132 209 läst · 273 svar
132k läst
273 svar
Luftsolfångare av ölburkar
Snyggt! Var har du inloppet resp utloppet? Tar du in uteluft eller inneluft?DennisCA skrev:Jag har en med plåt, hade en nätmodell först. Men nätmodellen medför större förluster mot kyla då det är är kallt och solen inte lyser. Fördelen med plåten är man får en stillastående volym med luft som isolerar.
Jag hade isär min luftsolfångare för ett par veckor sen och tätade den för att öka effektiviteten.
Tejpade alla skarvar med ångspärrstejp som håller för 80 grader, halvvägs här:
[bild]
Målat över tejpen dessutom. Plåten ser skruttig ut men det är gratis plåt från ett skrotat tak.
[bild]
Tillbaka med plexiglaset, också tejpade där det var sönder. Det är 3 år nu och har blivit sprödare p.g.a. UV strålning, tror en grannpojke har haft en hockeypuck i det också.
[bild]
Har också lagt tätningar som tätar plexiglasets profil mot botten och toppen, det läckte mycket där förut.
Har i år installerat LLVP också, den har förbrukat 1kWh sedan 15:e augusti eller så, solfångaren har en fläkt med differentialtermostat så den kör om det är varmare i solfångaren än i garaget. Den startar upp fast det är mulet ute.
Produkter som diskuteras i tråden