132 064 läst · 273 svar
132k läst
273 svar
Luftsolfångare av ölburkar
Hej PST
Håller med om att någon % hit eller dit spelar ingen större roll. Och i stället för att fundera allt för mycket är det bättre att komma till skott och bygger.
Men bygger med 300 burkar för 1,5 m2 jämfört med plåt eller filt/nät varianten verkar väldigt tidskrävande.
Att bygga en ram och spänna lite nät eller duk är säkert lika enkelt som att passa in en plåtbit tycker jag.
Svart filt måste inte ens målas och är som nät betydligt lättare än plåt rent viktsmässigt.
Billigare dessutom.
Men visst, tar plåt om du har det och bygg!
Och vad isoleringen beträffar: det är tre kanalar i plasten och ytan var sval vid nästan 60 grader...
Jag tycker burken ser rätt så svart ut i alla fall...
Håller med om att någon % hit eller dit spelar ingen större roll. Och i stället för att fundera allt för mycket är det bättre att komma till skott och bygger.
Men bygger med 300 burkar för 1,5 m2 jämfört med plåt eller filt/nät varianten verkar väldigt tidskrävande.
Att bygga en ram och spänna lite nät eller duk är säkert lika enkelt som att passa in en plåtbit tycker jag.
Svart filt måste inte ens målas och är som nät betydligt lättare än plåt rent viktsmässigt.
Billigare dessutom.
Men visst, tar plåt om du har det och bygg!
Och vad isoleringen beträffar: det är tre kanalar i plasten och ytan var sval vid nästan 60 grader...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker burken ser rätt så svart ut i alla fall...
Redigerat:
Jag har ett luftsolprojekt på gång, som inte har kommit igång riktigt än( Det är ett timrat uthus/brygghus/gäststuga/förråd som i år har fått isolering på vindsbjälklag och insidan av väggarna, och har fina lediga söderväggar mellan de små fönstren )...Svart takplåt har jag tiotals kvadratmeter av "i ladan" så det är ett givet val .. Däremot vet jag inte om jag ska satsa på kanalplast eller glas, Enkelglasade gamla fönsterbågar finns det förvisso gott om bland övrigt bråte men det glaset är tunnt/fragilt.. Lutar dock lite åt utrangerade tvåglas isolerglasrutor (Såna som byts ut för att de börjat läcka och kan fås gratis..) borde funka bra..
Kanalplast är andra alternativet, men jag tror denna skickar tillbaks en för stor del äv värmen i rymden...
Jag har nämligen två små växthus det ena med kanalplast och det andra med härdat klarglas och det blir otroligt mkt varmare i växthuset i glas när solen skiner... Bra kanske för växterna att inte överhettas men inte för en effektivast möjlig solfångare eller ???
Som isolering under plåten och mot sidorna lutar jag nu åt att använda sån där självhäftande skumplast med AL-beläggning ("ljuddämpningsplatta") Tex: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-369214/
Kanalplast är andra alternativet, men jag tror denna skickar tillbaks en för stor del äv värmen i rymden...
Jag har nämligen två små växthus det ena med kanalplast och det andra med härdat klarglas och det blir otroligt mkt varmare i växthuset i glas när solen skiner... Bra kanske för växterna att inte överhettas men inte för en effektivast möjlig solfångare eller ???
Som isolering under plåten och mot sidorna lutar jag nu åt att använda sån där självhäftande skumplast med AL-beläggning ("ljuddämpningsplatta") Tex: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/Ljuddampningsplatta-369214/
Redigerat:
Hej PST
Jag valde plasten för viktens och hanteringens skull. Men min "prototyp" model superenkelt fick jo ochså bara ett gamalt fönster.
Ochj ärligt talat, fem grader hit eller dit?
Kan du bygger med befintligt material och det passar till huset, så varför inte?
Kanske rätt så viktigt är inte att komma upp till 80-90 grader, utan få ett flöde så att du minskar förlusterna som uppstår just vid höga temperaturer.
Så på fläktsidan kommer jag även i fortsättning inte att spara!
Jag valde plasten för viktens och hanteringens skull. Men min "prototyp" model superenkelt fick jo ochså bara ett gamalt fönster.
