H Hakan Simsek skrev:
Jo tänkte ringa på måndag och dubbelkolla men enligt rörmokaren den är Top Grade 3 alltså den här 12kw
[länk]

får vanligt rörmokare installera den? Sen vet jag inte dom kanske har kyltekniker då dom är 3 pers tror jag.
Ja, alla dessa pumpar som har vatten mellan ute och innerdel har gaskretsen sluten i utedelen, vilket innebär att installatören inte sysslar med gas överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Hakan Simsek
  • Laddar…
G guggen skrev:
Sen är det ganska ointressant vad en pump ger "som max" då detta mäts vid +7, det är ingen någonsin behöver den effekten där. Välj den en pump som ger bäst effekt vid -7 eller om du kan få fram siffror på lägre.
Jag har inte så många att välja. Bosch, Mitsubishi och äntligen Daikin. Bor i Norrland (Sundsvall) så Bosch känns lite sådär. Mitsubishi utedelen låter mycket hörde jag och orkar inte med hög framledning (55) under -15 -20, och där finns Daikin som klarar sig bra.
 
G guggen skrev:
Ja, alla dessa pumpar som har vatten mellan ute och innerdel har gaskretsen sluten i utedelen, vilket innebär att installatören inte sysslar med gas överhuvudtaget.
Vet du med säkerhet att den Daikin som diskuteras här har vatten mellan inne och utedel?


Jag frågar för jag VET att min Daikin Altherma hade gas mellan inne och utedel och jag ser ingen skillnad på den och denna.

EDIT: Det kan säkert vara som du säger, jag har hittat nån info som visar att det sitter en värmeväxlare i utedelen.
 
Redigerat:
H Hakan Simsek skrev:
Jag har inte så många att välja. Bosch, Mitsubishi och äntligen Daikin. Bor i Norrland (Sundsvall) så Bosch känns lite sådär. Mitsubishi utedelen låter mycket hörde jag och orkar inte med hög framledning (55) under -15 -20, och där finns Daikin som klarar sig bra.
Mitsu har ju zubudan modellerna som ger hög framledning långt ner. Jag minns inte om de var en sådan du var offererad annars kan du kolla om de kan skaka fram en sådan?
Det där med hög ljud på mitsu har ju snackats om mkt, men man får komma ihåg att de har sålt oerhört många. Alla kan få ett måndagsex, det viktiga är att någon byter ut den eller fixar problemen om det händer.
Båda två är asiatiska kvalitetsmärken så jag hade valt den som får till minst -20 och ger bäst effekt och framförallt cop vid -7.
Och naturligtvis också väga in gas vs vatten delen då ni bor i Norrland. Särskilt om ni kommer ha lång dragning utomhus etc.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Nu vet jag att den har vattenanslutning.
[länk]
Brutal framledning har de iaf!
 
H Hakan Simsek skrev:
Det är en standard text med 2 år som vi har

Det är 5 års garanti från Daikin
Arbetstank ingår
Värmekabel 2 meter ingår
Dräneringen drar vi till hängrännan som du hade bredvid där för avfrostningen
Ja du kan köra bort och slänga den gamla pannan själv vi bär upp den och ställer den ute

Det ska inte tillkomma några extrakostnader för hyresmaskiner heller då du har hålet borrat i väggen redan för matarrören till utedelen

Magnetfilter kan du lägga till i beställningen så monterar vi ett sånt

Tyvärr har inte Daikin någon trådlös innegivare men en trådbunden ingår

Hoppas du fick svar på frågorna

Vad tycker ni? Kan ni hjälpa mig? Bosch, Mitsubishi, Daikin? Hjääälp!
Jag skulle nog valt Daikin Altherma 3 Top Grade 140 och funderat om det behövs 180- eller 230-liters varmvattenberedare. Hoppas det går att få pris och leveranstid på det?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Är det bara styrdel som ingår invändigt i daikin offerten? Alltså utan vvb?
 
EAH = Golvmodell med integrerad tank värmedrift, 1 värmekrets.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nu vet jag att den har vattenanslutning.
[länk]
Det där med "Vattensplit" verkar vara någon beteckning Daikin har uppfunnit på egen hand. I den vedertagna nomenklaturen är det en split-modell om gaskretsen går mellan utedelen och pannan eller en hydrobox inne.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag skulle nog valt Daikin Altherma 3 Top Grade 140 och funderat om det behövs 180- eller 230-liters varmvattenberedare. Hoppas det går att få pris och leveranstid på det?
Hej! Den är 230-liters iallafall.
DAIKIN Altherma 3 H HT F H 230l BUH9
Den är det. Mer info skulle han ge på måndag. Jag vill ha info om uteleden också. Eller redan info om uteleden här? Allt jag vet den är 12kw top grade.
 
Ok, 230 lit räcker extra bra. Daikin är nästan hopplösa när det gäller modellbeteckningar. Finns hur många som helst och i olika format. Men Daikin säljer ju också mängder med värmepumpar över hela världen i många olika versioner beroende på land. DAIKIN Altherma 3 H HT F H 230l BUH9 verkar säljas i Tyskland. https://www.alternative-haustechnik...-mit-integr.-edelstahlspeicher-weiss-mod.2022 Undrar om rörmokaren parallell-importerar själv direkt från fabriken i Tjeckien? I så fall gäller förmodligen inte den 5-åriga garantin från Daikin Sverige.
 
J Josth skrev:
Ok, 230 lit räcker extra bra. Daikin är nästan hopplösa när det gäller modellbeteckningar. Finns hur många som helst och i olika format. Men Daikin säljer ju också mängder med värmepumpar över hela världen i många olika versioner beroende på land. DAIKIN Altherma 3 H HT F H 230l BUH9 verkar säljas i Tyskland. [länk] Undrar om rörmokaren parallell-importerar själv direkt från fabriken i Tjeckien? I så fall gäller förmodligen inte den 5-åriga garantin från Daikin Sverige.
Det vet jag inte. Kollar på måndag. Han är inte ÅF heller och måste verkligen veta vart dom beställer från och vilken modell. Annars hoppar över och tar Mitsu istället. SWM100, Magnetit filter, Trådlös rumsgivare, 100L arbetstank landar på ungefär samma pris. Väldigt trött att dom inte skriver tydligt vad eller vilken maskin som kommer i offerten istället jag måste jaga och fråga.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, 230 lit räcker extra bra. Daikin är nästan hopplösa när det gäller modellbeteckningar. Finns hur många som helst och i olika format. Men Daikin säljer ju också mängder med värmepumpar över hela världen i många olika versioner beroende på land. DAIKIN Altherma 3 H HT F H 230l BUH9 verkar säljas i Tyskland. [länk] Undrar om rörmokaren parallell-importerar själv direkt från fabriken i Tjeckien? I så fall gäller förmodligen inte den 5-åriga garantin från Daikin Sverige.
Jag har fått mail från själva Daikin och dom bekräftar rörmokaren som ska installare pumpen. Pumpen beställs via Daikin Sverige och den är Daikin Top Grade 120EAH180. Daikin kan leverera den i April då jag kan inte vänta så länge (vi går på elpanna)
 
H Hakan Simsek skrev:
Jag har fått mail från själva Daikin och dom bekräftar rörmokaren som ska installare pumpen. Pumpen beställs via Daikin Sverige och den är Daikin Top Grade 120EAH180. Daikin kan leverera den i April då jag kan inte vänta så länge (vi går på elpanna)
2500- extra om jag vill ha 230L istället. Vad är skillnaden mellan 120 och 140?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.