Hej, har en ds9490r usb adaptera och några sensorer. Skulle vilja läsa ev sensorerna med hjälp av min webbserver (Apache) och php-scripts. Var kan jag hitta driver och dokumentation för att anropa adaptern och sensorerna?

/studiomannen

Drivare för Windows hittar du på Maxims hemsida och så kan du köra Logtemp för att spara grafer alt skriva till mysql.
För Linux är det OWFS som gäller och en del scriptande

Ny version ute nu.

esic_clone-0.5 finns att ladda ner på elektronikforumet. ✌

esic_clone-0.6 finns att ladda ner på elektronikforumet.

esic_clone-0.7 finns att ladda ner på elektronikforumet. Se länk i tidigare post.

Här är en demo på min trådlösa multisensor. Jag visar hur man kan koppla en hel hoper temperatursensorer till en enda sändare,
http://youtu.be/utAuHvnYCy4

• Gilla
miniGranis
  • Laddar…
Y
Hur funkar mätningen av elmätare?

Jag gissar:

1. Man sätter ett avläsare som ser när elmätarens diod blinkar.
2. Då loggar man datum och tid antar jag.
3. Varje blink står för viss förbrukning.
4. för att publicera detta på mer förståeligt vis så... ja det är väl här som jag blir tveksam... Hur är er matematiska formel och sätt att visa resultatet?

Jag kanske missförstår frågan, men här är ett svar: oftast är 1000 blink=1kwh, dvs 1 blink=1 konsumerad wh. Pulserna räknas för en viss period, en timme, ett dygn eller annan godtycklig period. Eftersom tidsperioden är känd liksom åtgången energi är effekten enkel att räkna ut p(effekt)=w(arbete)/t(tid)

Antal blink ger förbrukad energi.
Om du delar antal blink per tidsenhet får du effekten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.