Ochj ärligt talat, fem grader hit eller dit?
Kan du bygger med befintligt material och det passar till huset, så varför inte?
Kanske rätt så viktigt är inte att komma upp till 80-90 grader, utan få ett flöde så att du minskar förlusterna som uppstår just vid höga temperaturer.
Så på fläktsidan kommer jag även i fortsättning inte att spara!
nä temperaturen i sig spelar ju ingen roll, det är "fångad energi" som räknas, och visst var kanalplastväxthuset inte klar utan "dimmig" plast, ´Dessutom isolerar kanalplasten bättre än enkelglaset. Mao är det i växthuset av kanalplast som byggfläkten nu snurrar för att se om vi kan få ytterligare skörd av gurka in i oktober.
De byggelement (kanalplast eller glasrutor) som är avsedda för husbygge är ju dessutom medvetet tillverkade för att det inte ska bli för varmt i huset / uterummert/växthuset när solen´´skiner... Lite tvärtom mot vad man är ute efter med en solfångare...(Järn/koppar oxider i glas tex)
De byggelement (kanalplast eller glasrutor) som är avsedda för husbygge är ju dessutom medvetet tillverkade för att det inte ska bli för varmt i huset / uterummert/växthuset när solen´´skiner... Lite tvärtom mot vad man är ute efter med en solfångare...(Järn/koppar oxider i glas tex)
Jag tänker bygga solfångaren dikt an timret på söderfasaden..Och visst mer isolering bakom kollektorn gör att huset i sig blir bättre isolerat och gör ingen skada s.a.s., men det kommer inte att förbättra effektiviteten på solfångeriet i sig !
Bygger man solfångaren som en påbyggnad på fasaden slipper man ju dessutom hela bakstycket!!! Bara att skruva fast "ramen" med plåtvinklar och ankarskruv.. Och lite silikon / polyuretanskum för att fixa tätheten sidledes.-..
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Jag valde kanalplast som är klar och tänkt att använda på norra sidan av ett hus.
Där vill man ha ljus och instrålning.
Men utan isolering...nej tack, inte för mig. Det tar tid att värma upp virket i huset.
Men visst, min oisolerade burk ger 10 grader mera än uteluften. Men där var jo inter heller värmen det primära. Men till huset skall der vara ordentliga grejer.
Bygg en liten, testa, bygg större...samla egen erfarenhet på vägen kanske?
Där vill man ha ljus och instrålning.
Men utan isolering...nej tack, inte för mig. Det tar tid att värma upp virket i huset.
Men visst, min oisolerade burk ger 10 grader mera än uteluften. Men där var jo inter heller värmen det primära. Men till huset skall der vara ordentliga grejer.
Bygg en liten, testa, bygg större...samla egen erfarenhet på vägen kanske?
Jag tänker så här: Väggen bakom solfångaren = 250cm timmer + 100cm glasull på insidan. Det borde väl vara en ganska bra baksida på en luftsolfångare ..eller ?
Enda problemet är om infångad värme läcker ut sidledes eller rakt tillbaks mot himlen..(Därav vikten av att ha isolerglas eller kanalplast...)
Enda problemet är om infångad värme läcker ut sidledes eller rakt tillbaks mot himlen..(Därav vikten av att ha isolerglas eller kanalplast...)
Håller med om att "over-engineering" inte lönar sig när man bygger hemma. Men allt som inte kostar kan man ju "kosta" på sig att göra. Det jag medar med "over-engineering" är att köpa färdig kollektor med fabriks-selektiv beläggning. Där räcker det gott med hemma-selektiv beläggning. Dvs tunnt sprutmålad mattsvart färg. Innan man sprutar på den mattsvarta färgen kan man slipa ytan med en sådan där grön grov svamp så blir det ännu bättre.
Jag håller inte med om att isoleringen bakåt inte skulle vara viktig. Den är oerhört viktig, tycker jag. Också isoleringen utefter kanter är viktig. Jag har tetat solfångare helt utan isolering. Verkningsgraden minskade med hälften på vintern.
