richardtenggren richardtenggren skrev:
Du får tänka på att det troligtvis är beräknat för att hålla en temp på typ 21 grader med de siffrorna.
Precis. Satt just nu och räknade lite på det och postade det ca 2 sekunder efter ditt svar. :crysmile:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Jag har ju en sån här pump tillfälligt, sc-ja2519,
8-graders-läget finns under sleep-knappen enligt manualen.

Det finns även Follow-me-funktion så man kan använda fjärren som termostat, men ir-kopplingen lämnar en del att önska.
 
  • Svartvit bild på en manual som visar bakgrundsbelysningen i två fjärrkontroller, med beskrivande text om funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
NEO_AMiGA
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har ju en sån här pump tillfälligt, sc-ja2519,
8-graders-läget finns under sleep-knappen enligt manualen.

Det finns även Follow-me-funktion så man kan använda fjärren som termostat, men ir-kopplingen lämnar en del att önska.
Lite correction bara. Under "låg ljudvolym"-knappen är det. Enligt manualen finns samma på S-modellen. (y) Så ja, det kanske får landa i en sådan. Så får vi se om snålheten bedrar eller inte. :oops::crysmile:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Lite correction bara. Under "låg ljudvolym"-knappen är det. Enligt manualen finns samma på S-modellen. (y) Så ja, det kanske får landa i en sådan. Så får vi se om snålheten bedrar eller inte. :oops::crysmile:
Rätt där, jag läste nog låg volym och tänkte på den som ”sovläge”… :p
 
Pratade med en dansk på det nummer Jula har för Qlima support. Han var också osäker på att den lilla pumpen skulle räcka så inte landat i något där ännu.

Men finns det betänkligheter vart i garaget man monterar utblåset för bäst livslängd på en pump eller kvittar det? Tanke 1 var direkt in till höger brevid en av portarna men det är ju även vid portarna man har mest värmeläckage så kanske dumt?
 
NEO_AMiGA NEO_AMiGA skrev:
Pratade med en dansk på det nummer Jula har för Qlima support. Han var också osäker på att den lilla pumpen skulle räcka så inte landat i något där ännu.

Men finns det betänkligheter vart i garaget man monterar utblåset för bäst livslängd på en pump eller kvittar det? Tanke 1 var direkt in till höger brevid en av portarna men det är ju även vid portarna man har mest värmeläckage så kanske dumt?
Bara en killgissning. Med tanke på att garage för det mesta brukar vara helt öppna så borde det gå lättare att värma upp. Och därför orka med. Problemet är väl när man kör ut bilen. Då försvinner mycket värme. När man kör un igen så kommer bilens rest värme hjälpa till att få upp temperaturen igen.
 
A
Bananskalare Bananskalare skrev:
Bara en killgissning. Med tanke på att garage för det mesta brukar vara helt öppna så borde det gå lättare att värma upp. Och därför orka med. Problemet är väl när man kör ut bilen. Då försvinner mycket värme. När man kör un igen så kommer bilens rest värme hjälpa till att få upp temperaturen igen.
Garage är normalt sett dåligt isolerade, i synnerhet portar och golv. Golvet fungerar då som kylklamp
 
Z Zaphod skrev:
Det går att få billigare installation, om man monterar inne/utedel själv och Inselo endast ansluter kylmediakretsen, si bifogat skärmklipp från en pdf på julas sida

[bild]
Gäller enbart på SC-modellerna väl, eller såg jag fel?
De oftast dyrare modellerna..:confused:
 
electroluxaren skrev:
Garage är normalt sett dåligt isolerade, i synnerhet portar och golv. Golvet fungerar då som kylklamp
Tja jag sa att det var en killgssning;)
Problemet dyker även upp varje gång man öppnar garageporten
 
FredrikR FredrikR skrev:
Gäller enbart på SC-modellerna väl, eller såg jag fel?
De oftast dyrare modellerna..:confused:
Japp endast på SC, eftersom de inte behöver vakuumsugas.
 
Jag var inne på Jula igår och där stod en massa värmepumpar. Det konstiga var att minst en av kartongerna hade SC i modellbeteckningen, de andra inte. I övrigt samma beteckning. Man kunde alltså välja om man ville ha snabbkoppling eller inte.

/Höghus
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag var inne på Jula igår och där stod en massa värmepumpar. Det konstiga var att minst en av kartongerna hade SC i modellbeteckningen, de andra inte. I övrigt samma beteckning. Man kunde alltså välja om man ville ha snabbkoppling eller inte.

/Höghus
Ska kika här, finns den som nu säljs till kampanjpris som SC blir det att slå till. :cool:
 
Fortfarande en pump med snabbkopplingar i Julabutiken Uddevalla / Torp.

/Höghus
 
Ni som har Qlima, hur fungerar avfrostningen för er i rejäla minusgrader? Har en Daikin som har ett enda utloppshål i botten där jag leder bort vattnet genom ett rör med värmekabel i, in genom husgrunden till en brunn i källaren. Alternativt kan man enkelt leda till stupränna, dagvattenbrunn osv.

Med Qlima är det många hål i botten som det droppar ur, hur beter sig dessa, håller de sig öppna genom tillräcklig värme i maskinen eller fryser de igen? Använder ni tråg eller liknande för att samla upp? Jag är inne på en murbruksbalja med bordgenomföring i botten och slang ansluten på liknande sett som min Daikin men då större uppsamlingsområde. Med värmekabel i botten av baljan och i slangen...

Men lite osäker givet att det blir så stor yta som ska hanteras om det funkar lika bra som med Daikin där allt samlas från ett hål (som Daikin utan hjälp alltid håller frostfritt) och jag bara behöver hålla 32 mm frostfritt en meter cirka.
 
Tomture61
Har ingen Qlima men upplevt 4 st olika märken , bla. Daikin , den har ingen bottenplåt alls .
Upplevelsen med den är att is lägger sig mellan kondensor / ställningen till utedelen (får ut och rensa ibland)
De övriga med hål i bottenplåten kan det ibland bli istappar men för det mesta funkar det ok .
Har ingen speciell uppsamling , kondensvattnet rinner ned i dräneringen till hus / garage , ibland blir det lite is på gruset .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.