4 895 läst ·
55 svar
5k läst
55 svar
Lönnen är död - länge leve ... vad?
Ett tips.Hep skrev:
Jag kollade med min trädsäljare och det var såklart mycket pengar, men inte orimligt. Små pinniga lindar fanns för mellan ett och fem tusen. Sedan hade de en stadig bit med 35 cm omkrets som skulle passat väldigt bra, om den inte var märkligt hamlad som ett paraply. Den kostade trettio och det var extra dyrt pga puckoklippningen.
Kolla med Billbäcks www.billbacks.se på hemsidan skriver de; På 60 hektar odlas 150 000 träd i varierande ålder och storlek. En av våra specialiteter är att förädla träd från kulturhistoriska miljöer.
Fick kapa två Lindar vid vägen här för ett antal år sedan, de var inte i bästa skick. De sköt rotskott och en kusin hade flätat några träd på sin tomt så jag tänkte varför inte. Fem skott på den ena stubben och tre på den andra. Nu har jag två nya fina lindar utmed vägen. Å njuter av Lindbloms te.
Det gick snabbt och blev mycket grenar och löv. Jag är så gammal att jag ville att det skulle bli ett stort träd fort. Å jag är nöjd. Hur det blir längre fram om det kväver varandra det vet jag inte. Men du kan ju fråga arboristen om det..
Du kan ju köpa tre - fem smala träd och testa själv.
Du kan ju köpa tre - fem smala träd och testa själv.
Balsampoppel växer snabbt!Hep skrev:
Gårdens stora lönn gav upp i senaste hagelstormen. I morgon tas resterna ner. Nu är frågan vad vi ska ersätta den med. Inte en lönn då vi har tre nästan lika stora kvar och några på tillväxt. Tomten är lite parkliknande med stor gräsyta med lönnarna, en gammal rönn, några stora häggar och en björkdunge som oaser. Och en hel del fruktträd, men de är inte lika dominerande. Nu vill vi ha något som både är maffigt på sikt och kan se ut som ett rejält träd under vår tid.
Zon 3, väldränerat, ingen konkurrens om regnet och nästan ingen skugga från andra träd och hus.
Inget alltför exotiskt, då det ska stå på en gammal 1700-talsgård. Om det går att köpa rimligt stort är pengarna inga stora problem. Inte så att vi tar dit något monster, men kan vi kapa tio års uppväxttid så gör vi det.
[bild]
[bild]
Lind eller Ask är fantastiska träd. Eller varför inte en kastanj?Hep skrev:
Gårdens stora lönn gav upp i senaste hagelstormen. I morgon tas resterna ner. Nu är frågan vad vi ska ersätta den med. Inte en lönn då vi har tre nästan lika stora kvar och några på tillväxt. Tomten är lite parkliknande med stor gräsyta med lönnarna, en gammal rönn, några stora häggar och en björkdunge som oaser. Och en hel del fruktträd, men de är inte lika dominerande. Nu vill vi ha något som både är maffigt på sikt och kan se ut som ett rejält träd under vår tid.
Zon 3, väldränerat, ingen konkurrens om regnet och nästan ingen skugga från andra träd och hus.
Inget alltför exotiskt, då det ska stå på en gammal 1700-talsgård. Om det går att köpa rimligt stort är pengarna inga stora problem. Inte så att vi tar dit något monster, men kan vi kapa tio års uppväxttid så gör vi det.
[bild]
[bild]
Blåsa sönder låter som fel beskrivning av ett träd som jag vill ha vid huset. Vi hade flyt den här gången, men jag kanske inte ska chansa.Kalle B skrev:
Ja, både ask och alm hade varit prima förslag annars, men tyvärr är de sjukdomsdrabbade. Det är som sagt hästkastanjen också men de dör inte, de får bara löven förstörda under andra halvan av sommaren och ser tråkiga ut.
Ett annat bra och inhemskt träd är avenboken. De används mest till häck men de blir fina solitärer också. En halv storlek mindre än lönn men ändå storvuxna. Växer fort men eftersom veden är extremt hård tar det tid innan stammen blir riktigt grov. Satsa på en vanlig avenbok i såna fall, Frans Fontaine och andra smala, spetsiga sorter ser lite syntetiska ut.
Ett annat bra och inhemskt träd är avenboken. De används mest till häck men de blir fina solitärer också. En halv storlek mindre än lönn men ändå storvuxna. Växer fort men eftersom veden är extremt hård tar det tid innan stammen blir riktigt grov. Satsa på en vanlig avenbok i såna fall, Frans Fontaine och andra smala, spetsiga sorter ser lite syntetiska ut.