H Harald Blåtumme skrev:
Tänkte att det kunde vara bra med en återrapportering efter andra säsongen med den väldigt billiga VidaXL lövbåsen.

Fungerar fortfarande mycket bra, startar direkt och ger hög effekt. Kört den kanske 20-30 driftstimmar vid det här laget, uteslutande på Aspen 2T miljöbensin.

Enda bekymret var att tanklocket hade spruckit inför årets höstsäsong, litet irriterande men jag ordnade det med litet vulktejp. Får se om man kan hitta ett nytt tanklock till rimligt pris annars så funkar det ju så här med.
__
PS. Det förtjänar att tilläggas att det verkligen är guld värt med effektiva maskiner. Jag vet att det finns folk som avskyr dessa pga buller (när grannar håller på) men kolla här.

Jag åkte hem en timma tidigare från jobbet vid kl 15. Satte igång 15:15 och körde ett ryck med ca 50 meter häckar, bara hyfsa till litet och snygga upp. 15 minuter med min Stihl HS45 bensindrivna (och rätt ljudliga) häcksax, extremt effektivt. Därefter ca en halvtimmes körning med lövblåsen, räckte för att blåsa ihop löv från tomten inkl de man knappast kan komma åt på annat vis nämligen de som ligger som en matta i nedre häckkant (eklöv i detta fall, måste bort). Kratta ut det är omöjligt, 16:00 kommer kära sambon hem, hjälper till med att förpassa allt löv och skräp i säckar. 16:25 är allt klart och det börjar bli för mörkt att fortsätta med trädgårdsarbete. Så en dryg timmes jobb och så makalöst mycket gjort!

Jag kan ju också komma med en liten uppdatering av hur det har gått med min lövblåsare, Ryobi RBL42BP.
Den har fungerat jättebra att blåsa med även den här säsongen, inga skador eller skavanker. Senast jag använde den var någon gång i mars och så nu i november. Efter det långa uppehållet var det inga som helst bekymmer med att starta den, andra rycket så puttrade den igång och levererade en jämn tomgång och stabil gång på höga varv.
Det enda som förbryllar mig en del att den sedan blev svår att starta mellan tankningarna, alltså varm motor. Det jag fick göra var att ta bort tändstiftet och smärgla av lite lätt på ytorna där gnistan kommer. Då startade den genast på första rycket igen. Lite konstigt tycker jag att den startade utan problem när den var kall utan att fixa något med tändstiftet. Det var alltså lite sot på det som gjorde att det inte blev någon gnista. Jag använder en helt vanlig tvåtaktsolja som funkar bra i alla andra motorer.
Totalt sett så är jag iaf mycket nöjd med Ryobin.
 
K Nappe 74 skrev:
...den sedan blev svår att starta mellan tankningarna, alltså varm motor. ...
Kul att du är nöjd (y)
Det där med svårstartad (halv)varm motor är ju en klassiker. Nästan alla maskiner jag stött på är sådana mer eller mindre.
 
Lyfter en gammal tråd och hoppas på det bästa.

Jag är på jakt efter en lövblås och eftersom jag lever efter devisen ”det är dyrt att köpa billigt” tänkte jag satsa på ett kvalitetsmärke, Stihl eller Husqvarna. Målet med blåsaren är att 1) ta hand om 200m2 grusad uppfart 2) rensa stenlagda ytor 3) blåsa rent stuprör.

Tittar man på Stihls minsting, BR 200 så kostar den nästan hälften av nästa steg upp BR 350. Räcker den, eller vill man upp i storlek?
 
S Stadsbonden skrev:
Lyfter en gammal tråd och hoppas på det bästa.

Jag är på jakt efter en lövblås och eftersom jag lever efter devisen ”det är dyrt att köpa billigt” tänkte jag satsa på ett kvalitetsmärke, Stihl eller Husqvarna. Målet med blåsaren är att 1) ta hand om 200m2 grusad uppfart 2) rensa stenlagda ytor 3) blåsa rent stuprör.

Tittar man på Stihls minsting, BR 200 så kostar den nästan hälften av nästa steg upp BR 350. Räcker den, eller vill man upp i storlek?
Jag har ungefär samma uppfart. Kanske något större, kantad av 7 oxlar som producerar mycket löv. Jag kör i flera år kört en handhållen McCullough som funkar bra. Om det är torrt. Köpte den superbilligt på chans. Den funkar men det tar lite tid. Effektmässigt är den som br350. Testade en polares br500 och oj vilken skillnad. Så, satsa på en sån. Allt under blir inte riktig bra
 
V
Kör Husqvarnas största ryggburna och den är ruskigt bra!
Funkar nästan bättre när det är blöta löv då det inte yr lika mycket!
Visst den kostar några kronor men gillar man maskiner så är inget för dyrt
 
Efter att ha sett dom eldrivna har jag sjukt låg tolerans mot bensinarna. Helt sjukt vad illa dom låter
 
Jag provade ju en vidaXL blås för att den var både billig och sladdfri, och några var nöjda här. Tyvärr är den lika stark eller klen som min eldrivna Stihl OCH den låter som satan, så den blir inte så använd som man kunde förvänta sig. Ska jag bullra på det viset måste den vara mycket kraftigare/effektivare.
 
Men man använder väl alltid bra hörselskydd med lövblås, eller:thinking:
 
A AndersS skrev:
Men man använder väl alltid bra hörselskydd med lövblås, eller:thinking:
Den som kör lövblåsen ja
 
Så ofta är man ju inte ute och kör lövblåsen om du jämför med bensindrivna gräsklipparna.
Hellre kort och intensivt med lite ljud än långdraget vinande, oftast att man måste ta det i flera omgångar pga kapacitetsbrist.
Och alla bor ju inte med grannen på armlängds avstånd;)
 
A AndersS skrev:
Så ofta är man ju inte ute och kör lövblåsen om du jämför med bensindrivna gräsklipparna.
Hellre kort och intensivt med lite ljud än långdraget vinande, oftast att man måste ta det i flera omgångar pga kapacitetsbrist.
Och alla bor ju inte med grannen på armlängds avstånd;)
Jo fast det var ju det som var poängen. Vidaxl-blåsen var lika bra som min sladd-stihl, men såsom varande ryggburen och brummande förväntade jag mig nog lite mera ös så att det gick fortare att bli klar. Så var det inte.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jo fast det var ju det som var poängen. Vidaxl-blåsen var lika bra som min sladd-stihl, men såsom varande ryggburen och brummande förväntade jag mig nog lite mera ös så att det gick fortare att bli klar. Så var det inte.
Tråkigt att den inte funkade så bra i ditt fall, den borde ha åtminstone dubbla blåseffekten mot din sladd-Stihl - elmaskiner har sin effektangivelse i inmatad effekt från tex vägguttaget där mer än hälften försvinner i förluster tex värmeutveckling. Förbränningsmotorers effekt anges i vilket arbete de kan producera mätt på någon relevant mätpunkt (tex utgående motoraxel om man vill presentera så höga siffror som möjligt...).

Men inte omöjligt att det kan finnas exemplar med gravt försämrad arbetsprestation av ett eller annat skäl och då blir det kanske jämförbart. Tex får en 2-taktare inte köras så den konstant 4-taktar dvs "bluddrar", då blir det väldigt dålig effekt och likaså om den går på för snål bränsleblandning... eller om motorn är allmänt kass pga måndagsexemplar etc.

Nu är det väl skit samma ang den billiga VidaXL-blåsen, har inte sett den på marknaden sedan några år. Mitt exemplar fungerar fortfarande lika som den gjorde efter att inkörningsperioden var över och förgasaren kunde justeras för att leverera max effekt. Inte ens behövt byta tändstift.

Men som några av ovanstående postare säger, inte fel alls att gå upp litet extra i effekt till ett par - tre *bensinmotor-* kW om man har behoven, det blir skillnad i effektivitet till priset av en tyngre maskin... som delvis kompenseras av bättre ergonomi, lägre vibrationer osv. Proffsmaskiner som det heter, för de riktigt tunga arbetsbehoven.
 
Det lilla jag kört med den så har den varit lätt att starta och motorn går fint. Inte lika fint som 125kubikaren i min kart förstås, men överraskande bra för att vara en kinamotor i en lågprisprodukt. Jag har således ingen anledning att tro att motorn som sådan underpresterar.

Sett till blåseffekt verkar dock Stihlen vara mycket effektivare.

XL-blåsen ska få en chans till innan jag ger upp den, och det är att fixa ett vinklat munstycke till röret. Jag har på olika sätt simulerat ett vinklat munstycke utan att det gjort någon större skillnad, men det är ändå värt ett försök. Det borde bli en ordentlig förbättring.
 
Ja ge den där VidaXL kinablåsen en chans till tycker jag, MathiasS!

Det tog ett antal driftstimmar av inkörning (fet blandning av både bensin och typ 3-4% oljeinblandning) innan jag vågade mig på att ställa förgasaren optimalt som för tex motorsåg, och gå ner till 2% oljeinblandning (alkylat/syntetolja). Har beskrivit detta innan men i korta drag handlar det om att ställa den så att den uppnår maxvarv under den i detta fallet fasta belastningen av normalt lövblåsningsläge med rör och munstycken anslutna (kan aldrig nå maxvarv & max effekt om blandningen är för fet dvs "bluddrar" vid fullgas), plus att den svarar rimligt på acceleration dvs inte är ställd alltför magert (inget L-munstycke på denna enkla förgasare men går att få till bra ändå).

Under inkörningen (10 h ca?) så accepterade jag en litet lägre prestation, blev som jag väntade mig först efter denna sista optimering av förgasarens blandningsförhållande. Finns nästan bara en skruv att pilla på förutom tomgångsskruven tror jag, fanns ett foto på aktuell skruv tidigare har jag för mig.

Visst det är inget direkt kraftmonster detta med blott 1,25 kW / 1,7 hp angiven effekt (obs output från bensinmotor, inte inmatad effekt i en elmotor) men direkt klen tycker jag inte den är för privatjobb kring tomten osv, Snarare rätt bra effekt för den låga vikten och att man bär den på ryggen är ett stort plus. Sedan kan det ju vara att angiven effektsiffra är uppblåst men mitt intryck är att den ligger ungefär där jfr med motsvarande bensindrivna lövblåsar jag testat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.