66 367 läst · 475 svar
66k läst
475 svar
Lurad av fiberleverantör
Bara för att förtydliga, de avgifterna ingår i den peng man betalar till tjänstelerantören.D Daniel 109 skrev:De kommer att gå med vinst med tanke på alla monopol de mutat in. Många konsumenter har inte ens begripit att de har tänkt sig att håva in månadsavgifter kontinuerligt.
Att hävda att de lärt sig är en kraftig överdrift. Då borde de ju säga att de lägger ner satsningar de inte klarar. I stället kräver de ersättning från dem som vill bryta ett avtal som Iponly inte uppfyller.
Att tro att dom skulle driva och underhålla nätet gratis är väl ändå ganska naivt.
Så fungerar i princip alla öppna nät.
Japp, det kan nog kallas naivt. Men fiberbyggarnas information är upplagd på ett sätt som får folk att tro det.
De nämner ju inte direkt att det handlar om ett riskkapitalbolag. De körde snarare med bilden av en ideell verksamhet med benämningar som byanät mm.
De vill absolut inte svara på frågor om månadsavgifter, utan det heter ”det är inga löpande kostnader för fibern, enbar abonnemanget” att de tar betalt bakvägen håller de rejält tyst om.
De nämner ju inte direkt att det handlar om ett riskkapitalbolag. De körde snarare med bilden av en ideell verksamhet med benämningar som byanät mm.
De vill absolut inte svara på frågor om månadsavgifter, utan det heter ”det är inga löpande kostnader för fibern, enbar abonnemanget” att de tar betalt bakvägen håller de rejält tyst om.
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
Jag ser inget mening med att blanda in slutkund i nått hen inte har med att göra. Att de tar betalt för att de hyr ut sit nät till tjänsteleverantörerna är inget konstigt. Jämför det bara med elen. Alla i Sverige betalar "elnätsavgift" som i många fall mycket dyrare än va själva elen kostar. Där jag bor betalar vi 1950kr i månaden för enbart elnätsavgift vilket är ca 200% av va vi betalar för elräkningen. De påstår att avgiften skall täcka "underhållsarbete" av ledningar. Där jag bor har de inte gjort nått de senaste 5 åren så jag har betalat ca 117000kr på 5 år det blir miljoner om vi räcknar x antal hus i byn. Så där blir man riktigt blåst.D Daniel 109 skrev:Japp, det kan nog kallas naivt. Men fiberbyggarnas information är upplagd på ett sätt som får folk att tro det.
Faktum är att anslutningskostnaden du som slutkund betalar för att få fiberuttag i hemmet täcker knappt 40% av den faktiska kostnaden för det utförda arbete. Det händer sällan att ett fiber projekt går med vinst om inte LST har hjälpt till och betalat ett saftigt bidrag.
Visst är det så. Men elnätsavgiften är inget som döljs. Kunderna uppfattar det i många fall som att de betalar kostnaden för ledningen en gång och att den sedan är deras. Det är en bild som nätägarna vill att folk har. Det är definitivt rimligt att kunderna känner till affärsmodellen när man betalar en ansenlig summa för att i praktiken bli bunden till ett nätmonopol.
Det tycker naturligtvis inte nätägarna.
Är de verkligen störst? Enligt dom själva är deras omsättning i det sammanlagda bolaget 2019 500 miljoner euro medan Skanova, alltså Telias tidigare nätbolag enligt allabolag hade en omsättning på 580 miljoner euro 2018. Sedan tillkommer ju mer än bara intäkter för nät i det. Numera gissar jag att det är svårt att jämföra eftersom det numera ingår i Telia company som har en omsättning på 870 miljoner euro. Möjligen största renodlade nätägare. Lite som Elon som säger att de är störst på vitvaror kanske.Saabgubben skrev:Jag jobbar på ip-only. Ska försöka ge ett rättvist svar ändå.
Ipo är Sveriges andra största nätägare efter telia. Att dom går i konkurs är obefintligt. De kan leva i evigheter även om dom slutar bygga fiber, de lever nämligen på avgiften dom får för de befintliga anslutningar som alla internetleverantörer betalar in för att leverera internettjänster till privata och företagskunder i ipo's nät.
Att ipo fick dåligt ryckte beror på att de gjorde ett stort misstag för några år sedan när dom började bygga byanät. De tänkte inte riktigt till där utan valde att kopiera stadsnäts byggsätt vilket dom insåg att det inte funkade. Detta gjorde att dom drog tillbaka avtalen och en del fick inte fiber trotts 2 år eller mer väntan. Ipo har erkännt detta och lärts sig av misstaget. Nu har GC köpt ipo och GC är nordens största nätleverantör så nu har ipo även möjlighet att bygga i norden. Jag kan säga att ipo var sämre för 2 år sedan men idag är dem kanon bra och vet hur dom tänker. Jag har jobbat på både telia och ip-only och utifrån min erfarenhet är ipo mycket seriösare än telia.
