D Dilato skrev:
Det måste vara fel eller så fattar jag inte vad du vill säga.
Radiatorvattnet är en egen slinga enbart inomhus.

Vattnet mellan innedel och utedel är en annan slinga.

Den kan vara som i mitt fall till en utedel med enbart förångare och fläkt, eller till jordvärmeslinga, sjövärmeslinga eller bergvärmehål.
Denna slinga innehåller vanligtvis en blandning av sprit/vatten eller glykol/vatten.
Där emellan överförs värmen via kompressor (gas) och värmeväxlare.
Kompressor och gasslingan sitter inomhus i innedelen och är helt sluten från fabrik (precis som ett kylskåp).

Den största fördelen är att ingen gas är inblandad mellan utedel och innedel och därför behövs ingen certifierad kyltekniker vid installation, det är bara vanligt VVS-arbete.
[media]Sedan finns det dom som har gas mellan utedel och innedel (typ LLVP) Jag har haft en Daikin LVVP med kompressorn i utedelen med gas in till värmeväxlare i innedelen.
Man kan ha en sluten slinga mellan utedel och innerdel, men vanligast är det absolut inte utan att radiatorvatten, ev tank och ut till pumpen är ett och samma vatten. Men som uppenbarligen du, har en del en separat slinga för att man då kan ha sprit eller glykol ut mot pumpen. Men det försämrar egenskaperna något. Söder om Gävle är detta mkt ovanligt.
För övrigt sitter såklart gasslingan och kompressor utomhus på dessa pumpar. Man kan därför tex köra en sådan Nibe eller ctc direkt mot vilken tank som helst.
Jag skulle säga att de största fördelarna är att just gasen är sluten = färre problem och mindre risk för dålig installation (certifierad eller ej) och dessutom är vatten en bättre värmebärare än gas, jämför tex effekten på Mitsubishi maskiner gas och package modellerna (de har vatten ut).
 
Är det en bra miljö för kompressorn att sitta ute i kylan?
Det låter som en riktigt dålig lösning att radiatorvattnet går utanför huset, då fryser det ju jätteenkelt vid ett strömavbrott om man inte har frysskydd i allt vattnet och det är också en mycket större vattenvolym att skydda.
 
D Dilato skrev:
Är det en bra miljö för kompressorn att sitta ute i kylan?
Det låter som en riktigt dålig lösning att radiatorvattnet går utanför huset, då fryser det ju jätteenkelt vid ett strömavbrott om man inte har frysskydd i allt vattnet och det är också en mycket större vattenvolym att skydda.
Luft/vatten värmepumpar är ju ingen ny grej direkt. Det har funnits ett tag.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är det en bra miljö för kompressorn att sitta ute i kylan?
Det låter som en riktigt dålig lösning att radiatorvattnet går utanför huset, då fryser det ju jätteenkelt vid ett strömavbrott om man inte har frysskydd i allt vattnet och det är också en mycket större vattenvolym att skydda.
Bra eller dåligt. Det är så en absolut majoritet av alla luftvattenpumpar tillverkade i Sverige har sett ut de senaste 30 åren.
 
D Dilato skrev:
Är det en bra miljö för kompressorn att sitta ute i kylan?
Det låter som en riktigt dålig lösning att radiatorvattnet går utanför huset, då fryser det ju jätteenkelt vid ett strömavbrott om man inte har frysskydd i allt vattnet och det är också en mycket större vattenvolym att skydda.
Kompressorn sitter ute på alla luft-vatten, gas eller vatten handlar bara om var värmeöverföring sker mot vattnet.
Som man brukar säga, bergvärme (som har kompressorn inne) låter inne, luft-vatten (kompressorn ute) låter ute.

Och, tvärtom är det en mkt större mängd vatten att frysa om du har hela volymen vatten som har lite självcirkulation, ofta 100+ liter
 
G guggen skrev:
Kompressorn sitter ute på alla luft-vatten, gas eller vatten handlar bara om var värmeöverföring sker mot vattnet.
Som man brukar säga, bergvärme (som har kompressorn inne) låter inne, luft-vatten (kompressorn ute) låter ute.

Och, tvärtom är det en mkt större mängd vatten att frysa om du har hela volymen vatten som har lite självcirkulation, ofta 100+ liter
Jag måste erkänna att jag är färgad av det jag själv har (Thermia), det är ju smart att ha separata kretsar och hålla radiatorvattnet inomhus och fryssäker vätska utomhus.

Kompressorn sitter alltså inte ute på alla luft-vatten, kanske på alla andra fabrikat.

Med samma innedel kan jag ha alla varianter av värmekälla, luft,jord,sjö eller berg.

Självcirkulation som frysskydd tror jag inte ett dugg på, är det minus 20 ute och strömmen går fryser det nog rätt fort i utedelen.:D
Men jag ger mig, det är tydligen bra att radiatorvatten sitter utomhus.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag måste erkänna att jag är färgad av det jag själv har (Thermia), det är ju smart att ha separata kretsar och hålla radiatorvattnet inomhus och fryssäker vätska utomhus.

Kompressorn sitter alltså inte ute på alla luft-vatten, kanske på alla andra fabrikat.

Med samma innedel kan jag ha alla varianter av värmekälla, luft,jord,sjö eller berg.
[media]
Självcirkulation som frysskydd tror jag inte ett dugg på, är det minus 20 ute och strömmen går fryser det nog rätt fort i utedelen.:D
Men jag ger mig, det är tydligen bra att radiatorvatten sitter utomhus.
Många nordiska fabrikat har en innerdel som man kan köra de olika pumpslagen mot, inget ovanligt med det.. Märkligt och intressant om du har en lvvp som har en kompressor inomhus! I sådana fall borde det få gas mellan inne och ute? Låter kompressorn mkt inomhus?

Är man rädd för frysning så kan man ju antingen ha en separat slinga (och ytterligare en värmeväxling) eller helt enkelt ha lite sprit i radiatorvatten. Då kan man i princip kallställa hela huset.
Nu gör det dock till saken att det knappt verkar inträffa frysning, ingen kan peka på ett endaste fall där pumpen havererat pga av frysning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hej! Vi måste bestämma oss nu över helgen. Bosch 7000i 13kw och Mitsubishi ecodan 10 kw redan diskuterats. Idag fått in offert på Daikin från lokal firma (rörmokare)

Ser lite konstigt ut med garantier etc. Bild nedan.
 
  • Offert för värmeinstallation, inkluderar arbetskostnad, material, 25% moms och totalt att betala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rotavdraget stämmer dåligt med arbetskostnaden ?
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Rotavdraget stämmer dåligt med arbetskostnaden ?
Ja du.. allt ser konstigt ut tycker jag. Garanti 2 år?
 
På värmepumpar kan man använda sig av schablonavdrag vilket nog är det vanligaste.
Då är schablonen på totalkostnaden.
På tex luft/luft och luft/vatten är det samma avdrag och på bergvärme är det lite högre avdrag.
Får det själv till att det borde bli ca 15000:- eller straxt under i rotavdrag på sista offerten men kanske räknade lite fel i huvet
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Är det den här?
[länk]
När han va här hos mig vi pratade om top grade 3 men.. offerten väldigt otydligt. Nu skrev jag på messenger och frågade allt. Han är inte ÅF utan rörmokare. Installerar olika märken pumpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.