Solar-Venti tar in luften genom en perforerad plåt på baksidan och menar att de därför inte behöver någon isolering eftersom luften på väg in tar med sig värmen som är på väg ut. Det är sant men bara delvis eftersom luften som går in inte värms upp lika mycket som en traditionell solfångare som tar in luften på vanligt sätt. Luften som kommer in möter uppvärmd löugt som värmer upp den kalla inkommande luften.
Om man vill bygga eneffektiv solfångare med lite arbets- och pengainsatts är den bästa typen antingen med ett nät som kollektor eller en traditionell kollektor. Båda isolerade väl.
Den enda genvägen till effektivare solfångare är mer arbete, mer pengar eller båda delar. De första 90 procenten värme kostar inte mycket att få ut, de sista 10 procenten värme kostar dubbelt så mycket som de första 90 procenten.
Jag håller inte med om att isoleringen bakåt inte skulle vara viktig. Den är oerhört viktig, tycker jag. Också isoleringen utefter kanter är viktig. Jag har tetat solfångare helt utan isolering. Verkningsgraden minskade med hälften på vintern.
Solar-Venti tar in luften genom en perforerad plåt på baksidan och menar att de därför inte behöver någon isolering eftersom luften på väg in tar med sig värmen som är på väg ut. Det är sant men bara delvis eftersom luften som går in inte värms upp lika mycket som en traditionell solfångare som tar in luften på vanligt sätt. Luften som kommer in möter uppvärmd löugt som värmer upp den kalla inkommande luften.
Om man vill bygga eneffektiv solfångare med lite arbets- och pengainsatts är den bästa typen antingen med ett nät som kollektor eller en traditionell kollektor. Båda isolerade väl.
Den enda genvägen till effektivare solfångare är mer arbete, mer pengar eller båda delar. De första 90 procenten värme kostar inte mycket att få ut, de sista 10 procenten värme kostar dubbelt så mycket som de första 90 procenten.
Hej
Nu tar min nästa solfångare form i huvudet.
En trädram kanske 12 cm djup. Baksidan 3 mm plywood som jag redan har hemma.
Frigolit (lätt), 2cm som isolering, kanske en 2 cm motorrummsisolering för sidorna enbart.
Frigoliten får en beläggning av alufolie för den reflekterar inte enbart kortvågigt, utan även värmestrålningen (annars hade man inte använt den i motorrummet).
Sedan spänner jag en svart filt i väldigt lite avstånd, följt av en ram med ett dubbelt lager svart alunät (har jag kvar).
Fläkten (24 V/195 m3/h, solcell 12 W, termostat, temometer från Conrad) sitter framme på filtduken inte bakom eftersom filt bromsar luftflödet för mycket.
Klar 10 mm polykarbonatskiva med tätningslist och en aluram avslutar det hela.
Funderar på att bygger in en ”rullgardin” så att jag kan skuggar det hela på sommaren. Annars blir det en på utsidan modell ”bambu”.
Byggtid: kanske med håltagning och lugnt och stilla och utan stress… tre dagar.
Kostnad ca 2000 kr för 1,3 m2 = 1,1 kW/timme full solsken.
Återbetalningstid mellan tumme och pekfinger 4 år. Det är en avkastning på 25 %!!!
Livstid: kanske 20 år.
Alltså vinst under 16 års tid!!
Det klarar ingen vatten-solkollektor närmelsevis (enligt tyska beräkningar går dess inte med vinst överhuvudtaget, inklusive statlig bidrag)!
Bilder kommer sedan!
Kap Horn
Nu tar min nästa solfångare form i huvudet.
En trädram kanske 12 cm djup. Baksidan 3 mm plywood som jag redan har hemma.
Frigolit (lätt), 2cm som isolering, kanske en 2 cm motorrummsisolering för sidorna enbart.
Frigoliten får en beläggning av alufolie för den reflekterar inte enbart kortvågigt, utan även värmestrålningen (annars hade man inte använt den i motorrummet).
Sedan spänner jag en svart filt i väldigt lite avstånd, följt av en ram med ett dubbelt lager svart alunät (har jag kvar).
