C cpalm skrev:
Detta handlar garanterat om s.k. Irländska asfaltsläggare som är högst professionella inom sitt "hantverk", vilket dock är bedrägeri, ej plåtarbeten. Anledningen till att de överhuvudtaget gjort något jobb är att det är en del av själva upplägget.
Exakt
Närmast imponerande att man än idag låter folk som knackar på dörren Rota runt på en Villa(om inte den utsatta är väldigt gammal, dement etc)
 
Ring en yrkesskola i plåtslagerie och be en av lärarna komma ut och besiktiga jobbet bestrid sedan jobbet. Med den besiktningen kan du
Lugnt gå till tingsrätt och du behöver inte någon advokat för småmål berätta bara vad som har hänt och använd läraren som vittne.
 
J JonasElander skrev:
Här är det 18 meter, ränna, massa fässten cc60 och ändar.
2stuprör med böjar och utkastare nertill med muff längst ned. Aluminium från Lindab.
Material för ca 6000kr utfört själv med hjälp av google, videor och murarsnöre.

Tog 1-3 dagar
Vet du inte hur länge det tog att sätta upp 18 m ränna? Var du full eftersom du antar att det tog 1-3 dagar.:crysmile::crysmile::crysmile:
 
Om ingen redan har nämnt det så… du är rätt så mkt lurad…
Hela monteringen ser ut som skit
Vem vill har färgglada reklamfärger på rännan ?

ta in ett par andra offerter så har du mer kött på benen
 
P PNF skrev:
Hej!!

kan intyga att detta inte är ett skämt. Detta blev monterat idag hos en släkting och jag vet faktiskt inte hur jag ska hantera dem. Har mest lust att plocka ner skiten igen…

Med vänlig hälsning,

Pär
Känns inte roligt detta, tyvärr är nog din släkting grundlurad av ett gäng amatörer min sambo skulle utfört jobbet bättre och hon är kock.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Ann-lousa Ann-lousa skrev:
min morbror är besiktningsman, jag skickade dina bilder till honom. Han sade att det var det värsta han sett. För det första får man inte göra stuvbitar, rostar lätt och sitter för långt ned mot grus, det ska finnas utrymme för silkopp och man ser längst ned på stupröret att den ska vändas uppåt, man får inte skruva i dessa för snart är rosten där så han undrar VAD de satt fast rännan med, vad sjutton säger han. 12000kr är det verkligen inte värt. HOTA MED ATT NI SKA TA DIT EN BESIKTNINGSMAN INNAN NI BETALAR, ring husförsäkringsbolaget och fråga vad ni kan göra. Han säger att det är förbjudet med glipa mellan hängrännan och virket. Din vän har blivit så lurad. Om hen skulle sälja huset skulle detta aldrig bli godkänt.
Din sk besiktningsman borde gå en plåtkurs,eftersom en aluminiumränna krymper och expanderar vid olika temperaturer kommer det vara spricka mot vindskivan vintertid….
 
Renoverad hängränna med uppvikning vid takkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna uppvikning gillar jag Person i grönt klädmönster gör en gest med handen som en uppvikning eller uppvisning.
 
  • Gilla
PNF och 1 till
  • Laddar…
J JonasElander skrev:
Här är det 18 meter, ränna, massa fässten cc60 och ändar.
2stuprör med böjar och utkastare nertill med muff längst ned. Aluminium från Lindab.
Material för ca 6000kr utfört själv med hjälp av google, videor och murarsnöre.

Tog 1-3 dagar
Ser snyggt ut men ska man vara petig så ser det ut som att stuprören är monterade åt fel håll.
 
