6 212 läst · 32 svar
6k läst
32 svar
Luftvärmepump producerar knappt någon värme men drar mycket el
En gissning är att det är samma innedel men med olika nummer beroende på i vilket paket det köps.F Farendag skrev:
Din leverantör kanske har grejerna som lösa komponenter och tog vad som fanns hemma.
En 35 innedel är helt säkert inte sämre än en 25.
Har testat lite olika varianter nu. Körde den på underhållsvärme 15 grader, då var utblåsluften 11 grader med full fläkt. I underhållsvärme-läget är grundinställning alltid fullt fläktläge och går inte att ändra.
Sen har jag testat 16 grader HEAT och då är utblåsluften runt 20 grader eller mer för jag hinner inte mäta förrän den stänger av. På HEAT går fläkten knappt: den går en minut på lägsta, sen stänger den av, sen väntar den någon minut och kör igång igen en minut och stänger av. Jag har inställning på högsta fläktläge på HEAT-läget.
Edit: nu hann jag mäta på 16 grader HEAT, utblåsluften, på lägsta fläkt, var 22,2 grader.
Sen har jag testat 16 grader HEAT och då är utblåsluften runt 20 grader eller mer för jag hinner inte mäta förrän den stänger av. På HEAT går fläkten knappt: den går en minut på lägsta, sen stänger den av, sen väntar den någon minut och kör igång igen en minut och stänger av. Jag har inställning på högsta fläktläge på HEAT-läget.
Edit: nu hann jag mäta på 16 grader HEAT, utblåsluften, på lägsta fläkt, var 22,2 grader.
kan till och med vara bättre då den talar om hur mycket utedelen skall gå, så utan att veta kan denna prestera som en 35áD Dilato skrev:
uppenbart att installatören får ta på sig dettaF Farendag skrev:Har testat lite olika varianter nu. Körde den på underhållsvärme 15 grader, då var utblåsluften 11 grader med full fläkt. I underhållsvärme-läget är grundinställning alltid fullt fläktläge och går inte att ändra.
Sen har jag testat 16 grader HEAT och då är utblåsluften runt 20 grader eller mer för jag hinner inte mäta förrän den stänger av. På HEAT går fläkten knappt: den går en minut på lägsta, sen stänger den av, sen väntar den någon minut och kör igång igen en minut och stänger av. Jag har inställning på högsta fläktläge på HEAT-läget.
Edit: nu hann jag mäta på 16 grader HEAT, utblåsluften, på lägsta fläkt, var 22,2 grader.
om den stänger av sig kort efter begärd hög värme så trippar den förmodligen på att motorn eller hetgasen blir för varm för att den suger mot för låg tryck i evaporatorn och styrningen klipper ned kompressorn eller att någon klixon löser ut.F Farendag skrev:Har testat lite olika varianter nu. Körde den på underhållsvärme 15 grader, då var utblåsluften 11 grader med full fläkt. I underhållsvärme-läget är grundinställning alltid fullt fläktläge och går inte att ändra.
Sen har jag testat 16 grader HEAT och då är utblåsluften runt 20 grader eller mer för jag hinner inte mäta förrän den stänger av. På HEAT går fläkten knappt: den går en minut på lägsta, sen stänger den av, sen väntar den någon minut och kör igång igen en minut och stänger av. Jag har inställning på högsta fläktläge på HEAT-läget.
Edit: nu hann jag mäta på 16 grader HEAT, utblåsluften, på lägsta fläkt, var 22,2 grader.
det luktar nu väldigt mycket som att du saknar köldmedel i maskinen...
Hur gick det för dig?
Asch då, lider med dig. Det är ju nu man vill att det fungerar...
