Vilken pumpautomat har du?
 
S Strontus skrev:
Öh, äh, va? På vilket sätt skulle ett trasigt membran i tanken göra att pumpen inte orkar pumpa in vatten?
Jag tänker att det kanske är en mekanisk koppling mellan tankens membran och brytaren. Går membranet sönder så pressas det inte på givaren = ingen stoppsignal.
Pumpen i sig är ju inte världens starkaste, så att den inte orkar spränga den vattenfyllda tanken är väl inte så otroligt.
 
Den där pumpen är nog inte världens bästa, den där lilla grejen ovanpå, är det hydropressen?
Jag tror du varit lite dumsnål och valt något som passar att vattna med, inte till ett hushåll.

Protte
 
Den där har ju ingen tank vad jag kan se.
 
Varför skulle den spränga tanken? Om felet bara var att tryckstömbrytaren inte fungerade (oavsett orsak) så skulle ju trycket stiga till över stopptrycket, 3kg, vilket den inte gör enligt dig.
 
S Strontus skrev:
Varför skulle den spränga tanken? Om felet bara var att tryckstömbrytaren inte fungerade (oavsett orsak) så skulle ju trycket stiga till över stopptrycket, 3kg, vilket den inte gör enligt dig.
Enligt manometern, nej. Eftersom pumpen går oavbrutet och pumpar in 60 liter per minut så borde tanken sprängas om pumpen var tillräckligt stark. Pumpen är inte så stark, varför den troligtvis bara håller emot vattnet från att rusa tillbaka ner i brunnen när tanken är full.
 
Vad har du för tank?
 
Det var mycket plastkåpor på den. Men det ser ut som att tryckströmbrytaren sitter tillsammans med manometern mellan pumpen och tanken. Den sitter inte i tanken.
 
D Daniel 109 skrev:
Det var mycket plastkåpor på den. Men det ser ut som att tryckströmbrytaren sitter tillsammans med manometern mellan pumpen och tanken. Den sitter inte i tanken.
Det är möjligt, men trycket måste fortfarande förmedlas från membranet i tanken till manometern på något sätt. Jag tror att membranet är spöket i historien.
 
Nej, det måste det inte.

Eller om man ska vara lite långsökt så förmedlas det via vattnet i ledningen. Men det finns ingen mekanisk koppling mellan membranet i tanken och tryckströmbrytaren.

Det är svårt att hjälpa med alla galna teorier och din ovilja att ta till dig information.

Edit: Mina, Prototypens och Strontus inlägg kan du lita på. De övriga varierar mellan bra och riktigt fel.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Enligt manometern, nej. Eftersom pumpen går oavbrutet och pumpar in 60 liter per minut så borde tanken sprängas om pumpen var tillräckligt stark. Pumpen är inte så stark, varför den troligtvis bara håller emot vattnet från att rusa tillbaka ner i brunnen när tanken är full.
Enbart volymen kan inte spränga en tank, inte utan att trycket stiger (och det är trycket som spränger tanken). Vatten kan inte komprimeras, så när tanken är full så stiger trycket, och om det inte kommer upp till 3kg så är felet något annat än trasigt membran/tryckströmbrytare.
 
Pumpen pumpar inte in 60 liter per minut, i bästa fall om du öppnar alla kranar du har så kanske det kommer ut 60 liter på en minut. Titta på tryck/flödesdiagrammet, vid noll mottryck så är det 3600 l/h, vid 3,6 bar är flödet noll.

Nu är flödet noll redan vid 2,5 bar så pumpen verkar inte riktigt frisk.

När trycket kommer upp till 2,5 bar så orkar den inte mer, flödet är noll, pumpen bara står och stampar, borde bli varm då det bara går runt i pumpen.

Protte
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.