22 829 läst · 54 svar
23k läst
54 svar
Mäklare pratar om annat objekt på vår visning
Javisst, men då kommer det där med vad som är att anse som en personuppgift, enligt samma myndighet gäller t.ex. det inte som en personuppgift om man inte utifrån bilden kan identifiera personen, d.v.s. vid övervakning från långt avstånd eller hög höjd eller vid för låg upplösning för att identifiera persondrag.T Tompa01 skrev:Svar nej, du har fel. Läs på Integritetsmyndighetens hemsida så lär du dig. Se först bild och sedan länk.
Sen finns det inget som heter kameraövervakningslagen. Det heter kamerabevakningslagen. Den avgör vad som är kamerabevakning. Dataskyddsförordningen avgör sedan hur du får samla in och behandla information. Det är två olika saker.
[bild]
[länk]
Här kan du läsa och lära det jag redan skrivit.
Men jag ger dig rätt till viss del, oavsett så är det ingen större problematik att komma runt "lagligt" som privatperson även om man råkar rikta kameran lite så den täcker en liten bit av vägen utanför huset.
Foto anses vara personuppgift om du med hjälp av ett annat foto, eller annan information, kan identifiera personen. T.ex googla fotot och hitta vem det är, eller jämföra med foton på en lista över personer som har varit på platsen. Samma sak med en ljudupptagning.Johanbogg skrev:
Javisst, men då kommer det där med vad som är att anse som en personuppgift, enligt samma myndighet gäller t.ex. det inte som en personuppgift om man inte utifrån bilden kan identifiera personen, d.v.s. vid övervakning från långt avstånd eller hög höjd eller vid för låg upplösning för att identifiera persondrag.
Men jag ger dig rätt till viss del, oavsett så är det ingen större problematik att komma runt "lagligt" som privatperson även om man råkar rikta kameran lite så den täcker en liten bit av vägen utanför huset.
Med tanke på att den stora marioriteten av av svenskar har bilder av sig på sociala medier så anses ett foto som visar ansikten generellt som en personuppgift.
ja, men där behöver du läsa vad jag skriver, är det på så långt håll eller så otydligt att det inte går urskilja så är det ingen personuppgiftT Tompa01 skrev:Foto anses vara personuppgift om du med hjälp av ett annat foto, eller annan information, kan identifiera personen. T.ex googla fotot och hitta vem det är, eller jämföra med foton på en lista över personer som har varit på platsen. Samma sak med en ljudupptagning.
Med tanke på att den stora marioriteten av av svenskar har bilder av sig på sociala medier så anses ett foto som visar ansikten generellt som en personuppgift.
När vi hade visning bad mäklaren oss att ta ner alla kameror innan visningen! Tycker det var seriöst och bra! Jag själv hade inte velat gå på en visning där ägaren sitter och kollar i kamera. Hade då valt bort objektet helt. Men alla är olika.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny dom: Mäklare måste ge säljare spekulantlista om så begärs
Artikelkommentarer -
Tomtköp - Mäklare har inte hört av sig på veckor
Köpa & Sälja hus -
Quiz: Vad pratar snickaren om?
Quizkommentarer -
Mäklare flaggar för kunskapsbrist i kåren om invasiva växter
Artikelkommentarer -
Vad räknas som vintervatten? Gjorde mäklaren fel??
Köpa & Sälja hus