Min Nz25yke har jag fått mängder av olika åsikter om. En Panasonic Pro säger att det inte är något fel, en modern maskin ska slå på och av hela tiden. En annan Panasonic Pro sa att den inte alls ska fungera så dåligt och att han fixat massor med nyinstallerade i skärgården där maskinerna är felinstallerade och har läckt gas. En fråga om TS maskin, finns det risk att den slitits mycket och förkortat livslängden så han bör få förlängd garanti?X xxargs skrev:om den stänger av sig kort efter begärd hög värme så trippar den förmodligen på att motorn eller hetgasen blir för varm för att den suger mot för låg tryck i evaporatorn och styrningen klipper ned kompressorn eller att någon klixon löser ut.
det luktar nu väldigt mycket som att du saknar köldmedel i maskinen...
Du beskriver bra vad som händer utan gas. Kan en maskin med för lite gas köra för hårt och då få problem att hålla tempen nära börvärdet och få svårt att gå på lågt effektuttag?
jag beskriver läget med för lite gas - utan gas helt så lär det upptäcka att driftparametrarna blir helt orimliga väldigt snabbt.M Matte99 skrev:
jag tror inte att kompressorn har fått några skador som kan anföras för längre garanti - trots allt stängs kompressorn av vid för hög temperatur vilket TS har märkt av. Detta är också ett felläge som inte har varit så lång tid och förtida slitage/haveri av kompressor pga. driftläget med hög hetgastemperatur är först när det har arbetat med detta i flera år i läge tex. att det är för lite köldmedel i maskinen men inte så lite att hetgastemperaturen pga. köldmediebristen har stängt ned maskinen...
det finns inget svart och vitt när det gäller orsaker till förtidiga kompressorhaverier - och många av felen som görs att en LVVP byts ut beror inte på att just kompressorns har havererat...
---
en maskin som saknar köldmedie kan inte ge de effekten som är tänkt, mycket för att flänsytorna både inne i innerdelen och utedelen har inte en film av flytande köldmedie som arbetar vilket innebär att bara en del av ytorna lämnar/hämtar värme med kondensation respektive avdunstning istället för hela ytorna.
Redigerat:
En fråga till, hur påverkas en pump med veckade rör eller för många böjar? Det går att läsa att effekten blir sämre t ex vid långa rör men tekniskt vad händer och kan detta göra att t ex en maskin som enligt spec ligger på mellan 0,18-1,7 kw t ex hamnar på 0,3-1,5 eller går den fortfarande i samma spann men med sämre utväxling?X xxargs skrev:jag beskriver läget med för lite gas - utan gas helt så lär det upptäcka att driftparametrarna blir helt orimliga väldigt snabbt.
jag tror inte att kompressorn har fått några skador som kan anföras för längre garanti - trots allt stängs kompressorn av vid för hög temperatur vilket TS har märkt av. Detta är också ett felläge som inte har varit så lång tid och förtida slitage/haveri av kompressor pga. driftläget med hög hetgastemperatur är först när det har arbetat med detta i flera år i läge tex. att det är för lite köldmedel i maskinen men inte så lite att hetgastemperaturen pga. köldmediebristen har stängt ned maskinen...
det finns inget svart och vitt när det gäller orsaker till förtidiga kompressorhaverier - och många av felen som görs att en LVVP byts ut beror inte på att just kompressorns har havererat...
---
en maskin som saknar köldmedie kan inte ge de effekten som är tänkt, mycket för att flänsytorna både inne i innerdelen och utedelen har inte en film av flytande köldmedie som arbetar vilket innebär att bara en del av ytorna lämnar/hämtar värme med kondensation respektive avdunstning istället för hela ytorna.
Någon har skrivit att en böj motsvarar en meter rör. Är 5 meter rör med 5 böjar lika med gas till 10 meter? Känns ju inte så, hade det varit vatten så ryms det ju inte mer vatten pga böjar men har ingen aning hur det fungerar med gas. Hur mycket effekt tappar en pump med t ex 10 meter rör jämfört med 3?
En kanske helt i teorin fel liknelse:
En VP drar 1kw/h plus cirkulationspump 10 Watt. Från VP till ett element 10m rakt rör ingen nivåskillnad.
Om röret går två meter uppåt istället så drar den fortfarande 1 kw/h men cirkulationspumpen drar 15 Watt.
