106 048 läst · 236 svar
106k läst
236 svar
Mätning med 1-wire
Jag tänkte bidra med min lösning på 1-wire.
Det bygger på ett egenkodat gränssnitt i VB6, som har utvecklats under ca 5 års tid. Så det krävs då en PC som rullar hela tiden. En MINI-ITX har stått för den saken.
JAg använder en adapter som bygger på en MAX232, lite kondingar och sedan en DS2480B (1-wire driver) som sköter timing för sensorerna.
Det finns en färdig sådan adapter men minns inte nu vad den heter.
Därefter skickar programmet bara förfrågningar till mina DS18S20 som ger mig tempen.
Styrningar gör jag med DS2405, transistor och ett fett halvledarrelä.
Jag använder detta som styrning av min el-värme.
Programmet har ett webbgränssnitt oxå, så det går att styra allt från internet, samt har det en kalender som gör att man kan tidsstyra allt med "oändligt" många datum och tider.
Det kräver ju en kabel genom huset och det är drygt att få till på 230 m2 ocg 8 - 10 rum som skall kollas o styras.
Så nu håller jag och en kille till att utveckla "1-wire wireless" och det går frammåt.
Då kommer man bara sätta upp "noder" som sköter allt utan "wire"
/B
Det bygger på ett egenkodat gränssnitt i VB6, som har utvecklats under ca 5 års tid. Så det krävs då en PC som rullar hela tiden. En MINI-ITX har stått för den saken.
JAg använder en adapter som bygger på en MAX232, lite kondingar och sedan en DS2480B (1-wire driver) som sköter timing för sensorerna.
Det finns en färdig sådan adapter men minns inte nu vad den heter.
Därefter skickar programmet bara förfrågningar till mina DS18S20 som ger mig tempen.
Styrningar gör jag med DS2405, transistor och ett fett halvledarrelä.
Jag använder detta som styrning av min el-värme.
Programmet har ett webbgränssnitt oxå, så det går att styra allt från internet, samt har det en kalender som gör att man kan tidsstyra allt med "oändligt" många datum och tider.
Det kräver ju en kabel genom huset och det är drygt att få till på 230 m2 ocg 8 - 10 rum som skall kollas o styras.
Så nu håller jag och en kille till att utveckla "1-wire wireless" och det går frammåt.
Då kommer man bara sätta upp "noder" som sköter allt utan "wire"
/B
Har införskafft mig en hel hög med DS18S20 kretsar. Nu funderar jag om jag skall bygga mig ett eget interface eller eller om man skall köpa ett färdigt från Dallas.
Lutar mot att köpa en USB version, men någon som har erfarhenhet av att koda mot USB eller Seriel versionerna, är det någon skillnad? Är USB versionen driftsäker?
Planen är att bygga en egen applikation som loggar temperaturer i värme systemet, dvs tankar, laddning, retur och matning m.m. Tanken är sedan att kunna bygga ut detta så man kan styra cirkpumpar osv i ett senare skede.
Någon som labbat med detta?
Lutar mot att köpa en USB version, men någon som har erfarhenhet av att koda mot USB eller Seriel versionerna, är det någon skillnad? Är USB versionen driftsäker?
Planen är att bygga en egen applikation som loggar temperaturer i värme systemet, dvs tankar, laddning, retur och matning m.m. Tanken är sedan att kunna bygga ut detta så man kan styra cirkpumpar osv i ett senare skede.
Någon som labbat med detta?
Fördelarna för USB-varianten (som jag har fått det förklarat för mig, vet ej om allt stämmer eller är relevant)Brannmark skrev:Har införskafft mig en hel hög med DS18S20 kretsar. Nu funderar jag om jag skall bygga mig ett eget interface eller eller om man skall köpa ett färdigt från Dallas.
- Klarar högre bandbredd
- Stabilare spänningsmatning
- Klarar större strömuttag (Bra om du planerar att koppla in många enheter på nätet)
Mitt tips är att välja en USB-adapter, om du har USB på den dator som du tänker använda förstås. DS9490R finns för en billig peng hos b.la HomeChip och HobbyBoards.com
Om det är någon skillnad att koda emot USB- och Seriella varianterna beror ju på vilken nivå du tänker gränssnitta på. Jag använder OWFS och där märker man ju ingen skillnad. Via OWFS kan man enkelt både läsa och skriva till 1-wire-enheter via ett "filsystemsgränssnitt".
Min tanke var att kunna nyttja dll:erna som finns och koda en egen applikation i vb.net eller vb6.0.
Tror också att USB borde ge stabillare +5v som DS18S20 kretsarna behöver.
Dock måste interfacet vara stabillt för detta kommer att kopplas in på min server. Och man vill ju ogärna att det är något vaj med interfacet som gör att man måste boota om lite då och då.. Försökt leta men hittar inte så mycket info med folk som kör med USB versionen och hurvid de upplever den som stabil och bra.
