Innan du pumpar massera stiftet lite, inte ovanligt att bilventiler är lite stela och inte stänger ordentligt.
 
T topmount skrev:
Innan du pumpar massera stiftet lite, inte ovanligt att bilventiler är lite stela och inte stänger ordentligt.
Massera? Menar du trycka lite på centrumkäglan så att den rör sig som den skall?
 
Tappvatten menas sannolikt att den kan matas mot ett system med avstängningsventil. Till skillnad mot den första du länkade till. Den ska anslutas mot ett öppet system. Dricksvatten är en livsmedelsklassning.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Massera? Menar du trycka lite på centrumkäglan så att den rör sig som den skall?
Ja pumpa, släpp ut, pumpa släp ut då blåser man bort eventuell smuts som hindrat ventilen och stänga sig ordentligt.
 
T topmount skrev:
Ja pumpa, släpp ut, pumpa släp ut då blåser man bort eventuell smuts som hindrat ventilen och stänga sig ordentligt.
Ahhh! Tack för tipset.
 
D Daniel 109 skrev:
Edit: Mina, Prototypens och Strontus inlägg kan du lita på. De övriga varierar mellan bra och riktigt fel.
Detta bör du fortfarande nu efter alla sidor i tråden ta till dig TS, i stort inget annat än vad de gett dig som tips, råd är något att bry sig så mycket om. Bara så du lägger kraft på rätt ställe i felsökningen.

Som sagt hade du haft problem med småläckor på sugsidan hade det blivit tydlig luftinblandning och dålig kapacitet i övrigt. Fel på eller saknad backventil mot brunnen så hade trycket mycket snabbt sjunkit när pumpen stoppat och det hade inte hindrat den att nå dit. Samma med om det skulle finnas läckor utåt i systemet, de hade varit stora och tydliga samt du hade inte haft trycket kvar länge när du testat att stoppa pumpen. Volym/tryckförhållanden i kärlet kan du enkelt prova genom att bygga upp de 2.5 bar du når till och sen stoppa och se hur mycket du kan tappa ut i en kran och samtidigt se hur manometern beter sig. Får du runt halva volymen på hydropressen är det inga större fel på förtryck/blåsa osv i den.

Efter det lutar det ganska kraftigt mot att pumpen på något sätt felar i kapacitet vad gäller tryck åtminstone, det kan ju ha olika orsaker. Kan du kolla att det inte finns några märkliga begränsare, överströmmare osv under kåporna så är det också uteslutet. Du kanske skulle satsat på en liknande automat med de typiska konventionella jetpumparna inte heller direkt dyrare men kanske robustare än detta.
 
GK100 GK100 skrev:
Detta bör du fortfarande nu efter alla sidor i tråden ta till dig TS, i stort inget annat än vad de gett dig som tips, råd är något att bry sig så mycket om. Bara så du lägger kraft på rätt ställe i felsökningen.

Som sagt hade du haft problem med småläckor på sugsidan hade det blivit tydlig luftinblandning och dålig kapacitet i övrigt. Fel på eller saknad backventil mot brunnen så hade trycket mycket snabbt sjunkit när pumpen stoppat och det hade inte hindrat den att nå dit. Samma med om det skulle finnas läckor utåt i systemet, de hade varit stora och tydliga samt du hade inte haft trycket kvar länge när du testat att stoppa pumpen. Volym/tryckförhållanden i kärlet kan du enkelt prova genom att bygga upp de 2.5 bar du når till och sen stoppa och se hur mycket du kan tappa ut i en kran och samtidigt se hur manometern beter sig. Får du runt halva volymen på hydropressen är det inga större fel på förtryck/blåsa osv i den.

Efter det lutar det ganska kraftigt mot att pumpen på något sätt felar i kapacitet vad gäller tryck åtminstone, det kan ju ha olika orsaker. Kan du kolla att det inte finns några märkliga begränsare, överströmmare osv under kåporna så är det också uteslutet. Du kanske skulle satsat på en liknande automat med de typiska konventionella jetpumparna inte heller direkt dyrare men kanske robustare än detta.
Jag försöker alltid ta till mig det som verkar vettigt. Det son först kommer att kollas är just de 1,5 bar som enligt manualen skall vara i tanken. Det låter ju inte otroligt att det är där problemet ligger.
Jag vet inte vad som skiljer denna från "de konventionella jetpumparna"? Pumpautomaten ser likadana ut för mig; motor och pump på toppen, tank under, tre anslutningar. Vad menar du är exceptionellt med denna pumpautomaten?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag försöker alltid ta till mig det som verkar vettigt. Det son först kommer att kollas är just de 1,5 bar som enligt manualen skall vara i tanken. Det låter ju inte otroligt att det är där problemet ligger.
Jag vet inte vad som skiljer denna från "de konventionella jetpumparna"? Pumpautomaten ser likadana ut för mig; motor och pump på toppen, tank under, tre anslutningar. Vad menar du är exceptionellt med denna pumpautomaten?
Finns tryckströmbrytare har det ingen betydelse hur du har lufttryck i kärlet är det för lågt eller riktigt högt (inte troligt) når den snabbt upp i frånslag på slutet och minsta du tappar ut kommer den starta ev slå till/från upprepat självsvänga. Pumpen verkar klen allmänt med maxtryck runt 3.5 bar. Det är vad jag utgår från i den bedömningen de automater jag ibland sett har varit möjliga driva mot 4.5 bar och mer och i princip samma typ och användningsområde som din. Dvs robusta självklara pumpar som sällan fallerar mer än ev igensättning i pumphjul, diffusor eller åldersberoende slitage, inget av det ska väl vara aktuellt i ditt fall.

