J Josth skrev:
Det är säkert många kunder som jagar efter Daikin och NIBE i Norrland om man säger så. De har dessutom komponentbrist och i kombination med stor efterfrågan blir leveranstiderna blir väldigt långa. Boverket anger som sagt -22,9 °C som kallaste dygnsmedeltemperatur för ett dygn i Sundsvall. Statistiken bygger på temperaturerna åren 1981-2010. Beror på hur mycket el-patron man tycker är okej när det blir riktigt kallt för vilken modell man kan välja. Gäller att ha en bra el-patron i pannan och stora säkringar. Nyårsafton 1978 var det som kallast -36,6 °C i Sundsvall men riktigt så kallt kommer det säkert inte att bli igen p.g.a. klimatförändringarna.
Ska jag jaga Daikin? Plocka bort Mitsibushi och Bosch? Jag går ju på elpannan nu föratt pumpen min pajat :D
 
H Hakan Simsek skrev:
Ska jag jaga Daikin? Plocka bort Mitsibushi och Bosch? Jag går ju på elpannan nu föratt pumpen min pajat :D
Varför ska du plock bort Mitsibushi? Den levererar ju bättre vid låga temperaturer. Väl en större (SWM100) isf
 
Ja försök jaga dem för att få kontakt. Om din nuvarande värmepump är trasig kan du ju inte vänta för länge på en ny. Mitsubishi eller Bosch är ju inga dåliga värmepumpar alls även om deras prestanda vid sträng kyla inte är som toppmodellerna.
 
  • Gilla
Hakan Simsek
  • Laddar…
K klepto2 skrev:
Varför ska du plock bort Mitsibushi? Den levererar ju bättre vid låga temperaturer. Väl en större (SWM100) isf
enligt Bosch Maximalt effektbehov (den kallaste dagen) 11.6Kw så ecodan 80 passar inte tror jag.
 
J Josth skrev:
Ja försök jaga dem för att få kontakt. Om din nuvarande värmepump är trasig kan du ju inte vänta för länge på en ny. Mitsubishi eller Bosch är ju inga dåliga värmepumpar alls även om deras prestanda vid sträng kyla inte är som toppmodellerna.
har du tid att kolla på Bosch 7000i LW 13kw COP och Mitsibushi 12kw (split) COP är du snäll.
 
Önskar jag hade mer uppgifter om detta men får utgå från de knapphändiga specarna som finns på deras respektive sajt. Bosch 7000i LW13 har förmodligen lite bättre COP när det är kallt om man jämför utedelarnas storlek och vikt. Större storlek och högre vikt betyder högst troligt större och kraftigare förångare vilket gynnar COP när det är kallt. Tittar man på siffrorna vid +7°/35° så ligger 7000i aningen högre än SWM120. Men 7000i väger också mer i utedelen eftersom den inte är split utan även har kondensorn i utedelen.
 
  • Gilla
Hakan Simsek
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hoppas att du har sett att det nyligen kommit en stor jämförelse av olika luftvattenvärmepumpar här på forumet: [länk] Märks att vikten på Bosch 7000i LW13 också gör att den innehåller mycket ljuddämpande material så ljudnivån blir relativt låg jämfört med många andra modeller.
En till Mitsibushi imorgon, IVT/Daikin/Thermia på onsdag och CTC/Nibe kommer på Torsdag. Vi får se.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
H
Hur har det gått med val av ny värmepump?
köp en modell som har gas i mellan ute och innerdeln så du slipper ha radiatorvattnet ut till utedelen är mitt råd.
 
H H-Thomasson skrev:
Hur har det gått med val av ny värmepump?
köp en modell som har gas i mellan ute och innerdeln så du slipper ha radiatorvattnet ut till utedelen är mitt råd.
inte klart än. Bosch och 3 Mitsibushi offerter inne. Väntar offert från Daikin och CTC. Nibe och IVT lång leveranstid. Blir lite svårt att välja. Uppdaterar er så fort andra offerter kommer in.
 
