Det var ju toppen att du lyckats bekräfta med Daikin Sverige att den levereras via deras kanal! Då är det rätt version. Skillnaden mellan 120 och 140 är att 140 är lite större/tyngre och har aningen mer effekt när det är riktigt kallt ute vid -15 °C och -25 °C. Men inte avgörande stor skillnad om du kan få 120 nu till ett rimligt pris.
 
J Josth skrev:
Det var ju toppen att du lyckats bekräfta med Daikin Sverige att den levereras via deras kanal! Då är det rätt version. Skillnaden mellan 120 och 140 är att 140 är lite större/tyngre och har aningen mer effekt när det är riktigt kallt ute vid -15 °C och -25 °C. Men inte avgörande stor skillnad om du kan få 120 nu till ett rimligt pris.
sista fråga; är 120 10kw och 140 12? Försöker googla lite men så svårt att hitta rätt info om det. Ja prismässigt några tusen billigare än SWM100 iallafall. Jag är verkligen sugen på Daikin. :)
 
Tjena!
Tråkiga besked! 120 modellen finns för leverans i juni nu tydligen dock finns 140 modellen för preliminär leverans i april men den kostar lite mer. Det blir ungefär 7 lax extra för min del. Jag får nytt svar imorgon angående leveransen.
 
H Hakan Simsek skrev:
sista fråga; är 120 10kw och 140 12? Försöker googla lite men så svårt att hitta rätt info om det. Ja prismässigt några tusen billigare än SWM100 iallafall. Jag är verkligen sugen på Daikin. :)
Det går inte alls att säga att Daikins modellbeteckningar stämmer överens med "10 kw" och "12 kW" osv. utan man måste titta i specifikationerna och dra sina egna slutsatser när man jämför. Vilken effekt en luftvattenvärmepump ger vid +7 °C är också tämligen ointressant. Det intressanta är vilken effekt och COP det är vid t.ex. -7 °C och -15 °C då effekten verkligen behövs.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det går inte alls att säga att Daikins modellbeteckningar stämmer överens med "10 kw" och "12 kW" osv. utan man måste titta i specifikationerna och dra sina egna slutsatser när man jämför. Vilken effekt en luftvattenvärmepump ger vid +7 °C är också tämligen ointressant. Det intressanta är vilken effekt och COP det är vid t.ex. -7 °C och -15 °C då effekten verkligen behövs.
Du har helt rätt! 140 är starkare än 120an när det är kallare ute vid -7,-15,-25

Det är värt att betala 6-7 tusen lappar extra och köra på 140an 230L vvb tycker jag. Jag får 100L UKV kärl och cirkulationspump. Magnetit filter inbyggd. Installerat och klart hamnar på ungefär 152000

SWM100 hamnat på 152.800-

Han hör av sig imorgon om leveranstid (april) då kör vi Daikin.
 
  • Gilla
Josth och 2 till
  • Laddar…
Hej! Pumpen här i terminalen nu och levereras till mig mellan 11-15 på tisdag. Avsändaren Daikin Sverige. Vad jag ser att 3 kolli och totalt 477kg. (3 kolli? Innedel,utedel och tredje är UKV eller stativ undrar jag. Det gick ganska fort då preliminärt leverans va mitt i April. :)
 
  • Gilla
Robster90 och 2 till
  • Laddar…
Idag började installationen. Utedelen på plats och imorgon blir innerdelen och förhoppningsvis driftsättning under dagen. :) Spännande!
 
  • Industriell fläkt på pall i lagerlokal, svart propeller, varningsetiketter, osammanbyggd med kabel framme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit plankvägg, tre hål i grå yta, snö på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nu är pumpen i drift sedan förra veckan utan trådbundna rumsgivare istället styrs med kurvan (offset)

Extremt låg förbrukning om man jämför mot förra året (atria lvvp)

Enligt mokaren det finns inte trådlösa givare men den är på väg och kommer inom ett år. Jag googlar ändå om det finns nåt som passar. Jag gillar pumpen annars. Den är tyst snålt och fint. :)
 
  • Ett värmesystem i ett rum med kopparledningar, värmeväxlare, expansionskärl och isolerad varmvattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
H
Inget magnititfilter?
 
H H-Thomasson skrev:
Inget magnititfilter?
H H-Thomasson skrev:
Inget magnititfilter?
H Hakan Simsek skrev:
Nu är pumpen i drift sedan förra veckan utan trådbundna rumsgivare istället styrs med kurvan (offset)

Extremt låg förbrukning om man jämför mot förra året (atria lvvp)

Enligt mokaren det finns inte trådlösa givare men den är på väg och kommer inom ett år. Jag googlar ändå om det finns nåt som passar. Jag gillar pumpen annars. Den är tyst snålt och fint. :)
Den har inbyggd magnetitfillter. :)
 
  • Genomskuren illustration av värmepump med komponenter märkta: magnetitfilter, expansionskärl, cirkulationspump, värmepatron.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Det var bra av tillverkaren. Kom bara ihåg att rengöra det ofta i början tills det har minskat med magnitit. Alltid värst i början vid nyinstallation.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.