  • Gilla
Björkisvägen
  • Laddar…
P PNF skrev:
Hej forumet!!

fick ett telefonsamtal från en släkting idag, när denne skulle slutförhandla pris för nya hängrännor. De skulle då ha 12 000 kr för ca 6m hängrännor och 1st stuprör med anslutning. Inga nya krokar för ränna eller svep för stuprör utan det gamla återanvändes.

pratade med killen som utfört jobbet på telefon och han hävdar att de varit överens om 1200 kr per meter, och vid ifrågasättande av det höga priset fick jag förklarat att det är material av högsta kvalitet (aluminium). Jag har kunnat spåra materialet Trifa, ett ungerskt märke, iofs verkar det vara belagd aluminium. Jag ska få motsvarande materialpriser av min frekvent använda leverantör imorgon för jämförelse men jag har mycket svårt att se att detta jobb skulle vara värt 1200 kr per meter. Speciellt då jag har stora fråge tecken för kvaliteten.

Ni som kan, ska det se ut så här?

[bild]
Bild 1 sturörsanslutning till markrör. Saknas övergång och lövavskiljare?

[bild]

bild 2 ändarna endast uppbockade. Ansluter inte mot vindskivan utan där är ca 3 cm glipa.

[bild]

bild 3 upplever det som slarvigt avskuret rör med sylvassa flisor som sticker ut, är ojämn. I tillägg är det bucklat och fastsatt i det gamla icke passande svepet med gipsskruv (?). är inte stupröret dessutom i fel dimension, se hängränna och markrör.


Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men detta känns helt fel både till pris och kvalitet?

ska träffa dem imorgon för vidare diskussion…ville bara ha eventuella inspel ni har att komma med…
Hej !
Har asfalten tagit slut för de firmor som åker runt och fixar asfalt på både gräsmattor och fan vet allt när husägaren är borta? så dessa killar åker runt och fixar hängrännor och stuprör istället?
 
polisanmälan? vad ska polisanmälas?
Dåliga jobb är tyvärr inte olagliga. Höga priser är inte heller olagliga.
Det är civilrättsligt dessa frågor. alltså inget för polisen.
Har det förekommit några hot? Då kan man anmäla hotet. Men om man inte vet vad människan heter eller bor kan det bli svårt för polisen
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Dagens i-landsproblem: användare på ByggaHus som envisas med att svara på TS startpost utan att läsa befintlig tråd.
 
  • Gilla
  • Haha
TickyNucker och 7 till
  • Laddar…
C
B Bridan skrev:
Har asfalten tagit slut för de firmor som åker runt och fixar asfalt på både gräsmattor och fan vet allt när husägaren är borta?
De har nog sedan länge haft flera olika strängar på sin lyra - tak och stenläggning och sånt, men asfaltsläggningen är och förblir väl det de är kända för.
 
P PNF skrev:
Hej forumet!!

fick ett telefonsamtal från en släkting idag, när denne skulle slutförhandla pris för nya hängrännor. De skulle då ha 12 000 kr för ca 6m hängrännor och 1st stuprör med anslutning. Inga nya krokar för ränna eller svep för stuprör utan det gamla återanvändes.

pratade med killen som utfört jobbet på telefon och han hävdar att de varit överens om 1200 kr per meter, och vid ifrågasättande av det höga priset fick jag förklarat att det är material av högsta kvalitet (aluminium). Jag har kunnat spåra materialet Trifa, ett ungerskt märke, iofs verkar det vara belagd aluminium. Jag ska få motsvarande materialpriser av min frekvent använda leverantör imorgon för jämförelse men jag har mycket svårt att se att detta jobb skulle vara värt 1200 kr per meter. Speciellt då jag har stora fråge tecken för kvaliteten.

Ni som kan, ska det se ut så här?

[bild]
Bild 1 sturörsanslutning till markrör. Saknas övergång och lövavskiljare?

[bild]

bild 2 ändarna endast uppbockade. Ansluter inte mot vindskivan utan där är ca 3 cm glipa.

[bild]

bild 3 upplever det som slarvigt avskuret rör med sylvassa flisor som sticker ut, är ojämn. I tillägg är det bucklat och fastsatt i det gamla icke passande svepet med gipsskruv (?). är inte stupröret dessutom i fel dimension, se hängränna och markrör.


Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men detta känns helt fel både till pris och kvalitet?

ska träffa dem imorgon för vidare diskussion…ville bara ha eventuella inspel ni har att komma med…
De var nog de sämsta jag sett" betala inte en krona för detta fuskverk"
P PNF skrev:
Hej forumet!!

fick ett telefonsamtal från en släkting idag, när denne skulle slutförhandla pris för nya hängrännor. De skulle då ha 12 000 kr för ca 6m hängrännor och 1st stuprör med anslutning. Inga nya krokar för ränna eller svep för stuprör utan det gamla återanvändes.

pratade med killen som utfört jobbet på telefon och han hävdar att de varit överens om 1200 kr per meter, och vid ifrågasättande av det höga priset fick jag förklarat att det är material av högsta kvalitet (aluminium). Jag har kunnat spåra materialet Trifa, ett ungerskt märke, iofs verkar det vara belagd aluminium. Jag ska få motsvarande materialpriser av min frekvent använda leverantör imorgon för jämförelse men jag har mycket svårt att se att detta jobb skulle vara värt 1200 kr per meter. Speciellt då jag har stora fråge tecken för kvaliteten.

Ni som kan, ska det se ut så här?

[bild]
Bild 1 sturörsanslutning till markrör. Saknas övergång och lövavskiljare?

[bild]

bild 2 ändarna endast uppbockade. Ansluter inte mot vindskivan utan där är ca 3 cm glipa.

[bild]

bild 3 upplever det som slarvigt avskuret rör med sylvassa flisor som sticker ut, är ojämn. I tillägg är det bucklat och fastsatt i det gamla icke passande svepet med gipsskruv (?). är inte stupröret dessutom i fel dimension, se hängränna och markrör.


Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men detta känns helt fel både till pris och kvalitet?

ska träffa dem imorgon för vidare diskussion…ville bara ha eventuella inspel
 
P PNF skrev:
Hej forumet!!

fick ett telefonsamtal från en släkting idag, när denne skulle slutförhandla pris för nya hängrännor. De skulle då ha 12 000 kr för ca 6m hängrännor och 1st stuprör med anslutning. Inga nya krokar för ränna eller svep för stuprör utan det gamla återanvändes.

pratade med killen som utfört jobbet på telefon och han hävdar att de varit överens om 1200 kr per meter, och vid ifrågasättande av det höga priset fick jag förklarat att det är material av högsta kvalitet (aluminium). Jag har kunnat spåra materialet Trifa, ett ungerskt märke, iofs verkar det vara belagd aluminium. Jag ska få motsvarande materialpriser av min frekvent använda leverantör imorgon för jämförelse men jag har mycket svårt att se att detta jobb skulle vara värt 1200 kr per meter. Speciellt då jag har stora fråge tecken för kvaliteten.

Ni som kan, ska det se ut så här?

[bild]
Bild 1 sturörsanslutning till markrör. Saknas övergång och lövavskiljare?

[bild]

bild 2 ändarna endast uppbockade. Ansluter inte mot vindskivan utan där är ca 3 cm glipa.

[bild]

bild 3 upplever det som slarvigt avskuret rör med sylvassa flisor som sticker ut, är ojämn. I tillägg är det bucklat och fastsatt i det gamla icke passande svepet med gipsskruv (?). är inte stupröret dessutom i fel dimension, se hängränna och markrör.


Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men detta känns helt fel både till pris och kvalitet?

ska träffa dem imorgon för vidare diskussion…ville bara ha eventuella inspel ni har att komma med…
Det där är ogjort arbete och ska inte betalas för, ty skadestånd till din släkting är mer korrekt. Anmäl det till ARN direkt och betala inget!
 
elpaco elpaco skrev:
Dagens i-landsproblem: användare på ByggaHus som envisas med att svara på TS startpost utan att läsa befintlig tråd.
nä dagens i-landsproblem är när man inte kan logga in på byggahus:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.