Med många böjar och ett "veck" måste VP kompensera och drar då 1,2 kw/h och cirkulationspumpen 50 Watt.
Min installation är 7 meter och har minst fem böjar och den direkt från uteenheten ser kraftigt böjd/vikt ut helt i onödan, hade installatören kortat rören två dm hade det inte blivit en böj. Kan detta leda till högre energiåtgång, sämre effekt och att pumpen får svårare att hålla en konstant temperatur? De två första känns ju sannolika iaf. Säger lvp- termostaten till att minska effekten men pumpen klarar inte det och slår antingen av eller kör mer effekt än termostaten vill? T ex börvärde 18 grader, enligt lvp 20 i rummet men lvp klarar inte att gå på lägre effekt, slår i taket på spannet och slår av istället för att sänka effekten? Bara bra gjorda böjar känns som att det kan påverka effektiviteten lite men inte att pumpen går dåligt.
Många frågor, men sammanfattningsvis: Kan ett veck och/eller många böjar göra så pumpen går dåligt och inte bara med sämre effektivitet?
det är skillnad på böj och böj men vist tar böjar effektM Matte99 skrev:En fråga till, hur påverkas en pump med veckade rör eller för många böjar? Det går att läsa att effekten blir sämre t ex vid långa rör men tekniskt vad händer och kan detta göra att t ex en maskin som enligt spec ligger på mellan 0,18-1,7 kw t ex hamnar på 0,3-1,5 eller går den fortfarande i samma spann men med sämre utväxling?
Någon har skrivit att en böj motsvarar en meter rör. Är 5 meter rör med 5 böjar lika med gas till 10 meter? Känns ju inte så, hade det varit vatten så ryms det ju inte mer vatten pga böjar men har ingen aning hur det fungerar med gas. Hur mycket effekt tappar en pump med t ex 10 meter rör jämfört med 3?
En kanske helt i teorin fel liknelse:
En VP drar 1kw/h plus cirkulationspump 10 Watt. Från VP till ett element 10m rakt rör ingen nivåskillnad.
Om röret går två meter uppåt istället så drar den fortfarande 1 kw/h men cirkulationspumpen drar 15 Watt.
Med många böjar och ett "veck" måste VP kompensera och drar då 1,2 kw/h och cirkulationspumpen 50 Watt.
Min installation är 7 meter och har minst fem böjar och den direkt från uteenheten ser kraftigt böjd/vikt ut helt i onödan, hade installatören kortat rören två dm hade det inte blivit en böj. Kan detta leda till högre energiåtgång, sämre effekt och att pumpen får svårare att hålla en konstant temperatur? De två första känns ju sannolika iaf. Säger lvp- termostaten till att minska effekten men pumpen klarar inte det och slår antingen av eller kör mer effekt än termostaten vill? T ex börvärde 18 grader, enligt lvp 20 i rummet men lvp klarar inte att gå på lägre effekt, slår i taket på spannet och slår av istället för att sänka effekten? Bara bra gjorda böjar känns som att det kan påverka effektiviteten lite men inte att pumpen går dåligt.
Många frågor, men sammanfattningsvis: Kan ett veck och/eller många böjar göra så pumpen går dåligt och inte bara med sämre effektivitet?
Bara för att du har några böjar betyder det inte att du ska ha mer gas i, med böjarna får du tryckfall och bromsar upp flödet. Tror inte problemen är så stora om man som jag brukar handbocka rören, då blir inte böjar så snäva, det döljs ju ändå av kanaler, så långa mjuka böjar är bra.
Jag har aldrig sett hur en maskin med gasbrist ser ut men läst trådar om ränder på baksidan om utedelen. Idag är det rätt kallt och torrt. På min maskin finnas frost ca 10cm brett längst ner, sedan 10cm utan, sedan 10 cm brett frost och ingen frost tills sista 10cm som har frost. Alltså tre breda frostränder, en överst och två på nedre halvan. Är detta det man beskriver när det är gasbrist eller kan detta vara normalt?DonPablo skrev: