7 383 läst · 68 svar
7k läst
68 svar
Luft-vatten eller bergvärmepump?
Kan tillägga att reparationskostnaden hittills varit lika mycket. Den första byttes efter 21 år då gjorde mig av med resterande el-element och behövde en större.P PHPersson skrev:Jag har haft 1st (IVT), på 16år var servicekostnaden ca en 40’ och då gjorde jag ändå mycket själv. Skulle jag köpt allt hade det kostat 10-20 till. Men framförallt massa stopp, småfel som var dels irriterande och dels gick den på elpatronen under dessa stopp vilket blir en indirekt kostnad också.
Har nu CTC lvvp och redan uppe i 10’ på 2år.
Det är nästan så att jag inte tror dig… du har alltså haft en pump i 21år och inte gjort något alls? Inte fyllt på Brine eller bytt en enda givare? Jag har bytt typ alla givarna på min IVT. Circ pumpen rostade sönder mm. Vad är det för fabrikat/modell?L Littlefeat skrev:
dyrt i jämförelse med vad ?? - och hur mycket blir det om du slår ut per år för fastighetens möjlighet till uppvärmning??P PHPersson skrev:
Att serva en modern bil går mer pengar än detta... - om vi skall prata om nattsvarta pengaslukarhål...
I jämförelse med elpanna men jag tycker också timpriset är dyrt. Dessutom håller jag inte alls med dig, min Tesla som ändå är relativt modern kostar inte alls så mycket. Men visst är man okunnig om bilar och köper en VW eller Volvo, ja då blir det dyrt.X xxargs skrev:
Redigerat:
Har inte koll på just Tesla - men misstänker att även dom tvingar dig till onödiga 'service' vid 1500 eller 3000 mil för att garantierna skall gälla - det är ju mjölkossa som inte bilföretagen vill bli av med även om fordonen teoretisk skulle bli helt underhållsfri...P PHPersson skrev:
Nej de gör inte det, finns inga krav på service alls för att garantierna skall gälla. Därav att ”alla” andra är gammaldagsX xxargs skrev: