2 011 läst · 43 svar
2k läst
43 svar
Mäta ampere på batteri?
jag pratar om vanliga små
1,5 volts batterier som ligger 100 tals i återvinningen. Och när man har slut på nys och ungen skriker för han behöver till sin leksak. Vem orkar då arrangera en belastning som du ?
1,5 volts batterier som ligger 100 tals i återvinningen. Och när man har slut på nys och ungen skriker för han behöver till sin leksak. Vem orkar då arrangera en belastning som du ?
Men tråden handlar ju om ett Makita 18V LXT batteri, ditt råd innebär ju då bara att säkringen i instrumentet går.J Jonas928 skrev:
Och vanliga 1,5V är bättre att mäta spänning.
Ska du ge råd som inte har med frågan att göra är det nödvändigt att vara tydlig att rådet inte gäller frågan som är ställd utan något för TS helt irrelevant, annars är det bara taskigt att lura något till att förstöra sin utrustning.
Inskränkt besserwisser, hmm, jag undrar...
Då talar man om för ungen att han/hon får lära sig att vänta. För i längden orkar man inte stå ut med både bortskämda ungar och besserwissrar på detta forumet 😉.J Jonas928 skrev:
Om du läser mitt första svar en gång till så framgår att det inte handlar om amperetimmar, men han får ett tipps på hur man kan använda instrumentet. Han förefaller vara dåligt kunnig på det.mexitegel skrev:
Sätter du instrumentet i 10A läge så har jag i alla fall aldrig haft sönder det med ett batteri som nytt ger 5A. Man mäter bara några sekunder.
Hur vet ni att sakerna går sönder? Har ni provat? Eller tycker ni i grupp ?
Moderator
· Stockholm
· 52 861 inlägg
Njaa. Pratar vi om ett 1,5V AAA batteri så tvivlar jag på att det skulle ge mer än 5A. Men jag tänker inte prova.C cpalm skrev:
Men nu handlar ju tråden om batterier i en helt annan klass, som man definitivt inte skall kortsluta.
Och det finns heller ingen anledning. En sådan mätning säger ingenting om batteriets hälsa, som är frågan i tråden.
Wow...J Jonas928 skrev:Om du läser mitt första svar en gång till så framgår att det inte handlar om amperetimmar, men han får ett tipps på hur man kan använda instrumentet. Han förefaller vara dåligt kunnig på det.
Sätter du instrumentet i 10A läge så har jag i alla fall aldrig haft sönder det med ett batteri som nytt ger 5A. Man mäter bara några sekunder.
Hur vet ni att sakerna går sönder? Har ni provat? Eller tycker ni i grupp ?
Du anser att TS har dålig koll på hur en multimeter fungerar samtidigt som att du säger att ett batteri ger samma antal ampere i kortslutningsström som de har amperetimmar...
Du ska nog behålla de där stenarna istället för att kasta dem.
Det blir så mycket glas att sopa upp.
För ett fräscht AAA-batteri ligger tydligen kortslutningsströmmen i den storleksordningen. Men nu var det ju som du säger inte AAA-batterier som var kontextet.H hempularen skrev:
Jag skulle tvärtom säga att kortslutningsströmmen faktiskt säger en hel del om ett batteris status. Det är däremot knappast ett lämpligt sätt att mäta den på.
Men poängen är väl så klart att man inte får blanda ihop batteriets kapacitet (Ah) med hur mycket ström (A) det maximalt kan leverera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från ett annat forum,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=101483.0
Alkaline AA-celler fungerar det utmärkt att testa med en enkel multimeter med 10A-läge och vanliga testsladdar. Testsladdarna är långt från förlustfria. Prova bara inte med batterier som har högre spänningar.
På helt nya celler brukar jag få strax under 10A även på bättre instrument, sedan sjunker strömmen någorlunda proportionellt mot alkalinebatteriets kapacitet. Under 3A så betraktar jag dem som slut.
Angående skador av detta, tror inte att batterier som går sönder av startströmmen från en 1A glödlampa skulle klara sig särskilt länge kommersiellt.
På helt nya celler brukar jag få strax under 10A även på bättre instrument, sedan sjunker strömmen någorlunda proportionellt mot alkalinebatteriets kapacitet. Under 3A så betraktar jag dem som slut.
Angående skador av detta, tror inte att batterier som går sönder av startströmmen från en 1A glödlampa skulle klara sig särskilt länge kommersiellt.
Produkter som diskuteras i tråden