Telia bygger inte sitt nät själv utan anlitar entreprenörer som telia styr helt och hållet och när det går dåligt så får entreprenörer skit på sitt namn men inte telia.
Och jo jag hade med Skanova att göra under 00 talet...
Redigerat:
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
detta är inget hemligt och jag har många gånger informerat kunderna om det när de frågar lite försiktigt: "finns det andra dolda avgifter som kommer att tillkomma, äger jag fiberkabel, dukt, mc osv"D Daniel 109 skrev:Visst är det så. Men elnätsavgiften är inget som döljs. Kunderna uppfattar det i många fall som att de betalar kostnaden för ledningen en gång och att den sedan är deras. Det är en bild som nätägarna vill att folk har. Det är definitivt rimligt att kunderna känner till affärsmodellen när man betalar en ansenlig summa för att i praktiken bli bunden till ett nätmonopol.
i avtalet står det att man inte äger fiberkabeln och de avgifterna man betalar är för att täcka delar av arbetet (Grävningen, utrustningen, materialet, tillstånden etc).
du som slutkund äger endast media omvandlaren (MC) den kan du flytta hur du vill. men fibern fram till fiberutaget ink själva uttaget ägs av nätägaren, uttaget får man alltså inte röra utan tillstånd av nätägaren då oftast krävs det en omblåsning av fiberkabeln vid demontering eller flytt till ett annat rum.
sen kan jag hålla med dig om att avtalen är luddiga, juristerna som skriver ett avtal vet exakt hur dom ska göra för minimera "riskerna" för stämning.. men det är alla avtal och avsett om det är fiber eller annat.
Framför allt är det säljinformationen som är missledande.Saabgubben skrev:detta är inget hemligt och jag har många gånger informerat kunderna om det när de frågar lite försiktigt: "finns det andra dolda avgifter som kommer att tillkomma, äger jag fiberkabel, dukt, mc osv"
i avtalet står det att man inte äger fiberkabeln och de avgifterna man betalar är för att täcka delar av arbetet (Grävningen, utrustningen, materialet, tillstånden etc).
du som slutkund äger endast media omvandlaren (MC) den kan du flytta hur du vill. men fibern fram till fiberutaget ink själva uttaget ägs av nätägaren, uttaget får man alltså inte röra utan tillstånd av nätägaren då oftast krävs det en omblåsning av fiberkabeln vid demontering eller flytt till ett annat rum.
sen kan jag hålla med dig om att avtalen är luddiga, juristerna som skriver ett avtal vet exakt hur dom ska göra för minimera "riskerna" för stämning.. men det är alla avtal och avsett om det är fiber eller annat.
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
ipo har börjat med nått nytt sedan i maj 2020. vi samlar ihop kunderna i ett projekt område i nån form av öppet hus detta görs när försäljningen är klar och innan ångerrätten gått ut. i möten ska en representant från entreprenörsfirman som ska bygga området tillsammans med den ansvarige projektledaren från ipo svara på alla tänkbara och otänkbara frågor. det blir som en diskussion mellan kunderna och oss på byggsidan. detta har gett väldigt positivt intryck hos kunderna och enligt säljgruppen har ip-only sålt 22% mer tack vare detta då även kunder som inte beställt fiber hade möjlighet att vara med och ställa frågor och ev. beställa.D Daniel 109 skrev:
jag är egen företagare men jobbar åt ipo, så ni inte tror att jag målar en fejk bild av dem. jag har jobbat åt dom ganska länge och visst för 2 år sedan var dom så dåliga att det kändes som ett skämt att jobba där. man ser en markant förändring i allt inom ipo idag vilket är positivt.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 644 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 644 inlägg
Jag hade en riktigt bra dag den dag jag fick bryta mitt avtal med IP-Only utan att betala en krona. Då hade det gått 19 månader sedan avtalet tecknades och det hade inte hänt minsta lilla. Två gånger hörde jag något från IP-Only och då bara att inget överhuvudtaget var klart om det ens skulle bli något fibernät byggt.
Nu kör jag vidare med mitt 4G som levererar fullt tillräcklig hastighet (120-180 Mbit/s ner och 30-40 Mbit/s upp beroende på tid på dygnet) och helt obegränsad surfmängd tills någon seriös aktör ev. kommer med erbjudande om fiber.
Nu kör jag vidare med mitt 4G som levererar fullt tillräcklig hastighet (120-180 Mbit/s ner och 30-40 Mbit/s upp beroende på tid på dygnet) och helt obegränsad surfmängd tills någon seriös aktör ev. kommer med erbjudande om fiber.
Självklart är planen att göra fina vinster på sikt. Men jag tycker att det är lite magstarkt att säga att ett företag lever gott på sina löpande intäkter när man i själva verket gör kraftiga förluster. Om än budgeterade sådana.D Daniel 109 skrev:
Hade det varit en idiotsäker bransch så hade det garanterat funnits betydligt fler aktörer på marknaden.
