7 204 läst · 68 svar
7k läst
68 svar
Luft-vatten eller bergvärmepump?
Borrhålet fryser normalt inte på 180 meters djup.D Dilato skrev:
Vid olönsamma förhållanden. Sparsamt med sprickbildning och vattenföring i berget sjunker temperaturen i berget, men stannar oftast över 0 grader.
Cop värdet minskar givetvis vid låg temperstur i borrhålet.
Borrhålet borde kanske vara djupare vid problem. Dock är även 0-gradigt borrhål tillräckligt för att utvinna värme. Värmepumpar ger värme vid ingångstemperatur ned till minus 10-15 grader. Jämför med LVP
"Intressant" tankegång. Varför ska vi alla tänka likadant? Kreativitet för utvecklingen framåt.TRYD skrev:Satsa på en el-panna med vv-beredare, billig installation, kräver ingen service och håller i årtionden.
Alla värmepumpar kräver service med jämna mellanrum och efter 12 - 15 år börjar dom krångla på
riktigt och då blir det reparationer ständigt och jämt.
Spara mellan 100 - 200 tusen i installationskostnad, sätt dom pengarna i ett par indexfonder i ISK
så tjänar du på affären även om det drar lite mera el i driften. Man kan även köra en el-panna när
elen är som billigast och lagra i en extra tank. Dessutom surrar och skramlar det i värmepumpar
och blir det driftstörningar så blir det alltid när det är som kallast och då är det svårt att få hjälp.
TRYD
Det bygger på antagandet att vi kommer ha billig el i årtionden. Det är det ingen som vet. De flesta är experter tror att elen kommer bli dyrare.TRYD skrev:Satsa på en el-panna med vv-beredare, billig installation, kräver ingen service och håller i årtionden.
Alla värmepumpar kräver service med jämna mellanrum och efter 12 - 15 år börjar dom krångla på
riktigt och då blir det reparationer ständigt och jämt.
Spara mellan 100 - 200 tusen i installationskostnad, sätt dom pengarna i ett par indexfonder i ISK
så tjänar du på affären även om det drar lite mera el i driften. Man kan även köra en el-panna när
elen är som billigast och lagra i en extra tank. Dessutom surrar och skramlar det i värmepumpar
och blir det driftstörningar så blir det alltid när det är som kallast och då är det svårt att få hjälp.
TRYD
Inte heller helt enkelt att sälja en villa med vattenburen elpanna och Energiklass F.
Men absolut, det är ett okej alternativ. Enkelt och billigt och man kan alltid byta till värmepump någon gång senare om elpriserna ökar och då ISK-kontot har fläskat på sig.
Medlem
· Stockholm
· 4 003 inlägg
Min naiva bedömning är att man ska ha bergvärme och solceller kompletterat med solfångare för att förvärma vätskan innan den går in i värmepumpen.X xisten skrev:Jag satt i samma sits för ca ett år sedan,
Efter att räknat fram och tillbaka så kom jag fram till att bergvärmepumpen blir betydligt dyrare under sin livslängd än luftvattenpumpen pga inköp och investering av borrhålet. För mellanskillnaden fick jag utrymme att bygga en solcellsanläggning som täcker merparten av elbehovet för hela min fastighet, dvs driftskostnaden idag blir i princip noll, och då har jag investerat vad en motsvarande bergvärmepumpsanläggning skulle kosta
Rätt dimensionerat blir det nog deg över till ett ISKkonto också.
Sol och rätt teknik i symbios.
/W
Kan bara hålla med dig, service av värmepumpar är sjukt dyrt. Komplettera med lite solpaneler som vid överskott kör elpatronen så tror jag totalekonomin över tid är svårslagen.TRYD skrev:Satsa på en el-panna med vv-beredare, billig installation, kräver ingen service och håller i årtionden.
Alla värmepumpar kräver service med jämna mellanrum och efter 12 - 15 år börjar dom krångla på
riktigt och då blir det reparationer ständigt och jämt.
Spara mellan 100 - 200 tusen i installationskostnad, sätt dom pengarna i ett par indexfonder i ISK
så tjänar du på affären även om det drar lite mera el i driften. Man kan även köra en el-panna när
elen är som billigast och lagra i en extra tank. Dessutom surrar och skramlar det i värmepumpar
och blir det driftstörningar så blir det alltid när det är som kallast och då är det svårt att få hjälp.
TRYD
ulfben skrev:
Har en Panasonic Aquarea T-CAP Monoblock 9kW ( WH-MXC09J3E8 ) som står på norrsidan kåken och går mot en AckTank på 500L och kör med fast kondensering (framledning) på 50C på sommaren och 45C på vintern.J jonte0 skrev:
Varför kör jag med fast kondensering och högre framledning på sommaren?
Det skulle väl fungera utmärkt att köra flytande då alterntivt lägre fast framledning?
Jepp, normalt sett ... men jag har en egen slinga från AckTanken till en poolvärmeväxlare och sen en slinga från från poolfiltert & poolpumpen till poolvärmeväxlaren.
Och för att hålla 32-33C i poolen på sommaren behövs 50C , har ändå en COP på 6.5-6.8 och pumpen går inte hela tiden utom ibörjan och i slutet av sommaren då medeltempen ute blir under 10C 😎
Och på vintern räcker 45C fastkondensering för att huset ska hålla sig varmt (22C inne) med de radiatorer som jag har. Har iofs inte provat flytande, då kanske man skulle få ännu bättre COP men det fungerar bra som det är.
👍M MrDizzy skrev:
Visserligen ökar totalkostnaden men radiatorer kanske lever 50 år eller mer. 10 radiatorer ca 1000-1500 kr/år. Eller 20 öl/år på krogen.🍺
Jag har haft 1st (IVT), på 16år var servicekostnaden ca en 40’ och då gjorde jag ändå mycket själv. Skulle jag köpt allt hade det kostat 10-20 till. Men framförallt massa stopp, småfel som var dels irriterande och dels gick den på elpatronen under dessa stopp vilket blir en indirekt kostnad också.L Littlefeat skrev:
Har nu CTC lvvp och redan uppe i 10’ på 2år.
OK en pressostat låg/hög ska lödas och VP ska torrsugas och ny soppa in, Ingen månresa att löda om, men det tar lite tid att vacumsuga och soppan tar dom bra betalt för. Synd för det. Kortet är en annan sak, pluggin.P PHPersson skrev: