket av röken. vet inte vad man kan dra för slutstser av detta? men om jag jämför med grannen som eldar ctc v40 så ryker min panna i vart fall inte mer om nu detta är något som man kan använda som jämförelse.
men för att samanfatta det hela så är jag hittils mycket nöjd med pannan, den ryker inte in när man ska lägga in ved och pannan ligger väldigt stabilt på 80 graders panntemp, lätt att tända. Ska tillägga att jag fortfarande håller på att lära känna pannan så vissa rutiner kommer man ju på efter hand att man kan göra smidigare. det som tar lite tid och är lite pyssel med är väl sotningen, är ju sex turbulatorer som ska ut och tuber som ska dras, samt att samlingsutrymmet ovanför tuberna mot fläkten är lite trångt med skrymslen så en askdammsugare känns som en helt nödvändig pryl för att någorlunda smidigt hålla pannan ren.
Redigerat:
Övertändning är när i princip hela vedinlägget i vedmagasinet fattar eld. Då blir avgasningen från veden mer eller mindre okontrollbar och det kan kulminera med gengaspuffar. Eldar man torrgran är risken som störst. De nya modernaste pannorna har reglerbara spjäll och tillsätter primärluften via kanaler som mynnar i flera små hål nära glödbädden. Den metoden ger överlag en lugn och stabil förbränning oavsett vedkvalitet. Jag hade tidigare stora problem med min Orlan men sedan jag byggde om primärluftutblåsen försvann alla problem med övertändning, puffar etc. Går mycket jämnare.
Men jag har aldrig hört något negativt om Maga-pannorna så de verkar fungera bra, trots avsaknaden av spjäll. Har varit i Sundsvall och tittat på en Maga 80 och den är rejält byggd. 12 st 75 mm tuber i konvektionsdelen.. Och vad jag fattat har de senaste exemplaren fått nya luckhandtag också?
Men jag har aldrig hört något negativt om Maga-pannorna så de verkar fungera bra, trots avsaknaden av spjäll. Har varit i Sundsvall och tittat på en Maga 80 och den är rejält byggd. 12 st 75 mm tuber i konvektionsdelen.. Och vad jag fattat har de senaste exemplaren fått nya luckhandtag också?
Redigerat: