Finns det nån chans att bryta vattnet efter hydrofor?
 
Tänker mig att pumpen läker igenom
 
Dessvärre inte.

Vart skulle vattnet ta vägen? Tanken är på 24 liter...
 
Inga dolda ledningar inuti väggar, utan allting utanpåliggande. Utom genom golven där de "döljs" ca 30 cm. Inga skarvar där.
 
Och om det skulle vara så stort läckage så skulle trycket i anläggningen falla ganska fort när man slår av pumpen med alla kranar stängda,,,, min gissning är att pumpen inte klarar av att leverera,,,, om man sänker trycket till 1bar på och 2bar av,,,, funkar det då är det förmodligen pumpen (eller nån övertycksventil)
 
S
Kollat om det är någon läcka på sugledningen eller otät backventil i brunnen?
 
P pekk@13 skrev:
Och om det skulle vara så stort läckage så skulle trycket i anläggningen falla ganska fort när man slår av pumpen med alla kranar stängda,,,, min gissning är att pumpen inte klarar av att leverera,,,, om man sänker trycket till 1bar på och 2bar av,,,, funkar det då är det förmodligen pumpen (eller nån övertycksventil)
Dessvärre kan jag inte sänka tryckgränserna, men där sade du någonting. Jag tror absolut att pumpen fixar det, men...om en säkerhetsventil inte fungerar som den skall så blir det ju knasiga resultat. Jag tror pumpen går på "tomgång" eftersom trycket inte ökar och brytaren inte går in. Där har vi det troligen.
Jag skall ringa säljstället.
 
S Stegatorparn skrev:
Kollat om det är någon läcka på sugledningen eller otät backventil i brunnen?
Nej, det har jag inte. Sugledningen är begravd 2 meter ner i marken. Men...eftersom vattnet inte är missfärgat, smakar konstigt eller luktar, så tvivlar jag på läcka. Samma gäller backventil (vilket jag inte ens tror jag har). Vattenförsörjningen och - kvaliteten är oförändrad, det är bara att pumpen inte slutar gå.
 
S
Tänkte närmast på att suganslutningen till pumpen inte är helt tät , för det är ju där du har varit och meckat.
 
Det är inte sugledningen. Jag har det felet, så jag vet vad det resulterar i. Man får luft i vattnet. Får man mycket luft i pumpen kan det visserligen medföra att den inte kommer upp i stopptryck. Men det skulle resultera i luft i vattnet. Om det mot förmodan är hål under grundvattennivå så skulle pumpen stoppa som den ska, men starta när vattnet läckt ut. Det är inte hål i sugledningen.
 
Cheesen
Kontrollera bottenventilen.
Ditt fenomen kan uppstå av lågt lufttryck i trycktanken och av otät bottenventil.
Det kan även uppstå du får fel på tryckströmbrytaren.
 
Jag pratade med säljande affär och en vvs:are där. Förklaringen är troligen denna och därmed väldogt enkel;

Membranet i tanken har gått sönder. Då trycker inte membranet på brytgivaren, varvid pumpen går i all oändlighet eftersom den inte förstår att tanken är full och inställt tryck uppnått.
 
Cheesen: Av dina teorier är bara tryck brytaren rimlig.

Membranet i tanken har inget med brytaren att göra, det är inte felet.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Kontrollera bottenventilen.
Ditt fenomen kan uppstå av lågt lufttryck i trycktanken och av otät bottenventil.
Det kan även uppstå du får fel på tryckströmbrytaren.
Eftersom vatten kan sugas upp, inte är "luftsatt" och allting funkar som vanligt UTOM just att pumpen inte slutar gå, så tror jag att väbottenventilen är ok, men att membranet i tanken är kass och inte trycker till tryckströmbrytaren när 3 bar är uppnått. Det är den mest logiska och fungerande teorin som stämmer väldogt väl överens med beteendet i systemet.
 
D Daniel 109 skrev:
Cheesen: Av dina teorier är bara tryck brytaren rimlig.

Membranet i tanken har inget med brytaren att göra, det är inte felet.
Det sade vvs:aren jag pratade att det hade. Membranet pressar på brytaren när brytvärdet är uppnått, tryckbrytaren bryter pumpen strömförsörjning, pumpen slutar gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.