T Tompa01 skrev:
Svar nej, du har fel. Läs på Integritetsmyndighetens hemsida så lär du dig. Se först bild och sedan länk.

Sen finns det inget som heter kameraövervakningslagen. Det heter kamerabevakningslagen. Den avgör vad som är kamerabevakning. Dataskyddsförordningen avgör sedan hur du får samla in och behandla information. Det är två olika saker.
[bild]

[länk]

Här kan du läsa och lära det jag redan skrivit.
Javisst, men då kommer det där med vad som är att anse som en personuppgift, enligt samma myndighet gäller t.ex. det inte som en personuppgift om man inte utifrån bilden kan identifiera personen, d.v.s. vid övervakning från långt avstånd eller hög höjd eller vid för låg upplösning för att identifiera persondrag.

Men jag ger dig rätt till viss del, oavsett så är det ingen större problematik att komma runt "lagligt" som privatperson även om man råkar rikta kameran lite så den täcker en liten bit av vägen utanför huset.

Johanbogg Johanbogg skrev:
Javisst, men då kommer det där med vad som är att anse som en personuppgift, enligt samma myndighet gäller t.ex. det inte som en personuppgift om man inte utifrån bilden kan identifiera personen, d.v.s. vid övervakning från långt avstånd eller hög höjd eller vid för låg upplösning för att identifiera persondrag.

Men jag ger dig rätt till viss del, oavsett så är det ingen större problematik att komma runt "lagligt" som privatperson även om man råkar rikta kameran lite så den täcker en liten bit av vägen utanför huset.
Foto anses vara personuppgift om du med hjälp av ett annat foto, eller annan information, kan identifiera personen. T.ex googla fotot och hitta vem det är, eller jämföra med foton på en lista över personer som har varit på platsen. Samma sak med en ljudupptagning.

Med tanke på att den stora marioriteten av av svenskar har bilder av sig på sociala medier så anses ett foto som visar ansikten generellt som en personuppgift.

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
T Tompa01 skrev:
Foto anses vara personuppgift om du med hjälp av ett annat foto, eller annan information, kan identifiera personen. T.ex googla fotot och hitta vem det är, eller jämföra med foton på en lista över personer som har varit på platsen. Samma sak med en ljudupptagning.

Med tanke på att den stora marioriteten av av svenskar har bilder av sig på sociala medier så anses ett foto som visar ansikten generellt som en personuppgift.
ja, men där behöver du läsa vad jag skriver, är det på så långt håll eller så otydligt att det inte går urskilja så är det ingen personuppgift

Då får nog betala en riktigt hög provision , om du tror att mäklaren bara skall saluföra ett objekt åt gången .

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peternow skrev:
Då får nog betala en riktigt hög provision , om du tror att mäklaren bara skall saluföra ett objekt åt gången .
Japp, en mäklare kommer ju försöka matcha köpare till rätt säljare också

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
När vi hade visning bad mäklaren oss att ta ner alla kameror innan visningen! Tycker det var seriöst och bra! Jag själv hade inte velat gå på en visning där ägaren sitter och kollar i kamera. Hade då valt bort objektet helt. Men alla är olika.

• Gilla
Vardagsrum och 2 till
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
ja, men där behöver du läsa vad jag skriver, är det på så långt håll eller så otydligt att det inte går urskilja så är det ingen personuppgift
Ja, det stämmer bra.
Men vad är då syftet med kameran?

A AG A skrev:
Intressant att höra hur du/ni arbetar. Berätta gärna vilken mäklarfirma du jobbar hos.
Jag jobbat på en mäklarfirma där man är noga med att följa god fastighetsmäklarsed.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Tompa01 skrev:
Ja, det stämmer bra.
Men vad är då syftet med kameran?
att övervaka det som är närmare (aka på fastigheten)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Normalt så får mäklaren bara arvode om det blir försäljning, så står inget annat i kontraktet så skulle det vara underligt om hen inte ville sälja er bostad.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.