Globetrot Globetrot skrev:
Nej, det tycker jag inte. För faktura är i sig laglig. Utifall de ingått avtal på dessa premisser. Det är ju inte samma sak som att en part påstår att tiden är oskälig.

Om du tänker ett varv till så kan man inte beställa saker vitt och brett och sen inte betala.
Det går alldeles utmärkt, därav att seriösa företag tar kreditupplysning och säkerställer att dom har en skriftlig beställning.

I detta fallet är det enda som framkommit att det finns en muntlig beställning på ett par dagars jobb. Det är inte särskilt mycket trygghet för varken entreprenör eller beställare…

Dvs vad AB04 och liknande standardavtal säger är helt irrelevant, det är upp till entreprenören att bevisa sin rätt till fakturan. Hade ett avtal funnits med fast pris kunde han han lämnat den till inkasso eller tagit hjälp av kronofogden men innan dom kan hjälpa till behövs en dom i domstol. Förvisso bör det gå som småmål men vi pratar fortfarande om att gå till domstol för ca 50.000kr… mycket svårt att tro att det är aktuellt.
 
L Liljeros skrev:
Hade ett avtal funnits med fast pris kunde han han lämnat den till inkasso
Vad menar du? Om det är fast eller rörligt pris påverkar knappast möjligheterna till inkassoåtgärder. Missförstår jag dig?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det går alldeles utmärkt, därav att seriösa företag tar kreditupplysning och säkerställer att dom har en skriftlig beställning.

I detta fallet är det enda som framkommit att det finns en muntlig beställning på ett par dagars jobb. Det är inte särskilt mycket trygghet för varken entreprenör eller beställare…

Dvs vad AB04 och liknande standardavtal säger är helt irrelevant, det är upp till entreprenören att bevisa sin rätt till fakturan. Hade ett avtal funnits med fast pris kunde han han lämnat den till inkasso eller tagit hjälp av kronofogden men innan dom kan hjälpa till behövs en dom i domstol. Förvisso bör det gå som småmål men vi pratar fortfarande om att gå till domstol för ca 50.000kr… mycket svårt att tro att det är aktuellt.
Men…TS har väl beställt jobbet? Med premiss (eller skriftligt det framgår inte) X kr/tim löpande.

Klart att plattsättare har rätt att fakturera. Det är inte ens en fråga tror jag. Frågan rör ju om timmarna är för många.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Om det är fast eller rörligt pris påverkar knappast möjligheterna till inkassoåtgärder. Missförstår jag dig?
Exempel på text från ett inkassobolag, rent konkret är det svårt att driva inkasso mot rörliga avtal men ska man göra det så behövs riktigt bra dokumentation så risk för tvist inte föreligger:

Bestridande av krav som gäldenären anser felaktigt skall i första hand ske skriftligt, men det finns inget juridiskt hinder för att bestridandet framförs på annat sätt, exempelvis per telefon, sms, e-post etc. Ett bestridande av ett krav bör göras på saklig grund. En faktura som har bestridits hos dig som borgenär får inte överlämnas till Inkassogram för inkassoåtgärder. Samtliga tvistiga ärenden som registreras hos Inkassogram och som avslutas debiteras dig som borgenär enligt gällande allmänna villkor.

Exempel på saklig grund är att produkten som beställts inte levererats, att den är reklamerad eller att den redan är betald. En tjänst har utförts felaktigt, ofullständigt eller inte alls på det sätt som avtalats. Är en fordran bestriden av gäldenären skall den betraktas som tvistig.

Tvistighet innebär att det inte råder enighet om riktigheten i fordringsägarens fordran. Tvisten kan gälla antingen hela fordran eller enbart en del av denna. Tvisten kan också gälla brister i leveransen av tjänsten eller vara eller dylikt. En tvistig fordran där borgenären och gäldenären inte kan enas, kan på uppdrag av borgenären handläggas av Inkassogram som en stämningsansökan vid tingsrätt. En sådan fordran kan inte enligt god inkassosed överlämnas till kronofogden och ansökan om betalningsföreläggande.

Det är generellt sett vanligt att gäldenären bestrider krav på betalning som framförs. Inte sällan uppstår situationer där ord står mot ord. I en sådan situation är det alltid viktigt att finns dokumentation i ärendet. Det kan vara avtal, bekräftelser på leveranser, tilläggsbeställningar etc. Med en bra dokumentation har vi goda förutsättningar att driva ärendet vidare i processen med framgång
.
 
Redigerat:
Globetrot Globetrot skrev:
Men…TS har väl beställt jobbet? Med premiss (eller skriftligt det framgår inte) X kr/tim löpande.

Klart att plattsättare har rätt att fakturera. Det är inte ens en fråga tror jag. Frågan rör ju om timmarna är för många.
Klart dom har rätt att fakturera, vi vet inget om hur jobbet exakt är beställt men muntligt avtal gäller ju också men det är väldigt tunt att gå in i en affär på löpande med ett muntligt avtal… förslagsvis så är man överens innan man fakturerar för att skicka en faktura är inte värt ens pappret det är utskrivet på, den är värd något först när någon väljer att betala den.

