M Matte99 skrev:
Jag har aldrig sett hur en maskin med gasbrist ser ut men läst trådar om ränder på baksidan om utedelen. Idag är det rätt kallt och torrt. På min maskin finnas frost ca 10cm brett längst ner, sedan 10cm utan, sedan 10 cm brett frost och ingen frost tills sista 10cm som har frost. Alltså tre breda frostränder, en överst och två på nedre halvan. Är detta det man beskriver när det är gasbrist eller kan detta vara normalt?
Vad jag har förstått så är det just detta som tyder på gasbrist. Jag har ett jämt lager med frost över hela ytan på mina.

DonPablo DonPablo skrev:
Bara för att du har några böjar betyder det inte att du ska ha mer gas i, med böjarna får du tryckfall och bromsar upp flödet. Tror inte problemen är så stora om man som jag brukar handbocka rören, då blir inte böjar så snäva, det döljs ju ändå av kanaler, så långa
Antewallgren Antewallgren skrev:
Vad jag har förstått så är det just detta som tyder på gasbrist. Jag har ett jämt lager med frost över hela ytan på mina.
Har försökt att kolla tidigare men tycker inte jag sett detta förut men det kan kanske bero på vädret, om pumpen precis avisat och att det är trångt att se.

M Matte99 skrev:
Jag har aldrig sett hur en maskin med gasbrist ser ut men läst trådar om ränder på baksidan om utedelen. Idag är det rätt kallt och torrt. På min maskin finnas frost ca 10cm brett längst ner, sedan 10cm utan, sedan 10 cm brett frost och ingen frost tills sista 10cm som har frost. Alltså tre breda frostränder, en överst och två på nedre halvan. Är detta det man beskriver när det är gasbrist eller kan detta vara normalt?
japp, det är typisk tecken på gasbrist - i alla fall om du försöker hålla normal 20+ C temperatur inomhus vid minusgrader utomhus och det fortfarande se ut så även när avfrostnings-cykeln startar.

när det fungerar normalt så skall hela ytan bli frostig och hyffsad jämtjock med frost med väldigt små partier/rörsträckor som saknar frost - om de finns alls (modellberoende och hur väl termostats/elektriska expansionsventilen styrs)

Är det satt på underhållsvärme 10-14 grader C inomhus så kan det bli som du beskriver utan att det är något fel på maskinen

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.