Fläkten (24 V/195 m3/h, solcell 12 W, termostat, temometer från Conrad) sitter framme på filtduken inte bakom eftersom filt bromsar luftflödet för mycket.
Klar 10 mm polykarbonatskiva med tätningslist och en aluram avslutar det hela.
Funderar på att bygger in en ”rullgardin” så att jag kan skuggar det hela på sommaren. Annars blir det en på utsidan modell ”bambu”.
Byggtid: kanske med håltagning och lugnt och stilla och utan stress… tre dagar.
Kostnad ca 2000 kr för 1,3 m2 = 1,1 kW/timme full solsken.
Återbetalningstid mellan tumme och pekfinger 4 år. Det är en avkastning på 25 %!!!
Livstid: kanske 20 år.
Alltså vinst under 16 års tid!!
Det klarar ingen vatten-solkollektor närmelsevis (enligt tyska beräkningar går dess inte med vinst överhuvudtaget, inklusive statlig bidrag)!
Bilder kommer sedan!
Kap Horn
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Hej
Några nya siffror kanske?
Igår klockan14:
uteluft 14
kollektor: 18 och det fast det regnade och den obefintliga solen var redan nästan bakom husknuten!
inne: 11
Men då såg det ut så här i ett antal dagar
Det har inte varit kallare än 11 grade i huset. Igår var det stopp, eftersom termostaten startar fläkten först vid 20 grader. Skall nerjusteras idag till 15 grader.
Som bäst var det 19 grader i huset sedan senaste uppdatering men aldirg mindre än 11 och det nu, när tempen nattetid är nere på 3 grader.
Några nya siffror kanske?
Igår klockan14:
uteluft 14
kollektor: 18 och det fast det regnade och den obefintliga solen var redan nästan bakom husknuten!
inne: 11
Men då såg det ut så här i ett antal dagar
Det har inte varit kallare än 11 grade i huset. Igår var det stopp, eftersom termostaten startar fläkten först vid 20 grader. Skall nerjusteras idag till 15 grader.
Som bäst var det 19 grader i huset sedan senaste uppdatering men aldirg mindre än 11 och det nu, när tempen nattetid är nere på 3 grader.
Det skrivs tidigare i tråden att man inte skulle ha blank yta bakom en nätsolfångare utan att svart yta skulle vara effektivare. Jag läste ett utförligt test med nätsolfångare och där kom dom fram till att en blank yta i botten i en nätsolfångare är effektivare än med svart yta. Det är tre orsaker till det.
1 Det ljuset som lyser rakt igenom nätet (ca 20%) reflekteras upp till nätet igen och tas upp som värme.
2: Värmestrålningen (neråt) från nätet reflekteras tillbaka till nätet.
3: Nätet överför värmen till luften väldigt mycket bättre än en slät yta i botten. Därför är det bättre att botten reflekterar ljus och värme än att botten tar emot strålningen nätet missar.
Jag är också inne på att göra en luftsolfångare med nätbasorbator.
Willabgarden har en bredkanal isolerplast med 91% transmission och bara 2,5W/m2 i U-värde. Tyvärr säljer de inga lösa skivor. Glasfiber & Plastprodukter i Kungsbacka tillverkar den tror jag (fick inget rakt svar på mitt mejl) http://www.willabgarden.se/vaxthus.asp?AvdID=145
1 Det ljuset som lyser rakt igenom nätet (ca 20%) reflekteras upp till nätet igen och tas upp som värme.
2: Värmestrålningen (neråt) från nätet reflekteras tillbaka till nätet.
3: Nätet överför värmen till luften väldigt mycket bättre än en slät yta i botten. Därför är det bättre att botten reflekterar ljus och värme än att botten tar emot strålningen nätet missar.
Jag är också inne på att göra en luftsolfångare med nätbasorbator.
Willabgarden har en bredkanal isolerplast med 91% transmission och bara 2,5W/m2 i U-värde. Tyvärr säljer de inga lösa skivor. Glasfiber & Plastprodukter i Kungsbacka tillverkar den tror jag (fick inget rakt svar på mitt mejl) http://www.willabgarden.se/vaxthus.asp?AvdID=145