H Hakan Simsek skrev:
inte klart än. Bosch och 3 Mitsibushi offerter inne. Väntar offert från Daikin och CTC. Nibe och IVT lång leveranstid. Blir lite svårt att välja. Uppdaterar er så fort andra offerter kommer in.
Jag tog in två offerter på bergvärme. Båda låg på 220kkr efter rot.

Då tog jag in två offerter på luft vatten. En Ivt AirX 413 och Mitsibushi PUD-SWM100.

IVT låg på ca 150kkr efter rot. Mitsibushi på ca 120kkr efter rot. Jag valde Mitsibushi då jag tyckter der är svårt att motivera en merkostnad på 100kkr för bergvärme. Likaså 30kkr för Ivt.

Ska även tillägga att jag bor i södra Sverige så det är sällan speciellt kallt.
 
K klepto2 skrev:
Jag tog in två offerter på bergvärme. Båda låg på 220kkr efter rot.

Då tog jag in två offerter på luft vatten. En Ivt AirX 413 och Mitsibushi PUD-SWM100.

IVT låg på ca 150kkr efter rot. Mitsibushi på ca 120kkr efter rot. Jag valde Mitsibushi då jag tyckter der är svårt att motivera en merkostnad på 100kkr för bergvärme. Likaså 30kkr för Ivt.

Ska även tillägga att jag bor i södra Sverige så det är sällan speciellt kallt.
Bosch 7000i 13kw 152kkr
Mitsibushi PUD-SWM100 (Magnetitfilter och trådlös rumsgivare ingår) 136kkr
Mitsibushi PUD-SWM100 + Arbetstank 152kkr (annan firma)

alla kostnader efter ROT!

Väntar Daikin och CTC

djupet till berget mellan 50-60 meter här. Han skulle ändå skicka offert.
 
Hej! Nu har jag nästan alla offerter utom Nibe och IVT (extremt lång leveranstid)
Daikin väntar offert. Nästan alla slutade sälja Daikin grund av sämsta kundservice säger vissa företag.

Bosch 7000i LW 13 utedel
Bosch AWM 13-17 Innedel
(Gjuten platta ingår)
152.510- efter rot.
-
CTC ecoair 610M, EcoZenith i360 med erforderliga tillbehör.
191.100- efter rot! (Bortforsling, Gjuten platta ingår ej)
-
Mitsubishi ecodan PUD SWM100-YAA
Betongfundament till markstativ med dräneringstråg och värmekabel.
Trådlös innetermostat PAR W50
NC Magnetfilter
140.500 efter rot! Extra knäpptank tillkommer. (35 liter kostar 5500.)
(Jag har 3-4 olika offerter på samma Mitsubishin från olika företag och den var billigast)
-
Värmepump Vaillant aroTHERM Split VWL 125/5AS med uniTOWER
Elpatron Inbyggd 9 kw
Varmvattenberedare 190 l
Fundament för utomhusdel Ingår ej
Förhöjningsstativ Ingår
Metallfilter Ingår
VVS-installation Ingår
Nytt exp.kärl Ingår
El-installation Ingår
Inbärning av värmepump Ingår
Utbärning av kasserat Ingår ej
VRC 710F Ingår
132.000- efter rot.
 
Ja Daikin avvecklade supporten till slutkonsumenter helt så det gäller att ha en bra installatör som verkligen kan Daikin för service och support. Supporten till återförsäljare har kanske också blivit lidande(?) Men de är bra tekniskt och prestandamässigt.

CTC låter som ett rövarpris och det borde inte vara Ecoair 610M som blir för klen, utan 614M istället.

Om det behövs en knäpptank med Mitsubishi är det säkert risk att det också behövs med de andra fabrikaten.

Vaillant kan jag knappt något om men verkar vara en gedigen modell som påminner en del om Bosch men har aningen lägre COP när det är kallt ute. Gäller att ha en bra installatörsfirma som finns kvar om det behövs service och support. Priset är verkligen fördelaktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.