C Comfort Thomas skrev:
På värmepumpar kan man använda sig av schablonavdrag vilket nog är det vanligaste.
Då är schablonen på totalkostnaden.
På tex luft/luft och luft/vatten är det samma avdrag och på bergvärme är det lite högre avdrag.
Får det själv till att det borde bli ca 15000:- eller straxt under i rotavdrag på sista offerten men kanske räknade lite fel i huvet
Du har rätt, jag hade dålig koll på schablonmetoden.
Men dom har använt för högt avdrag för luft/vatten, 35% stället för 30%.
Så här har jag förstått det:

Totalkostnad: 160 621,5
Schablonbelopp arbetskostnad är 30% av totalkostnad:48 186,45
Rotavdrag 30% av schablonbelopp :14 455,8.
Rotavdrag 35% av schablonbelopp :16 865,8.

  • Installation av vätska vattenvärmepump (till exempel bergvärme): 35 procent av den totala kostnaden.
  • Installation av luftvärmepump (luft-vattenvärmepump, luft-luftvärmepump och frånluftvärmepump): 30 procent av den totala kostnaden.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Det är en standard text med 2 år som vi har

Det är 5 års garanti från Daikin
Arbetstank ingår
Värmekabel 2 meter ingår
Dräneringen drar vi till hängrännan som du hade bredvid där för avfrostningen
Ja du kan köra bort och slänga den gamla pannan själv vi bär upp den och ställer den ute

Det ska inte tillkomma några extrakostnader för hyresmaskiner heller då du har hålet borrat i väggen redan för matarrören till utedelen

Magnetfilter kan du lägga till i beställningen så monterar vi ett sånt

Tyvärr har inte Daikin någon trådlös innegivare men en trådbunden ingår

Hoppas du fick svar på frågorna

Vad tycker ni? Kan ni hjälpa mig? Bosch, Mitsubishi, Daikin? Hjääälp!
 
D Dilato skrev:
Du har rätt, jag hade dålig koll på schablonmetoden.
Men dom har använt för högt avdrag för luft/vatten, 35% stället för 30%.
Så här har jag förstått det:

Totalkostnad: 160 621,5
Schablonbelopp arbetskostnad är 30% av totalkostnad:48 186,45
Rotavdrag 30% av schablonbelopp :14 455,8.
Rotavdrag 35% av schablonbelopp :16 865,8.

  • Installation av vätska vattenvärmepump (till exempel bergvärme): 35 procent av den totala kostnaden.
  • Installation av luftvärmepump (luft-vattenvärmepump, luft-luftvärmepump och frånluftvärmepump): 30 procent av den totala kostnaden.
Ja dom har nog gått på schablon på bergvärme.
Kan bli trassligt för slutkund om Skatteverket gör en koll
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Daikin har väl gas mellan inne- och utedel så då måste installatören vara F-gas certifierad, är den rörmokaren det?
Bortsett från det är Daikin bra pumpar, jag hade själv en Daikin Altherma i min förra kåk i Göteborg.
Jag har också två Daikin luft-luft (för kyla) i min kåk i Östafrika :cool:
 
D Dilato skrev:
Daikin har väl gas mellan inne- och utedel så då måste installatören vara F-gas certifierad, är den rörmokaren det?
Bortsett från det är Daikin bra pumpar, jag hade själv en Daikin Altherma i min förra kåk i Göteborg.
Jag har också två Daikin luft-luft (för kyla) i min kåk i Östafrika :cool:
Nej utan monoblock.
 
D Dilato skrev:
Jag får inte ihop det med beteckningen "Daikin Altherma 3 Top Grade".
Vilken modell är det egentligen?
Om den är monoblock är den ingen Top Grade om jag fattat det rätt.

[länk]
Alla TopGrade är kopplade med vatten.
Anledningen är mängden köldmedium (R32) och de brandskyddslagar som finns.

Ringer och kollar på måndag.
 
Det är varken en monoblock eller split utan en package som kräver antingen golvstående eller vägghängd innerdel för att fungera. Synd att modellbeteckningarna inte var med i offerten så man hade haft en chans att förstå vad de syftade på.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
H Hakan Simsek skrev:
Alla TopGrade är kopplade med vatten.
Nja...visst är de kopplade med vatten, men i innedelen.
Ser misstänkt lik ut min Daikin Altherma, jag hade "wall mounted"-versionen med separat 300 L vattentank & separat fristående växelventil.

Där var det gas mellan utedel och innedel, värmeväxlaren gas/vatten satt i innedelen tillsammans med cirkulationspumpen och värmepatroner.

The Daikin Altherma 3 H HT range can be combined with three different indoor units to connect to the outdoor unit,

Uppvärmningssystem med utomhusenhet, integrerade modeller och väggmonterad enhet, inkluderar dimensioner och utmärkelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men, vad vet jag, dokumentationen är dålig.
 
J Josth skrev:
Det är varken en monoblock eller split utan en package som kräver antingen golvstående eller vägghängd innerdel för att fungera. Synd att modellbeteckningarna inte var med i offerten så man hade haft en chans att förstå vad de syftade på.
Jo tänkte ringa på måndag och dubbelkolla men enligt rörmokaren den är Top Grade 3 alltså den här 12kw
https://www.daikin.se/sv_se/produkt...-temperature/daikin_altherma_3_top_grade.html

får vanligt rörmokare installera den? Sen vet jag inte dom kanske har kyltekniker då dom är 3 pers tror jag.
 
Din länk fungerar inte..
 
H Hakan Simsek skrev:
Jo tänkte ringa på måndag och dubbelkolla men enligt rörmokaren den är Top Grade 3 alltså den här 12kw
[länk]

får vanligt rörmokare installera den? Sen vet jag inte dom kanske har kyltekniker då dom är 3 pers tror jag.
Med "12 kW" kan man mena mycket. Top Grade 180 som är på 12,1 kW? Eller Top Grade 120 som är 10 kW?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Josth skrev:
Med "12 kW" kan man mena mycket. Top Grade 180 som är på 11,7 kW? Eller Top Grade 120 som är 10 kW?
Jag vet faktiskt inte. Tänkte dubbelkolla på måndag. Han skulle installera UKV med. Får rörmokare installera den eller behövs kyltekniker? Och annan fråga går den föra Bosch 7000i och Ecodan?
 
Sen är det ganska ointressant vad en pump ger "som max" då detta mäts vid +7, det är ingen någonsin behöver den effekten där. Välj den en pump som ger bäst effekt vid -7 eller om du kan få fram siffror på lägre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.