Ja det går mycket el just nu till höga summor.

Mycket dras ju av bergvärmepannan nu när det är kallt men går det att dra ner dess förbrukning något? Vi skulle få det extremt varmt om vi maxade alla element i dagsläget så den skapar mer värme än vad vi behöver.

Ska man in och hålla på med kurvor i inställningar eller så?

• Histogram som visar total elförbrukning per månad med hög konsumtion under vintermånader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Grundprincipen är att man ska hålla så låg framledningstemperatur som möjligt och öppna termostater.
Regleringen låter man styrdatorn ta hand om.
Ställ dina frågor på Värmepumpsforum.com där finns mycken kunskap om just VP.

• Gilla
LoTiX
  • Laddar…
Huset förbrukar en viss mängd värmeenergi för att hålla en viss temperatur.
Om man sänker inomhustemperaturen så minskar den förbrukande värmeenergin.

Man kan även sänka energiförbrukningen genom att tilläggsisolera väggar & tak.

Normalt ska inte en bergvärmepump dra mer elenergi när det blir kallare ute.
Normalt så ska inte bergvärmepumpens elpatron gå in och stötta värmeproduktionen.

Om elpatronen går så är antingen värmepumpen underdimensionerad eller så är det något fel.

Naturligtvis drar en VP mer energi när det blir kallare OCH vanligen så dimensionerar man en bergvärmepump så den klarar 95-97% av maxeffekten för att ta hjälp av elpatronen dom få ggr VP inte riktigt räcker till. På lite äldre anläggningar brukar tillskottet gå till betydligt tidigare kanske vid runt 90 % av maxförbrukning.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:

Normalt så ska inte bergvärmepumpens elpatron gå in och stötta värmeproduktionen.

Om elpatronen går så är antingen värmepumpen underdimensionerad eller så är det något fel.
Men på sommaren när ingen värme behövs från pannan är ju elkonsumtionen i huset jättelåg, och i takt med minusgraderna ökar förbrukningen det ser jag rätt tydligt dag för dag. Missförstår jag något i det du skriver?

Demmpa Demmpa skrev:

Vad menar du med att en bergvärmepump inte drar mer energi när det är kallare ute? Då skulle man ju få samma uppvärmningskostnad i oktober som i Januari och så är det inte.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Vi skulle få det extremt varmt om vi maxade alla element i dagsläget så den skapar mer värme än vad vi behöver.
Om detta verkligen stämmer, så har du för hög värmekurva inställd i värmepumpen. Och det innebär att pumpen tillverkar onödigt varmt vatten. En värmepump har sämre verkningsgrad ju högre temperatur den skall leverera. Du kan alltså i så fall spara lite genom att sänka värmekurvan. Men det handlar inte om några dramatiska förbättringar.

Lite grovt beskrivet så har su en utomhusgivare som styr värmepumpen. VId en viss utomhustemp, så kommer värmepumpen att producera en viss temperatur vatten, som körs ut till radiatorerna. Om allt är perfekt inställt, så får du då rätt temperatur i varje rum, om termostaterna står helt öppna på max.

Och i det läget går värmepumpen med maximal verkningsgrad. I praktiken blir det inte riktigt så. Vill man i alla väderlekar ha en behaglig temp i alla rum, behöver man låta värmepumpen tillverka lite för hög temperatur, och man stryper ned lite i vissa rum med termostaten. Men om du låter termosterna strypa i alla rum är det inte bra. Dels tillverkar då pumpen onödigt hög temperatur, med onödigt dålig verkningsgrad. Dels gillar inte pumpen det. Den blir inte av med den producerade värmen, och kan då nödstoppa.

H hempularen skrev:
Om detta verkligen stämmer, så har du för hög värmekurva inställd i värmepumpen. Och det innebär att pumpen tillverkar onödigt varmt vatten. En värmepump har sämre verkningsgrad ju högre temperatur den skall leverera. Du kan alltså i så fall spara lite genom att sänka värmekurvan. Men det handlar inte om några dramatiska förbättringar.

Lite grovt beskrivet så har su en utomhusgivare som styr värmepumpen. VId en viss utomhustemp, så kommer värmepumpen att producera en viss temperatur vatten, som körs ut till radiatorerna. Om allt är perfekt inställt, så får du då rätt temperatur i varje rum, om termostaterna står helt öppna på max.

Och i det läget går värmepumpen med maximal verkningsgrad. I praktiken blir det inte riktigt så. Vill man i alla väderlekar ha en behaglig temp i alla rum, behöver man låta värmepumpen tillverka lite för hög temperatur, och man stryper ned lite i vissa rum med termostaten. Men om du låter termosterna strypa i alla rum är det inte bra. Dels tillverkar då pumpen onödigt hög temperatur, med onödigt dålig verkningsgrad. Dels gillar inte pumpen det. Den blir inte av med den producerade värmen, och kan då nödstoppa.
Tack för svar och jodå det stämmer att det skulle bli rejält varmt här om vi maxade alla element. Är det så ovanligt att man råkar ha det så? Vi renoverade i våras och två rörmokare drog om alla ledningar och bytte flera element så alla framdragningar är helt nya och fina.

Rekommenderar du jag provar ändra kurvan själv? Har en NIBE från typ 2012 och får väl plocka fram manualen.

@elmont @lob @LoTiX jag gjorde en liten tankevurpa, samt förklarade dåligt, jag hade nog mer i huvudet än vad jag skrev ner.
Jag missuppfattade nog texten lite också, fick för mig att det gick betydligt mer än normalt, som att den gick på elspets typ hela tiden.

Ja en bergvärmepump drar mer energi när det är kallt, men det är fortfarande (ungefär) samma procentsats mellan tillförd elenergi och utvunnen värmeenergi.
Den elenergi som ökar är det som själva kompressorn drar när den går, förutom när det är riktigt kallt och elspetsen går in.

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen alla det var rätt lätt ställa om bvp så vi nu kan ha alla element på max utan att det blir som en bastu.

Förbrukningen totalt dag för dag i huset har halverats sedan jag gjorde ändringen i helgen. Visserligen delvis pga att det är närmare nollan nu också.

• Elanvändningsstatistik jämför användarens förbrukning med liknande hushåll och topp 20% energianvändare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.