K Kane skrev:
Även om du lägger en tusenlapp extra och köper den lokalt tror jag du kommer bli riktigt nöjd med Stihl. Varför vill du inte köpa den på nätet?
för att när jag väl har bestämt mig vill jag ha det direkt! jag är en sån där person med dåligt tålamod... :)

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Jag har en Stihl BR-600 som i och för sig har dubbla luftflödet men den är jag extremt nöjd med. Den är hyggligt effektiv redan på drygt tomgång så BR-200 lär säkert funka fint.
Jag lägger också min röst på den!

T TheCed skrev:
för att när jag väl har bestämt mig vill jag ha det direkt! jag är en sån där person med dåligt tålamod... :)
Känner igen det där.:oops: Det är väl bara att bestämma sig för om det är värt en tusenlapp att tillfredsställa (bristen på) tålamodet. I så fall har säkert din Granngård öppet några timmar till och en lördag kväll är den perfekta tiden att testa grannsämjan med en ny fin lövblås! :cool:

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
A
Har också kommit på att jag behöver(nåja) en lövblås till grusuppfarten,får dock vänta till våren,tror inte den funkar så bra på blötsnö :)

Handyman 1 skrev:
behöver(nåja)
"Villhöver" är ordet du letar. :) Blötsnö! :surprised: Lider med dig.:poop:

• Gilla
1
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Jag har en Stihl BR-600 som i och för sig har dubbla luftflödet men den är jag extremt nöjd med. Den är hyggligt effektiv redan på drygt tomgång så BR-200 lär säkert funka fint.
Jag lägger också min röst på den!
Jag har också en 600 men den är nästan för kraftig....:surprised:
Man klarar ju det mesta bara på tomgång, gasar man lite grann så blir det storm direkt.

Jag har en sthil 200 och det är en ”hobbymaskin” men för det priset får man kompromissa lite
Skulle hellre haft en 450 för elstartens skull men det föll på priset.......

T Taxture skrev:
Jag har en sthil 200 och det är en ”hobbymaskin” men för det priset får man kompromissa lite
finns ju 350 också som kanske är ett bra mellanläge?

Står fast vad jag tidigare skrivit, minsta Stihlmodellen hade jag aldrig vågat köpa blint utan att ha fått prova på våta löv.
T Taxture skrev:
har jag väl startat min BR600 en gång så kan jag dra igång den när den sitter på ryggen sen. Ja, jag glömmer starta ibland innan jag sätter på mig den ;)

Men att säga att den är för kraftig :O Näe

T TheCed skrev:
Chansar på att bumpa denna gamla tråd.

jag ska köpa lövblås och vill gärna ha en kraftfull bensindriven variant som ska kunna blåsa grusgångar och garageuppfart (grus) på ca 200m2. Vi får massor med löv från björkar och ett gång pilträd (tror jag det är) som lägger sig som en geggig matta över hela garageuppfarten.
Jag har kollat på dessa två alternativ, någon som har erfarenhet och kan rekommendera den ena eller andra? Vill helst inte gå över 3000kr i pris.

Bensindriven lövblås RBL42BP PoWR XT
[länk]

Lövblås Stihl BR 200
[länk]

Tankar / ideer?

Jag har en sådan Ryobi BP42 som jag har haft i fyra år nu utan några bekymmer alls.
Brukar alltid starta lätt och gå ordentligt även om den stått oanvänd ett helt år, jag brukar tömma bensintanken på hösten så den får ny fräsch bensin när man ska använda den igen.
Jag förlängde röret lite extra på den så man kommer rätt nära marken så får man ut bäst effekt av lufttrycket. En bra åtgärd om man som jag är närmare 1.90 lång. Jag skar bara av halsen på en plastflaska av lämplig storlek och tejpade på maskinens rör så fick jag lagom längd på ett billigt och enkelt sätt.
Bekväm att bära och med bra tryck i blåset så det räcker till blöta löv i stora mängder.
Dock så lyckades jag hitta min på kampanj till halva priset, ordinarie var 3000 även då.
Jag tror ju att den blåser bättre än den lilla Stihlen och det är en mycket viktig faktor för hur effektiv maskinen är.
För yrkesbruk är kanske Ryobi inget man kan rekommendera men att som privatperson köra några timmar om året ser jag inga som helst problem med.
Lycka till!

