T Tompa01 skrev:
Fel. GDPR gäller OFTAST inte privatpersoner. Inte aldrig

Om du kamerabevaka platser dit allmänheten har tillträde gäller GDPR, dvs dataskyddsförordningen
nej, då gäller kameraövervakningslagen
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
nej, då gäller kameraövervakningslagen
Vilken gäller parallellt med dataskyddsförordningen. Bara för att du följer kamrabevakningslagen undkommer du inte GDPR.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Allmänheten har inte tillträde. Personer bokar sig för en visning. Du får filma och kolla på filmerna hur mycket du vill.
Det stämmer. Om inte allmänheten har tillträde gäller sannolikt inte dataskyddsförordningen.

Den springande punkten blir om en visning kan anses vara till för allmänheten eller inte. Därav att jag skrev att det blir ett gränsfall som jag ser det.

Det är åtminstone inte längre den privata svären, som undantaget för kamerabevakning i egen privat fastighet avser.

Jag kan argumentera för bägge sidor. Vilken som skulle vinna bifall i en domstol vågar jag inte sia om.
 
Fairlane
Jag tycker TD ska klaga på mäklaren och berätta att han kollar i kamera och lyssnar på vad som sägs. Sen hoppas jag mäklaren säger "Jag gör inte affärer med folk som ska hänga över axeln på mig och kontrollera allt, så vi avslutar försäljningsuppdrahet här och nu. Så kan TS hitta en annan mäklare. Hoppas TS är tydlig med både mäklare och spekulanter att allt som görs och sägs på platsen är föremål för avlyssning och inspelning. TS kommer nog snabbt hitta billiga köpare för ett rekordstort belopp. :thinking:
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
A am_hed skrev:
Hej.

Jag har under de senaste månaderna försökt sälja vårt hus. Då vi innan sommaren köpte ett hus så har vi försökt sälja vårat nuvarande.
Som marknaden ser ut så har det inte varit jätte smidigt och vi hade idag vår 4:de visning. Mäklaren är fullt införstådd med vår situation.

jag har kameror hemma och har för vana att följa visningarna ”live”.

Ett utav sällskapen berättar att de bor i tvåplanshus och vill flytta till ett enplanshus som vårat är.

Då säger mäklaren att hon känner till någon som inte ännu har annonserat sitt enplanshus till försäljning och de är ute efter ett tvåplanshus. Sedan forsätter mäklaren att beskriva huset, området osv.

Det kändes att istället för att berätta om vårat hus så flyttar hon fokus till ett annat objekt.

Jag hade inte haft något emot att hon försökt med det andra objektet efter det att hon kontaktar dem imorgon och de eventuellt tackar nej till vårat hus…

Hur hade ni reagerat på denna situation?
Jag har varit med om samma sak men som köpare!

Vi var och tittade på ett hus men mäklaren var helatiden på "jag har också ett annat hus" nåja vi åker då kollar de andra huset. Mäklaren sticker dit som en blixt visar inte vägen eller så.

Har en kompis med som vet var det andra huset ligger (de här var före google Maps och hade ingen gps i bilen då). När vi kommer fram är dörren på vidgavel och mäklaren ungefär välkommen välkommen. Huset luktar så mycket cigarettrök att min fru går inte ens in. Jag går in faller inte ens i min smak plus en massa saneringsarbete om ens det hjälper helt när huset är sönderrökt?!

Mäklaren typ springer efter ni får huset för 600 000kr....så jag vet inte, är det mäklarnas strategi försöka locka kunder till ett hus för att försöka lura dem köpa nåt hus dem inte får sålt??

Saken hör också att samma mäklare vägrade visa oss ett objekt som vi ville se. Jag frågade tillslut att varför "jo jag tycker det är överpris på den"....haha vilket svar! Det jag nu vet i alla fall att jag ALDRIG anlitar den mäklarfirman om jag ska sälja.

Var nära och kontakta hussäljaren privat men gjorde aldrig det, borde nog gjort det!

Ps. Jag kan förstå att mäklarna pratar om andra hus om han eller hon märker att man inte är intresserad eller själv som kund ställer den frågan, annars kan jag tycka det är dåligt stil!

Men eftersom du har själv sett och sagt öppet att du filmar...ifrågasätt och byt mäklarfirma så får dem smaka på egen medicin!

Mäklare är också skickliga se vem som är intresserad och vem som inte är det. Fast då ska dem ju prompta och sälja objektet dem är på i första hand kan man tycka.

Det roliga var att vårat nuvarande hus som vi köpte via en annan mäklare. Pratar mäklaren finska med säljaren "kyllä ne ostaa tämän talon" översatt "jo dom här köper erat hus"....dem trodde nog att jag ej förstod finska (har helt svenskt namn) :crysmile: Så egentligen när man spekulant ska man kanske göra som i rökhuset. Att en går inte ens in :thinking:
Ändå ifrågasatte jag saker att varför har spegeln i toan en spricka, gamla fönster, eluttagen sönder etc etc....men den mäklaren fortsatte ändå sälja det här huset utan att ändra fokus till andra hus. Så gör ju en bra mäklare och han hade ju rätt vi köpte huset och fixade dessa små skitfelen som jag påpekade som stora fel ;)
 
Redigerat:
TRJBerg
Jag skulle fullständigt strunta i om jag blev filmad om jag gick på en visning. Det är ju ett tillfälle där man definitionsmässigt blir iakttagen av främlingar.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Nog för att Storebror ser dig, men vill du vara Storebror..?

