Gårdens stora lönn gav upp i senaste hagelstormen. I morgon tas resterna ner. Nu är frågan vad vi ska ersätta den med. Inte en lönn då vi har tre nästan lika stora kvar och några på tillväxt. Tomten är lite parkliknande med stor gräsyta med lönnarna, en gammal rönn, några stora häggar och en björkdunge som oaser. Och en hel del fruktträd, men de är inte lika dominerande. Nu vill vi ha något som både är maffigt på sikt och kan se ut som ett rejält träd under vår tid.

Zon 3, väldränerat, ingen konkurrens om regnet och nästan ingen skugga från andra träd och hus.

Inget alltför exotiskt, då det ska stå på en gammal 1700-talsgård. Om det går att köpa rimligt stort är pengarna inga stora problem. Inte så att vi tar dit något monster, men kan vi kapa tio års uppväxttid så gör vi det.

Bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_8476.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oxel är fint

• Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
En Katsura pryder alltid sin plats, så även den koreanska rönnen Sorbus Ulleungensis som togs hit från den koreanska ön Ullung - Do av svensken Tor Nitzelius, dåvarande intendent på Göteborgs Botan.
Eller varför inte en Catalpa bignonioides? Den klarar gott Stockholms zon.

https://tonnersjo.se/catalpa-bignonioides/

• Gilla
per s
  • Laddar…
Jag ska också ersätta en jättestor ask. Vill egentligen sätta en Platan för att hinna uppleva stort träd i min livstid - men både döttrar och arborist protesterar. Det blir nog en Lind, en som inte lusdroppar.

K
Valnöt?

• Gilla
Smålands hult och 1 till
  • Laddar…
Flera intressanta förslag. Jag vågade knappt nämna tanken på hästkastanj, då det är på gränsen för exotiskt i den gamla miljön men ni verkar inte ha samma begränsningar. Skönt.

Lind
Ek
Bigarå
Gråpäron

Hep Hep skrev:
Flera intressanta förslag. Jag vågade knappt nämna tanken på hästkastanj, då det är på gränsen för exotiskt i den gamla miljön men ni verkar inte ha samma begränsningar. Skönt.
Jag röstar för kastanj, de blommar ju också fint.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
En Katsura pryder alltid sin plats, så även den koreanska rönnen Sorbus Ulleungensis som togs hit från den koreanska ön Ullung - Do av svensken Tor Nitzelius, dåvarande intendent på Göteborgs Botan.
Eller varför inte en Catalpa bignonioides? Den klarar gott Stockholms zon.
,
[länk]
Hep Hep skrev:
Kastanj, detta vackra träd, säljs numera inte hos seriösa plantskolor pga sjukdom och som man inte kan hantera. Det gäller även den röda varianten.

yonna yonna skrev:
Kastanj, detta vackra träd, säljs numera inte hos seriösa plantskolor pga sjukdom och som man inte kan hantera. Det gäller även den röda varianten.
Aj då, det hade jag missat. Det finns rätt mycket kastanj i närheten och jag har inte sett någon försämring där. Dags att googla inser jag.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Aj då, det hade jag missat. Det finns rätt mycket kastanj i närheten och jag har inte sett någon försämring där. Dags att googla inser jag.
Jag ringer just nu runt till de plantskolor som inte säljer till privatpersoner. Jag vill ju ha ett långlivat stort träd "för nästa generation". Sedan får arboristen köpa och plantera trädet.

För TS' del är ändå linden ett "svenskt" träd som borde passa gården. Det är viktigt att man väljer rätt sort lind.

Lind eller ek blir väl fint i en gammal gårdsmiljö. Efter 20 år har de vuxit sig rejält stora och kommer att bli ännu finare för kommande generarationer.

Lind är absolut ett alternativ. Jag får försöka lägga åt sidan att jag inte gillar lind som virke, då jag ju inte ska ha den till det.

Jag får söka och se om någon vil sälja ett hyfsat stort träd. Även om jag planterar trädet för gården, så vill jag ju hinna njuta av ett träd och inte bara något litet pinnigt under min tid.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag har sett kastanj planteras i Stockholm nyligen, det kanske går att få tag i någon parkförvaltning och fråga var de köper sina träd?

Eller kontakta en trädflyttarfirma i dina trakter. De lär ha direktkontakt med både beställare, odlare och arborister. I Göteborg har vi VEAB som gör sådana jobb.
Jag får försöka lägga åt sidan att jag inte gillar lind som virke, då jag ju inte ska ha den till det
Du får se det som att linden övervakar dig att du sköter dig med de andra träslagen. 😉

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.