Nu har jag installerat en dragregulator i sotluckan och det blev en väsentlig skillnad på pannregleringen.
Mycket snabbare reglering och mycket lugnare gång. Tror att mycket av mina bekymmer beror på att jag haft för mycket drag i skorstenen. När pannan försökt reglera ner rökgastempen så har draget i skorstenen mosat på och pannan dragit ner fläkten ännu mer, nästan ner till underhålls eld. Ca 15% fläkthastighet har jag legat på förr och nu ca 30% vid normala driftförhållanden.
Så jag kan varmt rekommendera att sätta in en dragregultor i anläggningen.
 
På dom nya Maga pannorna är det tydligen svetsade luckor istället för gjutna som tidigare. Känns lite som ett steg bakåt.
 
  • Gilla
rein85viss
  • Laddar…
Jo, enl leverantör så är det endast för att kapa kostnader... Det är klart att det blir ju billigare med plåt men känns nog billigare åxå. Gjutgjärnarna känns som kassaskåp och stänga, rejält.
 
Har du en bild på dragregulatorn eller kan du berätta vilken sort det är.Funkar det lika bra som att ha en dragbegränsare på rökröret?
 
Ursäkta mig,jag har ju sett bilderna i min tråd.Då jag läste ditt inlägg trodde jag du menade luckan på pannan.
 
Idag ringde Poståkeriet och ville komma i morron och leverera min nya Maga MA 25E :)
Ska bli spännande att få se den "live". Köpte en osett och bara på vad jag läst om den här på forumet.
 
pillat på pannan än ?:)
är nyfiken på en likadan .
 
Verkar vara en rejäl pjäs det lilla jag kollat ännu så länge. Luckor som ett kassaskåp.
Köpte med gjutna luckor, känns lite rejälare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.