Jag hade aldrig någonsin velat köpa någonting av dig, oavsett vad du saluförde.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
N Natalie_s skrev:
Struntprat, låt så säga att spekulanten frågar mig som mäklare om jag har något annat objekt som kan passa dem. Ska jag ljuga då?

Det får jag inte. Finns inte heller en rimlig anledning till varför man som mäklare ska prata med spekulanterna om andra objekt om dem skulle vara intresserade av det aktuella objektet.

Så vi kan nog sammanfatta allt med att dem inte var intresserade och passade då på att fråga om hen inte hade något annat i området som dem kunde få se. Ett klassiskt scenario på ungefär samtliga visningar vi har.
Intressant att höra hur du/ni arbetar. Berätta gärna vilken mäklarfirma du jobbar hos.
 
Det är en sak om du har kameror men en helt annan sak om du har en mikrofon aktiverad och kan lyssna.

För det har du väl inte varnat eller upplyst om?
 
T Tompa01 skrev:
Fel. GDPR gäller OFTAST inte privatpersoner. Inte aldrig

Om du kamerabevaka platser dit allmänheten har tillträde gäller GDPR, dvs dataskyddsförordningen
Det verkar väldigt paranoid hållning och ha kamera övervakning och vad ska det leda till ?
Sälja fastighet är en affär mellan två parter mäklaren är inte en part utan en en mellanhand som förmedlar affären. Det behövs en nivå av förtroende mellan alla parter för att komma i mål.
Kamerorna och anklagelserna hjälper nog inte mycket att få fastigheten såld.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
Jag tror inte köpare uppskattar att bli avlyssnade. Det ger säljaren ett övertag om någon köpare är positiv eller uttrycker fördelar för bostaden.

Jag skulle antagligen avstått från att lägga ett första bud då köparen skulle kunna få veta för mycket och trissa upp priset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A am_hed skrev:
Hej.

Jag har under de senaste månaderna försökt sälja vårt hus. Då vi innan sommaren köpte ett hus så har vi försökt sälja vårat nuvarande.
Som marknaden ser ut så har det inte varit jätte smidigt och vi hade idag vår 4:de visning. Mäklaren är fullt införstådd med vår situation.

jag har kameror hemma och har för vana att följa visningarna ”live”.

Ett utav sällskapen berättar att de bor i tvåplanshus och vill flytta till ett enplanshus som vårat är.

Då säger mäklaren att hon känner till någon som inte ännu har annonserat sitt enplanshus till försäljning och de är ute efter ett tvåplanshus. Sedan forsätter mäklaren att beskriva huset, området osv.

Det kändes att istället för att berätta om vårat hus så flyttar hon fokus till ett annat objekt.

Jag hade inte haft något emot att hon försökt med det andra objektet efter det att hon kontaktar dem imorgon och de eventuellt tackar nej till vårat hus…

Hur hade ni reagerat på denna situation?
Eftersom det var fjärde visningen förstår jag faktiskt om mäklaren tröttnade på att prata om samma saker hela tiden och bytte samtalsämne för en stund.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Mårten Levin skrev:
Det verkar väldigt paranoid hållning och ha kamera övervakning och vad ska det leda till ?
Sälja fastighet är en affär mellan två parter mäklaren är inte en part utan en en mellanhand som förmedlar affären. Det behövs en nivå av förtroende mellan alla parter för att komma i mål.
Kamerorna och anklagelserna hjälper nog inte mycket att få fastigheten såld.
Kameror är väl en del av ett larmsystem. Så nja själva grundtanken är väl inte psranoid. Har inga själv dock och skulle aldrig aktivera dem när jag hade gäster. Har dock en kollega som ett par gånger langat upp mobilen på jobbet och sagt " nu ska jag se vad killarna gör, att de kommer iväg till skolan". Jag blev rätt paff.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Tompa01 skrev:
Vilken gäller parallellt med dataskyddsförordningen. Bara för att du följer kamrabevakningslagen undkommer du inte GDPR.
Nej, men GDPR gäller inte privatpersoner, det är inte GDPR som förbjuder privatpersoner att övervaka allmänna utrymmen utan kameraövervakningslagen
 
Johanbogg Johanbogg skrev:
Nej, men GDPR gäller inte privatpersoner, det är inte GDPR som förbjuder privatpersoner att övervaka allmänna utrymmen utan kameraövervakningslagen
Svar nej, du har fel. Läs på Integritetsmyndighetens hemsida så lär du dig. Se först bild och sedan länk.


Sen finns det inget som heter kameraövervakningslagen. Det heter kamerabevakningslagen. Den avgör vad som är kamerabevakning. Dataskyddsförordningen avgör sedan hur du får samla in och behandla information. Det är två olika saker.
Skärmdump av IMY:s webbsida om regler för kamerabevakning som privatperson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.imy.se/privatperson/kamerabevakning/om-du-vill-kamerabevaka/

Här kan du läsa och lära det jag redan skrivit.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.