Redigerat:
En lövblås kan inte vara för kraftig :-D

Men en grej man får ha koll på är att det är enkelt att få tag på reservdelar.

Det är det inte när det gäller billiga noname kina-maskiner typ den ”VidaXL”-maskin jag skaffade för några år sedan. Ok effekt, 43cc motor och 1,25 kW enligt spec, lätt maskin och blåser ok.

Men: en skitgrej pajade; locket till bensintanken sprack. Inte så lätt att få tag på har det visat sig. Och det går inte an att gå omkring och skvätta bensin över sig själv osv... aja jag löser detta men för det första har jag aldrig varit med om att tanklock spricker på den här typen av maskiner, för det andra inte att det ska behövas en massa timmar av letande på Internet att hitta en ersättningsdel.

Sensmoral: köp grejer som finns i butik och att det finns reservdelar vid behov som är enkelt tillgängliga.

Skulle jag köpa en lövblås igen så är det Husqvarna eller Stihl som gäller = service/reservdelar finns i stan.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jag har kollat på dessa två alternativ, någon som har erfarenhet och kan rekommendera den ena eller andra? Vill helst inte gå över 3000kr i pris.

Bensindriven lövblås RBL42BP PoWR XT
https://www.jula.se/catalog/tradgar...ovblasare-sugare/bensindriven-lovblas-007229/

Lövblås Stihl BR 200
https://motorservicelagan.se/catalo...dium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

Tankar / ideer?[/QUOTE]

strunta i dessa och köp en större stihl ex br600
Begagnad. De är de enda som funkar på blöta löv. Husqvarna har väl också någon liknade proffsmaskinen. Jag köpte en för klen maskin och jag får köra många gånger varje höst så att det inte blir för mkt under tiden träden fäller. Det funkar det med men är väldigt tidskrävande.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Stihl BR200 ser rätt klen ut enligt spec, försök gå upp ett par snäpp i effekt. Du kommer inte att ångra dig.

H Harald Blåtumme skrev:
En lövblås kan inte vara för kraftig :-D

Men en grej man får ha koll på är att det är enkelt att få tag på reservdelar.

Det är det inte när det gäller billiga noname kina-maskiner typ den ”VidaXL”-maskin jag skaffade för några år sedan. Ok effekt, 43cc motor och 1,25 kW enligt spec, lätt maskin och blåser ok.

Men: en skitgrej pajade; locket till bensintanken sprack. Inte så lätt att få tag på har det visat sig. Och det går inte an att gå omkring och skvätta bensin över sig själv osv... aja jag löser detta men för det första har jag aldrig varit med om att tanklock spricker på den här typen av maskiner, för det andra inte att det ska behövas en massa timmar av letande på Internet att hitta en ersättningsdel.

Sensmoral: köp grejer som finns i butik och att det finns reservdelar vid behov som är enkelt tillgängliga.

Skulle jag köpa en lövblås igen så är det Husqvarna eller Stihl som gäller = service/reservdelar finns i stan.
mitt lock har också spruckit. Hittade du något som passade? Är inte superimponerad av prestandan på denna även om priset var ok.

Nej det är vad jag väntar mig av en enkel lövblås i klass 1,25 kW, varken mer eller mindre. Att välja en lövblås med lägre effekt är helt uteslutet enligt min mening.

Har inte hittat något tanklock som passar ännu, kör med limmat lock hur länge det nu håller.

Förbannat svårt visade det sig vara att hitta något så jäkla simpelt som ett tanklock... kommit fram till att det handlar om kring 37,8 mm innerdiameter eller i runda slängar 1,5 tum.

Hittar någon något i denna härad så vore jag mycket tacksam för en länk.

Ett limmat tanklock med en uppskattad innerdiameter på 37,8 mm på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.