Och som Leif nämnde kolla rotationen även om den har enfasig motor, kan ju blivit fel från fabrik men borde gett ännu sämre tryck då. Och kapaciteten utvolym efter en fyllning så får du svaret även vad gäller luft i tank grovt sett. Finns instruktioner för den i din länk?
 
GK100 GK100 skrev:
Finns tryckströmbrytare har det ingen betydelse hur du har lufttryck i kärlet är det för lågt eller riktigt högt (inte troligt) når den snabbt upp i frånslag på slutet och minsta du tappar ut kommer den starta ev slå till/från upprepat självsvänga. Pumpen verkar klen allmänt med maxtryck runt 3.5 bar. Det är vad jag utgår från i den bedömningen de automater jag ibland sett har varit möjliga driva mot 4.5 bar och mer och i princip samma typ och användningsområde som din. Dvs robusta självklara pumpar som sällan fallerar mer än ev igensättning i pumphjul, diffusor eller åldersberoende slitage, inget av det ska väl vara aktuellt i ditt fall.

Och som Leif nämnde kolla rotationen även om den har enfasig motor, kan ju blivit fel från fabrik men borde gett ännu sämre tryck då. Och kapaciteten utvolym efter en fyllning så får du svaret även vad gäller luft i tank grovt sett. Finns instruktioner för den i din länk?
Nej, det är inte troligt att en pumpautomat som är 3-4 veckor gammal är utsliten.
Det är möjligt att det är en klen motor på den, men den fyller våra behov. Man måste inte ha en V70 T5 för att förflytta sig från a till b. Samma sak här. Alla tillverkare har måndagsex. De billigare märkena oftast fler än de dyra. Detta är en pumpautomat modell billigare och har 3 års garanti. Den förra jag hade kostade långt mer än dubbelt så mycket men höll inte mer än sju år ändå.

Jag tvivlar starkt på att den skulle gå på fel håll. Varför har i så fall problemet lyst med sin frånvaro under ett par veckors tid i drift? Det hade varit en sak om det uppstod omedelbart när den kopplades in.
Japp. Instruktionsboken finn under "Datablad".
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nej, det är inte troligt att en pumpautomat som är 3-4 veckor gammal är utsliten.
Det är möjligt att det är en klen motor på den, men den fyller våra behov. Man måste inte ha en V70 T5 för att förflytta sig från a till b. Samma sak här. Alla tillverkare har måndagsex. De billigare märkena oftast fler än de dyra. Detta är en pumpautomat modell billigare och har 3 års garanti. Den förra jag hade kostade långt mer än dubbelt så mycket men höll inte mer än sju år ändå.

Jag tvivlar starkt på att den skulle gå på fel håll. Varför har i så fall problemet lyst med sin frånvaro under ett par veckors tid i drift? Det hade varit en sak om det uppstod omedelbart när den kopplades in.
Japp. Instruktionsboken finn under "Datablad".
Ja har du haft den i drift som du ser det ok under en tid är det inte riktningen och knappast något som beror på ditt jobb heller då. Sen finns ju alltid en gräns när allt blir för "billigt" utan att för den delen vara billigt i kronor. Långt från T5 och något man kanske som mer van och insatt kan bedöma, undvika. Nu har det ju inte med ditt fall att göra den ska ju funka som du vill och det är tänkt och angett trots allt.
 
GK100 GK100 skrev:
Ja har du haft den i drift som du ser det ok under en tid är det inte riktningen och knappast något som beror på ditt jobb heller då. Sen finns ju alltid en gräns när allt blir för "billigt" utan att för den delen vara billigt i kronor. Långt från T5 och något man kanske som mer van och insatt kan bedöma, undvika. Nu har det ju inte med ditt fall att göra den ska ju funka som du vill och det är tänkt och angett trots allt.
Ja, allting är beskrivet här i tråden. Nej, precis. Det dessutom endast pumpen som är förändrad I systemet.
Absolut är det så, men lämnar tillverkaren 3 års garanti, så bör ju företagsekonomisk sett prylen vara ok. Annars blir det liksom lite för dyrt för dem att rodda runt.
Exakt. Så ja. Vi får se vad som händer och fötter.
 
Har dålig koll på hur man räknar på pumpar, men borde inte högre sughöjd göra att den kan pumpa lägre?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har dålig koll på hur man räknar på pumpar, men borde inte högre sughöjd göra att den kan pumpa lägre?
Som jag förstått det så innebär högre/större sughöjd att pumpen kan vara placerad vertikalt på ett större avstånd. Tex: sughöjd om 8 meter innebär att pumpen som max kan vara placerad 8 meter över vattnet som skall sugas upp.
 
Det jag tänkte på är att pumpen nog har en maximal kapacitet att suga och pumpa samtidigt, behöver den suga mer så kan den inte pumpa så högt. Så om vattennivån i din brunn sjunkit så måste den jobba så mycket med att suga så att den inte orkar pumpa tillräckligt tryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.