Finns en tvist kan man medla eller försöka komma överens på egen hand annars är det tingsrätten, det är enda sättet att få betalt för en obetald faktura där tvist föreligger. När dom dömt så kan man därefter ta hjälp av kronofogden.
 
Redigerat:
L Liljeros skrev:
Exempel på text från ett inkassobolag, rent konkret är det svårt att driva inkasso mot rörliga avtal
Det är väl inte svårare. En inkassoåtgärd behöver inte var mer komplicerad än ett "hotbrev" om ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Man kan göra detta helt själv utan att blanda in ett inkassobolag om man så vill.

Anser gäldenären att fordran är felaktig lär denne bestrida kravet vare sig det baseras på ett fastprisavtal eller något "rörligt" avtal.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Har jag väl aldrig sagt.
Entreprenören använder den ofta som ett stöd i sitt arbete ett komplement för bland annat ätor, fakturering, betalningsplan, kvalitetsarbete etcetera.

Men det var inte det frågan handlade om, utan du hävdade att entreprenören måste delge beställaren dagboken vilket inte sant, finns inga sådana krav.
Jag hävdar att du har fel men vi släpper det nu tycker jag. I TS fall räcker det nog med specad faktura.
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
men om du hävdar det så är det väl bara att visa vart det framgår i AB/ABT att beställaren har rätt att ta del av dagboken.

visa det så kommer jag erkänna att jag har fel.
 
O oliven1 skrev:
men om du hävdar det så är det väl bara att visa vart det framgår i AB/ABT att beställaren har rätt att ta del av dagboken.

visa det så kommer jag erkänna att jag har fel.
Jag har aldrig ens påstått att det står där… så återigen kan vi släppa det?
 
L Liljeros skrev:
En tjänst har utförts felaktigt, ofullständigt eller inte alls på det sätt som avtalats.
But in this case, the service is performed correctly, completely and in accordance with the arrangements. The TS did not question the execution time to complete the service. Even though, as he wrote, the work was slow and he had an hourly contract. So logic says he accepted it.
 
S sturnus skrev:
But in this case, the service is performed correctly, completely and in accordance with the arrangements. The TS did not question the execution time to complete the service. Even though, as he wrote, the work was slow and he had an hourly contract. So logic says he accepted it.
Det har uppgetts ett att det ska ta ett par dagar, förvisso muntligt men det är ju utifrån vad vi kan utlösa avtalet också. Oavsett så är det ju en tvist där parterna båda har olika uppfattningar om man kommit överens om, det finns ingen annan än domstol som kan avgöra det och bestrids fakturan har entreprenören inget annat val än ett gå vidare till domstol.

I domstol kan dom exempelvis visa upp dagböckerna (om dom finns). Faktum kvarstår att entreprenören har monterat 4-5 kakelplattor i timmen, för mig är det helt orimligt hur man kan ta det i försvar och hävda att det är rimligt…

Känns som att det kommer nya inspel hela tiden som inte läst den info som finns i tråden…
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
bestrids fakturan har entreprenören inget annat val än ett gå vidare till domstol.
Det har entreprenören definitivt. Han kan inleda en förhandling med TS som förhoppningsvis leder till ett pris som båda kan acceptera.

Att direkt gå till till tinget är som jag ser det inte det enda valet utan det sämsta valet.
 
  • Gilla
trenchcoat och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Faktum kvarstår att entreprenören har monterat 4-5 kakelplattor i timmen, för mig är det helt orimligt hur man kan ta det i försvar och hävda att det är rimligt…

Känns som att det kommer nya inspel hela tiden som inte läst den info som finns i tråden…
Do you think that this work is "only" laying tiles? TS admitted at first that there was also preparation of the walls, then added the dismantling of 5 dimers. There are other works that I asked about, but TS kept his mouth shut. And yes, I agree with you that there are posts from people who do not read the thread carefully. Like the one you quoted. Because I wrote about that earlier. It is possible that 1/2 of that time is travel time. I asked about that. If the travel time is 1 hour one way, and the time to complete the work is seven days, then in this case it gives an additional 28 hours. And the other works? I asked who did them, but silence. So... you still think that this work was only laying tiles?
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det har entreprenören definitivt. Han kan inleda en förhandling med TS som förhoppningsvis leder till ett pris som båda kan acceptera.

Att direkt gå till till tinget är som jag ser det inte det enda valet utan det sämsta valet.
Det är så jag kommer göra :)
 
Globetrot Globetrot skrev:
Gäller det inte bara om TS är konsument/privatperson?

Jag trodde att det var den som ”påstod ” något som ska bevisa det? I detta fallet skulle TS påstå att 160 Tim är oskäligt.
Kan instämma med din logik, men då är det ändå entreprenören som påstår att TS är skyldig pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.