17 511 läst · 75 svar
18k läst
75 svar
Luftvärmepump till 51 kvm garage. Julas Qlima-pumpar, ngt att ha?
Detta har nämnts ett par gånger men kan inte se det själv. Vart ser ni det? I denna PDF finns på näst sista sidan priserna på bifogad skärmdump. Ser ni ngt annat så är det ju intressant och kan motivera att man går på den dyrare pumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61 skrev:
Om du går in på respektive pump , under specifikation hittar du installationserbjudande .NEO_AMiGA skrev:
(står förklarat i texten Produktinfo)
Men den dyra biten , förutom själva värmepumpen , som inte får glömmas bort är installationen , med alla tillbehör . Från 4000 :- och uppåt .
Personligen skulle jag aldrig spela rysk roulett med Kinaskräp .
Det är en av de PDF'erna jag länkar till och postat en skärmdump från. Kinaskräp eller inte... Det mesta tillverkas i kina.Tomture61 skrev:Om du går in på respektive pump , under specifikation hittar du installationserbjudande .
(står förklarat i texten Produktinfo)
Men den dyra biten , förutom själva värmepumpen , som inte får glömmas bort är installationen , med alla tillbehör . Från 4000 :- och uppåt .
Personligen skulle jag aldrig spela rysk roulett med Kinaskräp .
Jag köpte en Panasonic till mitt garage via lokala värmefirman och det kostade 20 000 med installation. Du verkar komma undan med halva priset för en Julapump. Kanske värt att chansa för bara garaget men den du länkade till i första inlägget verkar inte ha en 10-gradersfunktion? Det var en av anledningarna till att jag köpte en dyrare, för jag tyckte det var onödigt att brassa på 17-18 grader i garaget.
Verkar som alla LLVP från Jula har värmeområdet +17 till + 30 gr .M Maledictus skrev:Jag köpte en Panasonic till mitt garage via lokala värmefirman och det kostade 20 000 med installation. Du verkar komma undan med halva priset för en Julapump. Kanske värt att chansa för bara garaget men den du länkade till i första inlägget verkar inte ha en 10-gradersfunktion? Det var en av anledningarna till att jag köpte en dyrare, för jag tyckte det var onödigt att brassa på 17-18 grader i garaget.
Redigerat:
...och garaget i kubik ligger strax under 120m^3 och då måste man upp på Julas fetaste för 12 999.- och då är ju frågan om man ska titta på andra tillverkare/leverantörer. Eller är det fortsatt billigt och prisvärt...?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...mepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-008298/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...mepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-008298/
Pratade med Polarpumpen och de var så trevliga att man blir sugen att köpa där istället.
De rekomenderade en Ninja FT 25 och med installation landar den strax under 20kkr. De räknar på 40w per kvadratmeter vid takhöjd på 2.20-2.40 och en temp på 20 grader. Nu är det ju ett garage så 20 grader kommer sällan eller aldrig behövas, iaf inte i detta garage.
Försöker jag mig på lite förenklad mattematik med ovan premisser på Qlimas S-JA2519 med sina 3,66 kW.
Vid 20 grader, 40 watt kvm. Klarar 91.5 kvadrat
Vid 16 grader, 32 watt kvm. Klarar 114 kvadrat
Vid 8 grader, 16 watt kvm. Klarar 228 kvadrat
Vilket gör att den faktiskt borde fungera för ändamålet. Sen behöver man såklart igen göra avvägningen om det är värt att betla mer för en Ninja eller inte.
De rekomenderade en Ninja FT 25 och med installation landar den strax under 20kkr. De räknar på 40w per kvadratmeter vid takhöjd på 2.20-2.40 och en temp på 20 grader. Nu är det ju ett garage så 20 grader kommer sällan eller aldrig behövas, iaf inte i detta garage.
Försöker jag mig på lite förenklad mattematik med ovan premisser på Qlimas S-JA2519 med sina 3,66 kW.
Vid 20 grader, 40 watt kvm. Klarar 91.5 kvadrat
Vid 16 grader, 32 watt kvm. Klarar 114 kvadrat
Vid 8 grader, 16 watt kvm. Klarar 228 kvadrat
Vilket gör att den faktiskt borde fungera för ändamålet. Sen behöver man såklart igen göra avvägningen om det är värt att betla mer för en Ninja eller inte.