fremax fremax skrev:
Wtf... skulle inte betala 120:- för detta..

Med vänlig hälsning, fremax
kom och gör du då

• Haha
fremax
  • Laddar…
Z Zoran Markelic skrev:
kom och gör du då
Jag kan fixa det..jobbar som plåtslagare sen 35 år tillbaka och jag tycker oxå att det är värt ca:120kr

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Z Zoran Markelic skrev:
kom och gör du då
Känsligt ämne när någon kritiserar utfört arbete?
Kan man inte ska man inte göra. Trots att jag inte över huvudtaget behärskar plåtslagarens färdigheter så skulle jag med största sannolikhet lyckats bättre. Det skulle de flesta här. Förklara annars vad med detta arbete du är nöjd med.

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Åh jisses
De flexibla böjarna sparar säkert en del tid, men oj så fult.

• Gilla
Elsamimmi
  • Laddar…
P PNF skrev:
Hej forumet!!

fick ett telefonsamtal från en släkting idag, när denne skulle slutförhandla pris för nya hängrännor. De skulle då ha 12 000 kr för ca 6m hängrännor och 1st stuprör med anslutning. Inga nya krokar för ränna eller svep för stuprör utan det gamla återanvändes.

pratade med killen som utfört jobbet på telefon och han hävdar att de varit överens om 1200 kr per meter, och vid ifrågasättande av det höga priset fick jag förklarat att det är material av högsta kvalitet (aluminium). Jag har kunnat spåra materialet Trifa, ett ungerskt märke, iofs verkar det vara belagd aluminium. Jag ska få motsvarande materialpriser av min frekvent använda leverantör imorgon för jämförelse men jag har mycket svårt att se att detta jobb skulle vara värt 1200 kr per meter. Speciellt då jag har stora fråge tecken för kvaliteten.

Ni som kan, ska det se ut så här?

[bild]
Bild 1 sturörsanslutning till markrör. Saknas övergång och lövavskiljare?

[bild]

bild 2 ändarna endast uppbockade. Ansluter inte mot vindskivan utan där är ca 3 cm glipa.

[bild]

bild 3 upplever det som slarvigt avskuret rör med sylvassa flisor som sticker ut, är ojämn. I tillägg är det bucklat och fastsatt i det gamla icke passande svepet med gipsskruv (?). är inte stupröret dessutom i fel dimension, se hängränna och markrör.

Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men detta känns helt fel både till pris och kvalitet?

ska träffa dem imorgon för vidare diskussion…ville bara ha eventuella inspel ni har att komma med…
Äsch, kunde gjort det gratis och det skulle vara rejält snyggt. Självklart är detta lurendrejeri. Gatlopp nästa för killen som utförde jobbet. :oops:

Mats-S Mats-S skrev:
Njae .... det där med skarven har diskuterats en hel del här. Dagens stuprör har så pass bra kvalitet att det ska inte vara något problem att vrida skarven mot väggen, estetiskt är det bra mycket snyggare. På mitt hus har skarven suttit mot väggen i 40 år utan några som helst problem :)

Men skarvens placering är nog det minsta problemet här, som redan påpekats så ser det för djävligt ut, riv ner skiten, gör om, gör rätt.
Eftersom jobbet inte är fackmannamässigt utfört så ska TS inte betala en spänn, förrän alla fel är åtgärdade.
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
min morbror är besiktningsman, jag skickade dina bilder till honom. Han sade att det var det värsta han sett. För det första får man inte göra stuvbitar, rostar lätt och sitter för långt ned mot grus, det ska finnas utrymme för silkopp och man ser längst ned på stupröret att den ska vändas uppåt, man får inte skruva i dessa för snart är rosten där så han undrar VAD de satt fast rännan med, vad sjutton säger han. 12000kr är det verkligen inte värt. HOTA MED ATT NI SKA TA DIT EN BESIKTNINGSMAN INNAN NI BETALAR, ring husförsäkringsbolaget och fråga vad ni kan göra. Han säger att det är förbjudet med glipa mellan hängrännan och virket. Din vän har blivit så lurad. Om hen skulle sälja huset skulle detta aldrig bli godkänt.
Aluminium rostar inte! Den krympta delen på röret ska vara
Den vertikala rörfalsen skall,, enligt AMA vara vänd utåt,från vägglivet!

L Loobo skrev:
Aluminium rostar inte! Den krympta delen på röret ska vara
Den vertikala rörfalsen skall,, enligt AMA vara vänd utåt,från vägglivet!
Det blev redigt tokigt det inlägget,, ber om ursäkt för det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.