Nissens Nissens skrev:
Det där stämmer inte. Möjligen för licensjakt på tex älg, men inte för

Redigerat:
Men detta gäller såvitt jag förstår i huvudsak skogsmark. Det väsentliga värdet där (om det finns) är "virkesförrådet", alltså i princip hur mycket träd, och hur nära i ålder tills det går att avverka.

Det måste gå att få en snabbvärdering av det, jag vet dock inte hur. OM värdet är lägre, eller i samma storleksordniong som dödsboets skulder, så är det nog enklast att sätta dödsboet i konkurs. Så får ngn. annan reda ut det.

Redigerat:
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Värdet per kubikmeter är ca 430 kr på en kubikmeter skog i detta område men sedan spelar läget, kvaliteten på skogen, vägnätet, och eventuella jakträttigheter in såklart.

I fastighetsutdraget så står det 147 i virkesförrådet men sedan vet man ju inte hur aktuell den siffran är i dagsläget.

• Gilla
Ulfjs och 1 till
  • Laddar…
M MikaViola skrev:
Men om mäklaren säger att det inte ens är värt att sälja? Vems ord ska man gå på?
Du får se till att i skrift få mäklaren svara på en annan fråga istället för frågan om mäklaren vill ta sig an uppdraget och den frågan är hur mäklaren värderar fastigheten. Ev med en utgift till mäklaren för en sådan värdering. Om dödsboet då efter bästa förmåga sedan erbjuder fastigheten till marknaden för det priset ser jag inte hur någon kan komma med synpunkten att den sålts för billig. Och här låter det ju mer som en utmaning att sälja alls

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Sovit på saken. Det låter som om dödsboet är på obestånd och rationellast då är att sätta det i konkurs. Det är kanske inte så roligt men att lägga ner en massa tid på att sälja en fastighet för att alla pengarna och lite till ska gå till inkassobolag och sedan får ni/dom ändå betala hela begravningen.

• Gilla
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
M MikaViola skrev:
Vi har faktiskt redan tagit reda på namn på alla som äger mark runtomkring :)!
Är fast i frågan om vi får sälja för hur lågt "vi" vill fast det finns skulder I dödsboet
Nej ni kan inte sälja för hur lågt pris som helst.
Bouppteckning kommer att klandras av borgenärerna om ni inte har på fötterna.

Ta kontakt med borgenärerna (inkasso bolagen) ni har ett gemensamt intresse.

• Gilla
Marina76
  • Laddar…
S
Tråkig situation!

Angående taxeringsvärde på skogsfastigheter är de oftast för höga i förhållande till marknadsvärdet. Anledningen är att taxeringsvärde räknas upp med tillväxten av skog, och rapporterar inte ägaren in avverkning så fortsätter skogen växa på pappret även om den inte finns i verkligheten.

Finns det skog på fastigheten eller är det en kalhygge?

Angående skulderna så tror jag det blandas ihop lite, det verkar bara finnas 81,5 tkr i pantbrev på fastigheten. Det är dessa fordringsägare som har något att säga till om angående fastighetsförsäljningen. Att totala skulderna överstiger pantbrevsbeloppet har med dödsboet att göra men ej fastigheten, dvs mäklaren borde kunna sälja fastigheten lösa 81,5 tkr i skuld som de skriftliga pantbreven kan uppvisas + skuldebrevet som bevisar att dessa faktiskt är belastade med skuld + ränta. Mäklaren kan därmed få ut sitt arvode utan diskussion om ni får 120-130 tkr för fastigheten. Finns det däremot inga tillgångar mer utöver ett potentiellt kalhygge så är det enklaste att bara sätta dödsboet i konkurs.

Det viktigaste rådet i detta läget blir istället, säg till din kompis att aldrig under några omständigheter betala en enda räkning med egna pengar då dessa troligtvis aldrig kommer återbetalas.

• Gilla
JonEkstra och 14 till
  • Laddar…
De dom har en pant i fastigheten har ju företräde till de pengarna. Men även övriga har rätt att kräva att de medel som finns hanteras på ett sätt som medför att skulderna kan regleras.

S
D Daniel 109 skrev:
De dom har en pant i fastigheten har ju företräde till de pengarna. Men även övriga har rätt att kräva att de medel som finns hanteras på ett sätt som medför att skulderna kan regleras.
Helt rätt, men de som inte har pantbrev i fastigheten blir oprioriterade fordringsägare vilket gör att mäklaren får betalt innan

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Antar att närhet till motorbana kan förta lugnet en smula men jag skulle defenitivt kunna lägga ett bud som täcker mäklararvodet...

• Gilla
TorbjornP och 3 till
  • Laddar…
M MikaViola skrev:
Tack! Grejen är att mycket av dödsboets skulder ligger hos inkasso och snart kommer att hamna hos kronofogden så tid finns egentligen inte..
Det är absolut inte någon automatik om att inkassoskulder går till Kronofogden.
Det krävs aktiv åtgärd och inkassobolag brukar vara duktiga på att veta när de ska låta bli att ödelägga pengar på att först betala Kronofogden utan att vara säkra på att få några pengar av den skuldsatta.

Så jag skulle vara förvånad över om skulderna verkligen går vidare till Kronofogden.

Kan förresten köpa fastigheten för 25.000 kr inklusive att jag upprättar alla nödvändiga handlingar.

• Gilla
Incoog och 6 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Det är absolut inte någon automatik om att inkassoskulder går till Kronofogden.
Det krävs aktiv åtgärd och inkassobolag brukar vara duktiga på att veta när de ska låta bli att ödelägga pengar på att först betala Kronofogden utan att vara säkra på att få några pengar av den skuldsatta.

Så jag skulle vara förvånad över om skulderna verkligen går vidare till Kronofogden.

Kan förresten köpa fastigheten för 25.000 kr inklusive att jag upprättar alla nödvändiga handlingar.
26 bjudet :)

• Gilla
  • Haha
vcx och 3 till
  • Laddar…
M MikaViola skrev:
Haha kompisen vill helst bränna ner stället. Rucklet +mark ligger i Ytterhogdal totalareal 97400 kvm . Intresserad ;)
Är det huvudsakligen skog på fastigheten? Hur ser den ut uppvuxet eller redan avverkat och risigt?

Skulle jag bo närmare skulle jag bjuda. Litet husbehovsskog är alltid bra att ha. Den som inte äger ens litet vedskog är verkligen fattig.

• Gilla
JonEkstra och 10 till
  • Laddar…
P
M MikaViola skrev:
Är du säker på detta? Det finns skulder hos b la inkasso bolag (inga hos kronofogden än) Vi har svårt att förstå detta med så högt taxeringsvärde men så låg värdering av mäklare..
Vill ju inte att någon fordringsägare ska komma och tycka och tänka efter eventuell försäljning blivit till lågt pris
Har inte långivarna inteckning i fastigheten har de nog inget att säga till om.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.