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
En sak kan du lita på och det är att den seriösa aktören som kommer erbjuda dig fiber kommer att "hyra" avhämtnings punkten av antingen telia eller ip-only. T.o.m de kommunala energibolagen hyr in fibern då signalen ägs oftast av telia men även ipo numera. Så det är samma sak i slutändanN Nalleman64 skrev:Jag hade en riktigt bra dag den dag jag fick bryta mitt avtal med IP-Only utan att betala en krona. Då hade det gått 19 månader sedan avtalet tecknades och det hade inte hänt minsta lilla. Två gånger hörde jag något från IP-Only och då bara att inget överhuvudtaget var klart om det ens skulle bli något fibernät byggt.
Snart kommer det en stor överraskning som kommer chocka nätägarna och blir en "game changer". Ip-only håller på med nått riktigt stort och erbjudandet är så bra att man inte tror det. Jag får tyvärr inte berätta om va det är men vänta till Q4 ska ni se.
Det skulle väl vara 5G sista 300 metrarna då? Förutom kostnaderna så verkar ju gräva och få fram fibern ha varit IP-Os stora problem.Saabgubben skrev:En sak kan du lita på och det är att den seriösa aktören som kommer erbjuda dig fiber kommer att "hyra" avhämtnings punkten av antingen telia eller ip-only. T.o.m de kommunala energibolagen hyr in fibern då signalen ägs oftast av telia men även ipo numera. Så det är samma sak i slutändan
Snart kommer det en stor överraskning som kommer chocka nätägarna och blir en "game changer". Ip-only håller på med nått riktigt stort och erbjudandet är så bra att man inte tror det. Jag får tyvärr inte berätta om va det är men vänta till Q4 ska ni se.
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
blackarrow skrev:
LOL problemet med grävning är nog inte bara ipo's. Sverige står på berg och alla som gräver har minst sagt problem. Jag har varit med om tomt grävningar på 30m som kostat över 70k+.blackarrow skrev:
Det tappar hela iden med fibern om en fiberleverntör blandar in mobila uppkopplingar i sitt nät. Däremot skulle inte 5g klara sig 1 timme utan fiber. Folk verkar inte riktigt förstå att vi skulle aldrig nå den hastigheten vi har idag om inte fibern existerade.
Vi kan prata igen innan jul och vi får se då om du är lika ironisk
Humorn är att här hade IP Only i pricnip sagt att "det kommer aldrig grävas till er".
Sen kom Stadsnätsbolaget/OpenInfra och helt plötsligt så började IPOnly söka tillstånd och börja projektera.
På ett sånt sätt att de flesta markägare just nu gör sitt bästa för att obstruera för IPOnly.
Oavsett hur bra man kan säga att man "blivit nu" så är det inte så bara att tro att man kan misshandla sina kunder/markägare och sen tro att de ska glömma. Speciellt inte då man för det mesta skött dialog med hot om viten/skadestånd när folk velat dra tilllbaka sina beställningar efter 24 månaders inaktivitet.
Har för övrigt erfarenhet av företagsnätsdelen av IPOnly med och jagt kan säga att deras bemötande på den sidan har speglat deras kompetens hos nätgrävarna. Väldigt mycket tomt prat och löften och om man inte legat på i beställningar/felanmäölningar så har man slutat jobba med dem.
Man har helt enkelt noll lösningsorientering utan är istället ett bolag som bara bygger på att bygga ett "bokfört värde" för att skapa bonus till ledning och se till att EQT kan sälja det dyrare till nästa köpare.
(Sen har jag inte så stora förhoppningar att Stadsnätsbolaget/open infra ska leverera bättre. Men de har jag ingen personlig erfarenhet av att de är inkompetenta på samma sätt som IPOnly så jag kan ju iaf lura mig själv att hoppas )
Sen kom Stadsnätsbolaget/OpenInfra och helt plötsligt så började IPOnly söka tillstånd och börja projektera.
På ett sånt sätt att de flesta markägare just nu gör sitt bästa för att obstruera för IPOnly.
Oavsett hur bra man kan säga att man "blivit nu" så är det inte så bara att tro att man kan misshandla sina kunder/markägare och sen tro att de ska glömma. Speciellt inte då man för det mesta skött dialog med hot om viten/skadestånd när folk velat dra tilllbaka sina beställningar efter 24 månaders inaktivitet.
Har för övrigt erfarenhet av företagsnätsdelen av IPOnly med och jagt kan säga att deras bemötande på den sidan har speglat deras kompetens hos nätgrävarna. Väldigt mycket tomt prat och löften och om man inte legat på i beställningar/felanmäölningar så har man slutat jobba med dem.
Man har helt enkelt noll lösningsorientering utan är istället ett bolag som bara bygger på att bygga ett "bokfört värde" för att skapa bonus till ledning och se till att EQT kan sälja det dyrare till nästa köpare.
(Sen har jag inte så stora förhoppningar att Stadsnätsbolaget/open infra ska leverera bättre. Men de har jag ingen personlig erfarenhet av att de är inkompetenta på samma sätt som IPOnly så jag kan ju iaf lura mig själv att hoppas )