K
G GabrielS skrev:
Det är inte omöjligt det du säger. Förra sommaren hade vi en extremt hög luftfuktighet i huset, speciellt på bottenvåningen. Det kan kanske ha påverkat det nytt lagda virket?
Menar du trädäck utanför? I huskonstruktionen ska det inte finnas tryckt virke.

K
G GabrielS skrev:
Min första tanke var detta. Jag tänkte täta till längs med golvet utanpå golvlisten. Dvs täppa till all skit som finns där nere. Men nu när det sägs att det skulle kunna vara något fuktpåverkat, är det verkligen en bra ide att man täpper till det så att det ev blir värre?
Jag hade inte varit orolig att täta springorna. Mer då över orsaken till problemet.
Finns inspektionslucka?

K Kardan79 skrev:
Nyligen köpt huset?
Finns besiktningsprotokoll?

Du vet kanske om huset är byggt på gjuten platta, torpargrund eller annat?

Många kommer ställa frågor som syftar till att utröna om det kan vara tryckta syllar eller annat gammal tryckt virke som luktar. Utifrån din beskrivning ligger det i farans riktning.

Edit - sen, igen.
Vi köpte huset juli 2023. Det totalrenoverades 2022. Det är ett radhus, så jag ska ta och fråga samfälligheten de frågor ni ställer. Vi hade aldrig problemet i början, men under den sommaren så blev det väldigt fuktigt i vårt hus under en lång period. Misstänker att det kan ha haft en påverkan. Sen exakt vad det rimligen har påverkat har jag ingen aning

K Kardan79 skrev:
Menar du trädäck utanför? I huskonstruktionen ska det inte finnas tryckt virke.
Ok så genom att ha hög fuktighet i huset så skulle detta inte påverka det tryckta virket?

Centano Centano skrev:
Hur länge har ni bott i huset och hur länge har ni känt lukten?
Vi var bott i huset sedan juli 2023, och känt lukten allt sedan den sommaren. Inte i början när vi flyttade in, men ju längre period vår luftfuktighet låg på minst 80 % så började vi få de konstiga reaktionerna

K Kardan79 skrev:
Jag hade inte varit orolig att täta springorna. Mer då över orsaken till problemet.
Finns inspektionslucka?
Det finns inspektionslucka. Att täta känns som det enda jag är kapabel till att göra själv så det är ju definitivt ett alternativ för mig. Jag vill bara inte förstöra något med ventilationen, det har jag nämligen haft stort problem med. Jag har en-glas fönster med gamla ull lister, jag försökte täta till ett par fönster med gummi lister - luften blev extremt kvav i huset bara pga detta så jag tog bort dem listerna.

Det kan inte vara så att luften som sipprar in längs med listerna är tänkt som en del av ventilationen?

K
G GabrielS skrev:
Ok så genom att ha hög fuktighet i huset så skulle detta inte påverka det tryckta virket?
I huskonstruktionen ska det inte finnas något tryckt virke som kan bli påverkat. Vore otroligt konstigt om det använts på sådant vis -22.

I hemmabyggen och gamla hus kan man dock stöta på det. Tryckta syllar från tiden innan 80-talet har ställt till det för många. När virket varit fuktigt en tid börjar det släppa ifrån sig otrevligheter.

Nu var väl huset från 1969.

R
Totalrenovering betyder ingenting om du inte vet exakt vad som är gjort.

En totalrenovering enligt förgående ägare kan ju vara att de lagt in laminat, tapetserat/målat väggar etc.

Det behöver inte betyda att man strippat ner huset till stommen och byggt upp det igen.

Jag skulle säga att ni förmodligen har tryckt virke i en fuktig krypgrund.
Vid typ den här tiden om året är det som fuktigast ute innan kylan kommer.
Vilket gör att beroende på hur krypgrunden är uppbyggd så kan den vara extremt fuktig nu med risk för mögel, lukt etc.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
G GabrielS skrev:
Vi var bott i huset sedan juli 2023, och känt lukten allt sedan den sommaren. Inte i början när vi flyttade in, men ju längre period vår luftfuktighet låg på minst 80 % så började vi få de konstiga reaktionerna
Har ni haft 80% luftfuktighet inne??

K
Centano Centano skrev:
Nu var väl huset från 1969.
Japp.
Jag reagerade på följande:

• Skärmbild av diskussion i ett forum, där användaren Kardan79 svarar på ett inlägg om hög luftfuktighet och påverkan på nylagt virke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
R RalleB skrev:

En totalrenovering enligt förgående ägare kan ju vara att de lagt in laminat, tapetserat/målat väggar etc.

Det behöver inte betyda att man strippat ner huset till stommen och byggt upp det igen.

Vilket gör att beroende på hur krypgrunden är uppbyggd så kan den vara extremt fuktig nu med risk för mögel, lukt etc.
Min gissning också.

Skulle inte vara den första krypgrunden med fuktproblem, och lukten kommer ju nerifrån. Min uppfattning är att orsaken till problemet bör utredas, och problemet avhjälpas. Om ni under tiden får lite bättre luft inne av att foga golvvinkeln så tror inte jag att det förvärrar problemen på något märkbart vis.

Har ni problem med ventilationen så installera justerbara väggventiler. En per rum (typ).

Mest intressant är ju hur de luktar i krypgrunden då?
Ta lite bilder och mätt fuktigheten i bottensylen.
Att luft sugi n från krypgrunden ska de inte göras men finns det inte tilluft ventiler så dras luft in där det går, som du märkte när du tätade fönstret blev luften dålig, det ska sitta luftningsventiler ovanför fönster i alla rum utom badrum och kök.
Annars kan man öppna upp och sätta in tilluft kanske komplementera med frånluftfläkt i badrum.

OM de var nyrenoverat kanske lukten av nyrenoverat material tog över en tid innan denna lukt märktes...

R RalleB skrev:

Kanske värt att notera vad gäller att krypgrunden skulle vara problemet:

Det är ett radhus och grunden delas med andra (antar jag?). Jag har varit hos grannen och kollat/luktat. Det blåser även lite från deras lister, men ingen lukt. Jag vet inte om det på något sätt skulle utesluta fuktig krypgrund?

Det kan fortfarande vara lokala skador som bara påverkar ditt hus. Går det att komma åt krypgrunden?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.