Internet hastighetstest resultat; 233,50 Mbit/s nedladdning, 19,29 Mbit/s uppladdning, 38,75 ms svarstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggde nytt hus i nytt kommunalt bostadsområde! Frågade efter fibermöjligheter men var inte aktuellt. Betalade 19t för koppartråd in i huset och hade ADSL 10Mbps med ip-telefoni. Efter några år grävde telia öppen fiber sönder den fina nyasfalterade gatan och erbjöd med hård marknadsföring fiber för 24000kr med hot om att det kostar 36t vid senare installation. Fiberabonnemanget 10Mbps var något billigare än det adsl jag hade så jag slog till och la installationen på huslånet vilket blev ca 50kr/mån. Efter en tid kunde telia plötsligt inte leverera 10Mbps längre och höjde pris och hastighet till 100mbps så allt blev dyrare!

Nu förra månaden var det dax igen. Telia kan inte leverera 100Mbps utan höjer pris till 549k och hastigheten till 250Mbps.

Tog mitt förnuft till fånga och sa upp teliaabonemanget och lämnade tillbaka den dåliga technicolorroutern som krävt wififörlängare för att funka i huset.

Nu har jag en oanvänd fiber installerad men är ändå mycket mer nöjd med 4G-abonnemang. 299kr/mån inkl router och hastigheten är mellan 70-240Mbps och funkar i hela huset utan wififörlängare. Latenstid är något sämre men fullt tillräcklig. Snart kommer 5G och även latens blir då snabbare än fiber.

Grannen som inte gick på fiberbluffen får nu erbjudande om fiberonstallation för 7000kr!

I utlandet där jag har sommarstuga byter telefonbolaget ut koppartråden gratis mot fiber för de har billigare drift på den.

Tänk er för innan ni köper dyr fiber och kolla upp om det finns bättre alternativ.
Glad Påsk!

Bilden är hastigheten med nya 4G-routern
 
  • Gilla
  • Wow
Tibb och 38 till
  • Laddar…
Ja, 4G/5G fungerar jämförbart med fiber idag. Satte upp en wifi-router med 4G för ett par år sedan på jobbet som en snabb lösning. Tillfälligt blev permanent. Den tuffar på med ett tiotal arbetsplatser utan problem.
 
  • Gilla
  • Haha
Skogsson och 8 till
  • Laddar…
hsd
Och kostnaden för 4g/5g bredband är ??
 
  • Gilla
  • Haha
islander och 2 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
[bild] Byggde nytt hus i nytt kommunalt bostadsområde! Frågade efter fibermöjligheter men var inte aktuellt. Betalade 19t för koppartråd in i huset och hade ADSL 10Mbps med ip-telefoni. Efter några år grävde telia öppen fiber sönder den fina nyasfalterade gatan och erbjöd med hård marknadsföring fiber för 24000kr med hot om att det kostar 36t vid senare installation. Fiberabonnemanget 10Mbps var något billigare än det adsl jag hade så jag slog till och la installationen på huslånet vilket blev ca 50kr/mån. Efter en tid kunde telia plötsligt inte leverera 10Mbps längre och höjde pris och hastighet till 100mbps så allt blev dyrare!

Nu förra månaden var det dax igen. Telia kan inte leverera 100Mbps utan höjer pris till 549k och hastigheten till 250Mbps.

Tog mitt förnuft till fånga och sa upp teliaabonemanget och lämnade tillbaka den dåliga technicolorroutern som krävt wififörlängare för att funka i huset.

Nu har jag en oanvänd fiber installerad men är ändå mycket mer nöjd med 4G-abonnemang. 299kr/mån inkl router och hastigheten är mellan 70-240Mbps och funkar i hela huset utan wififörlängare. Latenstid är något sämre men fullt tillräcklig. Snart kommer 5G och även latens blir då snabbare än fiber.

Grannen som inte gick på fiberbluffen får nu erbjudande om fiberonstallation för 7000kr!

I utlandet där jag har sommarstuga byter telefonbolaget ut koppartråden gratis mot fiber för de har billigare drift på den.

Tänk er för innan ni köper dyr fiber och kolla upp om det finns bättre alternativ.
Glad Påsk!

Bilden är hastigheten med nya 4G-routern
Har en påminnelse i kalendern mars varje år att det är dags att ringa Telia och förhandla om priset. Är trevlig, säger att de har en sån bra kundtjänst, men tycker de är lite dyra nu igen. Har gjort så de senaste 4-5 åren, lyckas varje gång.
Betalar 329:- för 250/250
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
Fox Lane och 28 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Har en påminnelse i kalendern mars varje år att det är dags att ringa Telia och förhandla om priset. Är trevlig, säger att de har en sån bra kundtjänst, men tycker de är lite dyra nu igen. Har gjort så de senaste 4-5 åren, lyckas varje gång.
Betalar 329:- för 250/250
Jag har alltid gjort samma sak, men nu senast var det inte mycket till erbjudande Telia kunde komma med. Så kommer behöva säga upp denna gång.
 
