Senn
T TommyC skrev:
Första bilden i inlägg #12 ser ut som en fördelare för golvvärme utan reglering per slinga. Har ni en blandning av nyare golvvärme och äldre radiatorer? I så fall så finns förmodligen en shunt som styr temperaturen för golvvärmen till en lägre temperatur än vad radiatorerna behöver. Fler möjliga felkällor i så fall. Lägg gärna in fler bilder på systemet så ökar chansen att någon kan ge bättre svar.
Har bara radiatorer, inte golvvärme.

Senn
T TommyC skrev:
Jag glömde nämna att många av våra AGA Termopanel som var från husets byggår 1981 hade radiatorventiler som kärvade mer eller mindre samt alla termostater av samma typ som på dina bilder var helt slut. Jag bytte samtliga radiatorer, främst för att konvertera från högtemperatur till lågtemperatursystem och då samtidigt få allting nytt och fungerande. I vårt fall så kördes vissa (gamla Termopanel) radiatorer onödigt varma för att kompensera för de som knappt gav någon värme. En elpanna (liksom en oljepanna) har ju inga problem med att hissa upp temperaturen långt över vad som är lämpligt med en värmepump (som i sådana fall kör tillskott med elpatron).

Får man t ex max 55 grader C framledningstemperatur med gamla AGA Termopanel så kanske det är acceptabelt att behålla radiatorerna men byta ventiler i dessa och kosta på nya termostater där det behövs termostater?! Med värmepump så ska ju helst alla radiatorventiler normalt stå fullt öppna. Termostater behövs bara där solen hjälper till att värma vissa rum. Vi körde upp till gissningsvis runt 70 grader C som mest i framledningstemperatur så jag ville byta alla radiatorer.
Tack, jag vill tro svaret ditt er det som ligger närmast sanningen. Att ventilene må bytes, eller alla radiatorer. Som du skriver, en direkt el panna på 9 kilowatt har inte problem å få det varmt nog.

Komponenterna från LK i fördelarskåpet matchar inte rören som jag gissar är prisolrör som ansluter mot radiatorn på bilderna. Kanske gissar jag fel på prisolrör, det ser ut att vara övermålat!? Finns det delar i systemet som du inte har hittat?

Senn
T TommyC skrev:
Komponenterna från LK i fördelarskåpet matchar inte rören som jag gissar är prisolrör som ansluter mot radiatorn på bilderna. Kanske gissar jag fel på prisolrör, det ser ut att vara övermålat!? Finns det delar i systemet som du inte har hittat?
Total renoverade tvättstugan, och i den anledningen byta jag hela värmesystemet(ja, förutan radiatorerna och rördelarna som inte var i själva tvättstugan).

Varför det ellers er brukt dom rördelarna som vises på bilden, det frågade jag inte rörmokaren om(jag hade inte någon erfarenhet på denna typen uppvärmning av villor). Har alltid värmade mina villor med direkt verkade el, från vanliga vägg element. Så detta var, och fortfarande är "grekiska " för mig ;-) Men vet hur en radiator ska kännas, när det är minus 10 grader utomhus - iallafall :)

Senn
T TommyC skrev:
Jag glömde nämna att många av våra AGA Termopanel som var från husets byggår 1981 hade radiatorventiler som kärvade mer eller mindre samt alla termostater av samma typ som på dina bilder var helt slut. Jag bytte samtliga radiatorer, främst för att konvertera från högtemperatur till lågtemperatursystem och då samtidigt få allting nytt och fungerande. I vårt fall så kördes vissa (gamla Termopanel) radiatorer onödigt varma för att kompensera för de som knappt gav någon värme. En elpanna (liksom en oljepanna) har ju inga problem med att hissa upp temperaturen långt över vad som är lämpligt med en värmepump (som i sådana fall kör tillskott med elpatron).

Får man t ex max 55 grader C framledningstemperatur med gamla AGA Termopanel så kanske det är acceptabelt att behålla radiatorerna men byta ventiler i dessa och kosta på nya termostater där det behövs termostater?! Med värmepump så ska ju helst alla radiatorventiler normalt stå fullt öppna. Termostater behövs bara där solen hjälper till att värma vissa rum. Vi körde upp till gissningsvis runt 70 grader C som mest i framledningstemperatur så jag ville byta alla radiatorer.
Hej igen

Hvilken lågtemperatursystem radiatorer valde du? Hade du också ett rör system?

Här skrev jag en sammanfattning av vad jag valde och hur jag gick till väga:
https://www.byggahus.se/forum/threa...svarbart-kostnadsmaessigt.523588/post-5815196

Vårt radiatorsystem är 1-rör. Det enda som finns kvar från byggåret 1981 är prisolrören som går under golven till radiatorerna. Det finns många som argumenterar för att 2-rör är bättre än 1-rör. Båda systemen fungerar bra om de är rätt dimensionerade men de har lite olika fördelar och nackdelar. Att kunna återanvända all rördragning är en stor fördel som sparar arbete och en hel del pengar. Olika hus ger olika förutsättningar så vad som är bäst här är inte bäst för alla andra hus. I vårt fall så är 1-rör installationen väldigt diskret, det enda som syns av rören är uppsticken från golven mot radiatorerna.

Jag är väldigt nöjd med Purmo Termopanel V4. Purmo håller hög kvalité på produkterna och även dokumentationen, något som är viktigt samt tillhandahåller dimensioneringsprogrammet Calculator.

Det finns andra fabrikat som håller hög kvalité. Ofta finns kalkylark där man kan ändra temperaturer och få fram effektavgivning vid valda temperaturer. Sedan får man räkna för hand eller lämpligare i ett eget kalkylark. Det fungerar också men Calculator är smidigt.

Demmpa har samlat länkar till bra dokument. Dimensionering av radiatorsystem beskrivs bra i Lundagrosisten VVS-kunskap steg 2.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/post-4508446

• Gilla
Senn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.