Ska ta och sätta upp en labb burk och börja testa så fort jag bestämt mig vilket interfac jag skall köpa in.
Tror också att USB borde ge stabillare +5v som DS18S20 kretsarna behöver.
Dock måste interfacet vara stabillt för detta kommer att kopplas in på min server. Och man vill ju ogärna att det är något vaj med interfacet som gör att man måste boota om lite då och då.. Försökt leta men hittar inte så mycket info med folk som kör med USB versionen och hurvid de upplever den som stabil och bra.
Ska ta och sätta upp en labb burk och börja testa så fort jag bestämt mig vilket interfac jag skall köpa in.
USB-gränssnittet DS9490R fråm Maxim fungerar utmärkt, åtminstonde med de drivrutiner vi använder. Vi har flera slingor för att övervaka temperaturfördelningen i klimatkontrollerade utrymmen.
När man bygger med Maxim:s utgångar (DS2405) så är det rekomenderat att _inte_ koppla som ovanstående skiss med gemensam signaleringsjord och matningsjord till reläet. När reläet är draget går en ström genom jordledaren som kommer att dra upp referensnivån pga jordströmmen. 1-wire-bussen är fånigt känslig för störningar.
Se Electronic Design Welcome
För tillräckligt små stötströmmar genom reläets spole är det förstås inga problem.
När man bygger med Maxim:s utgångar (DS2405) så är det rekomenderat att _inte_ koppla som ovanstående skiss med gemensam signaleringsjord och matningsjord till reläet. När reläet är draget går en ström genom jordledaren som kommer att dra upp referensnivån pga jordströmmen. 1-wire-bussen är fånigt känslig för störningar.
Se Electronic Design Welcome
För tillräckligt små stötströmmar genom reläets spole är det förstås inga problem.
Jag mäter med termometrar från temperatur.nu.
Har ännu inte hunnit dra färdig hela slingan. Kör med termometrar från temperatur.nu och sen Digitemp och lite skriptande.
Temperatur på Branten10
Någon som vet om det är möjligt att mäta effektförbrukning på en Nibe 310P?
Har ännu inte hunnit dra färdig hela slingan. Kör med termometrar från temperatur.nu och sen Digitemp och lite skriptande.
Temperatur på Branten10
Någon som vet om det är möjligt att mäta effektförbrukning på en Nibe 310P?
Hejsan, jag märkte att du hade en del spikar i dina grafer, jag fixade detta (Linux-server) genom att avläsa på nytt ifall temperaturen som returneras är större än 80'.jonasb76 skrev:
Hej.
Jag loggar effekten via S0 utgången på elmätaren. Dock använder jag inte 1-wire kretsar utan lite andra prylar. Men det borde väl inte vara något problem. Det är dock lite halvdassig drivförmåga på utgången. Nätägaren var vänlig nog att ge mig tillstånd att bryta plomberingen för att komma åt S0 anslutningarna.
Pen
Jag loggar effekten via S0 utgången på elmätaren. Dock använder jag inte 1-wire kretsar utan lite andra prylar. Men det borde väl inte vara något problem. Det är dock lite halvdassig drivförmåga på utgången. Nätägaren var vänlig nog att ge mig tillstånd att bryta plomberingen för att komma åt S0 anslutningarna.
Pen
Jag har en 1wire USBadapter (DS9490R), kopplad till linux-servern (CentOS). Kedjan är inte så lång ännu, men det ska byggas på snart med fler givare. Jag har ett par DS18S20, en räknare kopplad till en separat elmätare för värmepumpen, och en 1822 termometer.
Jag får åtkomst till 1-wirenätet genom OWFS, monterat under /dev/1wire
Jag hade först tänkt skriva något loggerprogram själv, men lat som man är så har jag kört med Daniel KleinsThermometer/Environmental Daemon - Temperature and more at Klone's House utmärkta perl-program, vilket inte har stöd för OWFS men jag kontaktade honom och har hjälpt till att få det att fungera även med räknare. Snart borde en stabil version vara redo att släppas.
Planen är att koppla in mig på husets elmätare (separat räknare) och plotta totalförbrukningen också, men det är ett par meter kabeldragning kvar tills dess.
Jag får åtkomst till 1-wirenätet genom OWFS, monterat under /dev/1wire
Jag hade först tänkt skriva något loggerprogram själv, men lat som man är så har jag kört med Daniel KleinsThermometer/Environmental Daemon - Temperature and more at Klone's House utmärkta perl-program, vilket inte har stöd för OWFS men jag kontaktade honom och har hjälpt till att få det att fungera även med räknare. Snart borde en stabil version vara redo att släppas.
Planen är att koppla in mig på husets elmätare (separat räknare) och plotta totalförbrukningen också, men det är ett par meter kabeldragning kvar tills dess.
jonasb76: Måste bara kommentera en sak; Du mäter inkommande vattentempratur för att se om det är på väg att frysa. Du ser väl bara tempraturen så länge du har flöde och när du har flöde fryser det aldrig utan då vatnet blir stillastående och då kommer du inte se att du har för låg vattentemp?