  • Gilla
Chris10.eriksson och 4 till
  • Laddar…
Har du egen fiberanslutning har du Telia Öppen fiber och kan byta till vad du vill, som erbjuder fiber i ditt område.
Telenor har t.ex. 299 kr för 500 Mbit under ett år just nu...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Veronica. och 10 till
  • Laddar…
Prova gå in på lite olika hemsidor och sök på din adress. Bara för att du har Telia Öppen Fiber så behöver du inte välja Telia som leverantör. Jag hade Telia öppen fiber och billigast då var Bredband 2 på 100/100 för 350/mån eller vad det nu var. Men gick in på Bahnhof och då erbjöd de mig Bahnhofs villafiber för 399/mån och då får jag 1000/1000.
Sen har elpriserna gjort att många leverantörer höjer priserna. Det kommer även gälla mobil abonnemang framöver. Och givetvis är en fiberanslutning på 10mbit bättre än en 4G/5G på 10mbit. Det beror dock lite på vad man använder anslutningen till.
 
  • Gilla
nuco och 10 till
  • Laddar…
hsd
På bredbandswebben.se finns tjänsteleverantörer till öppen fiber
 
  • Gilla
Mbridgestream och 3 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
[bild] Byggde nytt hus i nytt kommunalt bostadsområde! Frågade efter fibermöjligheter men var inte aktuellt. Betalade 19t för koppartråd in i huset och hade ADSL 10Mbps med ip-telefoni. Efter några år grävde telia öppen fiber sönder den fina nyasfalterade gatan och erbjöd med hård marknadsföring fiber för 24000kr med hot om att det kostar 36t vid senare installation. Fiberabonnemanget 10Mbps var något billigare än det adsl jag hade så jag slog till och la installationen på huslånet vilket blev ca 50kr/mån. Efter en tid kunde telia plötsligt inte leverera 10Mbps längre och höjde pris och hastighet till 100mbps så allt blev dyrare!

Nu förra månaden var det dax igen. Telia kan inte leverera 100Mbps utan höjer pris till 549k och hastigheten till 250Mbps.

Tog mitt förnuft till fånga och sa upp teliaabonemanget och lämnade tillbaka den dåliga technicolorroutern som krävt wififörlängare för att funka i huset.

Nu har jag en oanvänd fiber installerad men är ändå mycket mer nöjd med 4G-abonnemang. 299kr/mån inkl router och hastigheten är mellan 70-240Mbps och funkar i hela huset utan wififörlängare. Latenstid är något sämre men fullt tillräcklig. Snart kommer 5G och även latens blir då snabbare än fiber.

Grannen som inte gick på fiberbluffen får nu erbjudande om fiberonstallation för 7000kr!

I utlandet där jag har sommarstuga byter telefonbolaget ut koppartråden gratis mot fiber för de har billigare drift på den.

Tänk er för innan ni köper dyr fiber och kolla upp om det finns bättre alternativ.
Glad Påsk!

Bilden är hastigheten med nya 4G-routern


Precis samma sak hände brorsan.

Han var medveten om det i förväg när Telia började marknadsföra och väntade ett år och fick det indraget för under halva ursprungliga priset.
 
  • Gilla
  • Wow
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Ofta är det en operatör som går in och tar tex halva installationskostnaden mot att man tecknar tv/bredband hos dom i 24 månader.
Så gjorde Allente i en närliggande by.
 
Vi hade rakt motsatt upplevelse. Missade ansluta oss när erbjudandet för fibern gick ut, så vi var tvungna klara oss under pandemin att jobba hemifrån med 4G. Det var en rätt igenom usel upplevelse trots närmsta masten är ca 300m bort (dock står den tyvärr i skogen). La många tusen kr på testa olika antenner, byta routrar, byta leverantör, testa master längre bort mm, men det bästa vi nånsin fick var drygt 30MBit/s, och på kvällstid gick det ofta ner till 9-10MBit/s.
Utöver det så visade det sig att tex Tele2 Unlimited inte alls är unlimited utan det var max 50Gb trafik per månad, sen måste man manuellt förlänga med 5Gb i taget.

Sen ett par månader är vi inkopplade till fibern. Inkopplingen kostade 7000:- och vi betalar 239:-/månad för 1000/1000 (ej öppen fiber dock) Internet hastighetstest resultat: hög nedladdning/uppladdning hastighet, låg svarstid, leverantör Telia.
 
  • Gilla
Stickan56 och 16 till
  • Laddar…
hsd
Här hos oss har det varit tvärtom trots att fiberslang finns i gatan vid alla fastigheter, dessutom är det låång väntetid för de sista metrarna
Beror förmodligen på underentreprenörer och deras personal
 
  • Gilla
Vera11 och 4 till
  • Laddar…
Uj, 38ms latens skojar man inte bort…
Jag har förvisso också 4G, men som failover men får betydligt bättre latens än det där.
Brukar ligga strax under hälften. Du kan nog tjäna en del på att överväga ett router-byte.
 
  • Gilla
Television_Set och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Uj, 38ms latens skojar man inte bort…
Jag har förvisso också 4G, men som failover men får betydligt bättre latens än det där.
Brukar ligga strax under hälften. Du kan nog tjäna en del på att överväga ett router-byte.
Hur märker man skillnaden vid vanlig användning som byggahus.se, Netflix, Gmail eller MS Office?
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Hur märker man skillnaden vid vanlig användning som byggahus.se, Netflix, Gmail eller MS Office?
Det gör du inte så länge du har hyfsat konsekvent latens. Problemet kan i så fall vara när du får pikar på 100+, vilket är betydligt vanligare med trådlös teknik än med kabel.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.