Kommer lite uppdatering här. :)

Bosch 13 , Mitsibushi 10 , IVT 13, Vaillant 12 och CTC 10 offerterna inne. CTC out of duellen. (För dyrt) och Vaillant kändes oseriös.

Väntar offert från Daikin men.. Rörmokaren som har varit här ser inte ut som ÅF till Daikin. Jag kunde inte se hans företag i Daikins webbsida iallafall? Jag ser att han säljer och installerar Bosch, Daikin vs vs.
(Skulle inte tacka nej till Top Grade 3) :)

Och Thermia vill ändå komma förbi imorgon och ge offert.
 
Fint att du fått in en hel rad offerter och kan jämföra och se vad du tycker. Daikin har inte krav på att installatören ska vara auktoriserad av dem utan det går bra med andra installatörer också som gör ett fackmannamässigt jobb.
 
  • Gilla
Hakan Simsek
  • Laddar…
J Josth skrev:
Fint att du fått in en hel rad offerter och kan jämföra och se vad du tycker. Daikin har inte krav på att installatören ska vara auktoriserad av dem utan det går bra med andra installatörer också som gör ett fackmannamässigt jobb.

Ok då vet jag. Tack. :) Thermia varit här och rekommenderar itec eco 12kw. Vet inte. känns som många andra pumpar bättre än Thermia i jämförelse.
 
Det är väl styrsystemet på Thermia som ligger lite efter, annars är det värmepumpar byggda med kvalitet.
 
J Josth skrev:
Det är väl styrsystemet på Thermia som ligger lite efter, annars är det värmepumpar byggda med kvalitet.
Thermia och CTC faller bort angående priset. Ingen motivering.

Jag har Bosch 7000i 13kw och SWM100 YAA Ecodan.
IVT, Nibe lång leverans. En firma hörde av sig idag då kunde dom fixa Daikin Top Grade 3 12-14kw början på April. Han skulle skicka offert senast på fredag. Och vi måste bestämma oss längre senast fredag.

Jag är lite tveksam då den firman (Daikin) inte ÅF utan vanligt lokala rörmokare. Vart köper dom pumpen? Gäller samma garantier?
 
H
Googla Daikin och support för installatören först innan köp. Vill du köpa en värmepump som har radiatorvattnet ut till utedelen med frysrisk vid haveri eller strömavbrott.
Köp ett märke som har gas i mellan ute / innerdelen i stället
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Vet inte var (grossist) de köper värmepumpen men Daikin har som sagt inget krav på att installatören ska vara auktoriserad av dem bara jobbet görs fackmannamässigt och registreras hos Daikin för att garantierna ska gälla.
 
Frågan är vem som utför felsökning/reparation om det skulle behövas inom garantitiden om man inte köper via auktoriserad återförsäljare inkl installation inom garantitiden ?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Googla Daikin och support för installatören först innan köp. Vill du köpa en värmepump som har radiatorvattnet ut till utedelen med frysrisk vid haveri eller strömavbrott.
Köp ett märke som har gas i mellan ute / innerdelen i stället
Det här verkar vara ett mantra du hoppar in i trådar och påstår. Har du ngt belägg för att det har skett haverier ens någong gång pga av frysning? Majoriteten av alla värmepumpar som tillverkas i norden är sådana med vatten ut till utedelen. De har dessutom mindre problem, och levererar oftast mer effekt än sådana med gas.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H
G guggen skrev:
Det här verkar vara ett mantra du hoppar in i trådar och påstår. Har du ngt belägg för att det har skett haverier ens någong gång pga av frysning? Majoriteten av alla värmepumpar som tillverkas i norden är sådana med vatten ut till utedelen. De har dessutom mindre problem, och levererar oftast mer effekt än sådana med gas.
Det räcker att tex en cirkpump går sönder så är man utan cirkulation av vatten mellan ute innerdel så fryser det sönder.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Nej. Förutom det krävs det att systemet blir kallt så att det inte är någon självcirkulation och att det går ytterligare några timmar så att det blir minusgrader i de delar som kan frysa sönder. Dvs, det krävs ett ganska långt strömavbrott för att ens risken ska uppstå. Under den tiden lära man upptäcka att något är fel och sätta in åtgärder.

Har du några exempel på att värmepumpar har frusit sönder?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
En viss mängd ”sprit” enligt tillverkarens anvisning skyddar också
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Googla Daikin och support för installatören först innan köp. Vill du köpa en värmepump som har radiatorvattnet ut till utedelen med frysrisk vid haveri eller strömavbrott.
Köp ett märke som har gas i mellan ute / innerdelen i stället
Radiatorvattnet lämnar väl inte huset?
Min Thermia LVVP har separat vattenslinga till utedelen med glykolvatten ("brine").
 
D Dilato skrev:
Radiatorvattnet lämnar väl inte huset?
Min Thermia LVVP har separat vattenslinga till utedelen med glykolvatten ("brine").
Det vanligaste är nog att man bara har radiator och system vatten hela vägen i ett slutet system. Men i Norrland eller vid knepiga installationer med mkt rör ute kan jag tänka mig att en del pytsar i lite sprit. Jag grävde senast ner rör till utedelen och de poppar bara upp precis bakom maskinen, kanske 40cm exponerad frystålig slang som är ordentligt isolerad.
 
G guggen skrev:
Det vanligaste är nog att man bara har radiator och system vatten hela vägen i ett slutet system.
Det måste vara fel eller så fattar jag inte vad du vill säga.
Radiatorvattnet är en egen slinga enbart inomhus.

Vattnet mellan innedel och utedel är en annan slinga.

Den kan vara som i mitt fall till en utedel med enbart förångare och fläkt, eller till jordvärmeslinga, sjövärmeslinga eller bergvärmehål.
Denna slinga innehåller vanligtvis en blandning av sprit/vatten eller glykol/vatten.
Där emellan överförs värmen via kompressor (gas) och värmeväxlare.
Kompressor och gasslingan sitter inomhus i innedelen och är helt sluten från fabrik (precis som ett kylskåp).

Den största fördelen är att ingen gas är inblandad mellan utedel och innedel och därför behövs ingen certifierad kyltekniker vid installation, det är bara vanligt VVS-arbete.
Sedan finns det dom som har gas mellan utedel och innedel (typ LLVP) Jag har haft en Daikin LVVP med kompressorn i utedelen med gas in till värmeväxlare i innedelen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.