Jag har själv ca 20 meter vattenslang nergrävt 10-20 cm där värmeslingan aldrig blivit inkopplad (grejorna ligger i någon lådai källaren....) men det har inte frusit någon vinter sedan 2003. Av det drar jag slutsatsen att så länge man är hemma och tappar vatten varje dag (och det inte är superkallt och snöfritt) så är risken äldigt liten. Annat är det om man är borta en vecka på vintern, då behövs nog vakten.
Har också en Nibe 360p, har varit i kontakt med Nibe från dag ett för att få deras utlovade "internetkoppling" så att jag kan logga alla pannans värden men efter 2 år kom deras koppling och innehöll GSM sändare och allt möjligt för 12000 spänn. De erbjöd mig att prova för halvapriset men jag jag avböjde eftersom jag det ända jag är uteefter är att kunna komma åt pannan via intranätet och få loggar. De har för övrigt varit allt annat än hjälpsamma och verkar inte förstått vad jag (och antagligen fler kunder?!) vill ha. På mig lyssnar de då inte och har inte varit intresserade av att släppa dokumentation/specar etc .
(Pratat med dem på mässan några gånger men det slutar alltid med att jag ska skicka ett mail till någon som sedan säger att deras utvecklingsavdelning gör andra saker just nu).
///Johannabacken
Jag har själv ca 20 meter vattenslang nergrävt 10-20 cm där värmeslingan aldrig blivit inkopplad (grejorna ligger i någon lådai källaren....) men det har inte frusit någon vinter sedan 2003. Av det drar jag slutsatsen att så länge man är hemma och tappar vatten varje dag (och det inte är superkallt och snöfritt) så är risken äldigt liten. Annat är det om man är borta en vecka på vintern, då behövs nog vakten.
Har också en Nibe 360p, har varit i kontakt med Nibe från dag ett för att få deras utlovade "internetkoppling" så att jag kan logga alla pannans värden men efter 2 år kom deras koppling och innehöll GSM sändare och allt möjligt för 12000 spänn. De erbjöd mig att prova för halvapriset men jag jag avböjde eftersom jag det ända jag är uteefter är att kunna komma åt pannan via intranätet och få loggar. De har för övrigt varit allt annat än hjälpsamma och verkar inte förstått vad jag (och antagligen fler kunder?!) vill ha. På mig lyssnar de då inte och har inte varit intresserade av att släppa dokumentation/specar etc .
(Pratat med dem på mässan några gånger men det slutar alltid med att jag ska skicka ett mail till någon som sedan säger att deras utvecklingsavdelning gör andra saker just nu).
///Johannabacken
Det betyder att man måste ha ett trådlöst nätverkskort för varje sensor i nätverket också, antar jag? Låter lite dyrt, men är kanske ändå att föredra framför att dra 100 meter kabel...Benring skrev:
Nja, "nätverkskort" är fel ordjazzgossen skrev:
Det handlar mer om radiokommunikation.
433mhz bandet blir det, dubbelriktad.
Det hela blir faktiskt inte så himla dyrt, visst, dyrare än o dra kabel men man får ju fler fördelar, dels trådlöst= säger sig självt, dels inte avståndskänsligt på samma sätt. Sen slipper man problemet att adressera varje givare med des ROM-ID.
Dvs, lätt att byta givare. (Blir en enklare adressering)
Varje givare kommer dessutom att kunna trådbindas, så varje NOD kommer kunna skicka flera temperaturer, så det blir en hybrid, den är helt trådlös men går att kombinera med trådbundet och täcka upp fler rum eller annat man vill mäta.
Hur många vet jag inte ännu, det beror på vilken uC.
Mjaaa.... Jag mäter också inne i mitt garaget vid inkommande vatten. Jag läser inte i vattnet så det är inte alls någon siffra man kan lita på. Man ser iaf när det börjar bli lite kallt. Helst skulle jag vilja ha givaren nergrävd 3m ut från huset på samma djup som vattenslangen.Johannabacken skrev:
Detta ä ju skandal. Måste ju vara löjligt enkelt för dem att fixa. Och det lär ju finnas många som vill kunna mäta.Johannabacken skrev:Har också en Nibe 360p, har varit i kontakt med Nibe från dag ett för att få deras utlovade "internetkoppling" så att jag kan logga alla pannans värden men efter 2 år kom deras koppling och innehöll GSM sändare och allt möjligt för 12000 spänn. De erbjöd mig att prova för halvapriset men jag jag avböjde eftersom jag det ända jag är uteefter är att kunna komma åt pannan via intranätet och få loggar. De har för övrigt varit allt annat än hjälpsamma och verkar inte förstått vad jag (och antagligen fler kunder?!) vill ha. På mig lyssnar de då inte och har inte varit intresserade av att släppa dokumentation/specar etc .
///Johannabacken