Harald Blåtumme skrev:
...helt klart en bra idé att köra ut dessa via luftströmmen från blåsen tycker jag.
Utom som skattningsblås för biodlare då (om det skulle finnas nån sån på forumet). Där får inte avgaserna gå i utblåset av naturliga skäl.
 
Skattningsblås?
 
MathiasS skrev:
Skattningsblås?
Ja. Inom biodling (med lite fler kupor) är en vanlig metod att blåsa bort bina för att spara tid när man ska ta hem skattlådor.
Många bygger om vanliga lövblåsar för detta ändamål, men i det fallet vill man ju absolut inte att avgaserna finns med i luftflödet på det som är honungskakor.
På bilden min fru vid en av våra bigårdar.
Person i biodlardräkt kontrollerar en honungskaka vid bigård med ombyggd lövblåsare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fast nu blev det väl lite OT kanske :)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Nja, lite OT kanske men jag har faktiskt haft biodling för några år sedan, långt innan jag ägde någon lövblås.
Jag använde en liten borste vid skattningen då men det är säkert bra att kunna blåsa bort bina från ramarna istället. Självklart då blåst utan avgaser :)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Låter som det kan bli en rejält omtumlande upplevelse för bina, vindhastigheterna är ju uppåt dubbla tornado-vindarna i en sån lövblås. ;)

På min ryggburna tror jag bestämt att avgaserna blåses ut bakåt/nedåt, kan inte säga att jag någonsin upplevt att jag märkt av dem.

Sen är de ju å andra sidan alltid lite gött med 2-taktsdoft :)
 
Om man bortser för ett ögonblick från ev bi-effekter... :)

Om man ska vara petig... även ryggblåsare som skickar ut avgaserna bakåt kommer att suga in en del avgaser i luftblåset framåt, går inte att undvika eftersom insuget till fläkten sitter precis bakom ryggen. Bra för användaren är det oavsett att avgaserna evakueras från området där man andas.
 
Är det lika känsligt om man kör på Alkylatbensin?
 
AndersS skrev:
Är det lika känsligt om man kör på Alkylatbensin?
Avgaserna ska ju vara betydligt mindre hälsovådliga från alkylatbränsle men ändå bra om man slipper få det rakt i plytet. Sällan jag märker av några avgaser med ryggblåsen, mer avgasexponering blir det med trimmer, röjsåg, motorsåg.

Är man biodlare så kanske man ska välja en batteri/eldriven blås, ingen aning hur pass känsliga de är de små liven.
 
Harald Blåtumme skrev:
Är man biodlare så kanske man ska välja en batteri/eldriven blås, ingen aning hur pass känsliga de är de små liven.
Det är alldeles för liten effekt tyvärr. Annars skulle det kännas mer miljöriktig med el. (y)

Cifarelli www.cifarelli.it gör pro-blåsare för jordbruksändamål, och där är avgasutblåset medvetet riktat bort från friskluftinsuget.
Bina och honungen skonas, men man försöka hålla användartiden kort så att utsläppen minimeras. 2-taktare är ju inte miljövänliga precis :(
 
Harald Blåtumme skrev:
Stihl "Rain Gutter Cleaner" anlände idag till lokala Stihl-affären, åkte och hämtade. 350 spänn inget att bråka om. Rimlig kvalitetskänsla, hyfsat stadiga rör. Även detta passade fint dock inte helt klockrent passande i bajonettfattningen (litet för lång i kragen). Går att anpassa om det behövs men tror det sitter bra nog utan att klicka på plats eftersom det är typ sugpassning mot VidaXL-blåsen. Ska bli kul att testa när det blir litet töväder!
Sorry för självcitering men det är väl snabbaste sättet att nå en av alla deltrådar som cirkulerar här... :)

Testade "rain gutter cleaner" idag efter några dagars töväder, svärmors stuga fick bli försökskanin (ingen som ser och skrattar brallorna av sig om man tex drattar på ändan eller vad som nu kan hända... haha).

Det gick riktigt bra faktiskt. Behövde bara använda två av tre förlängningsrör för att nå alla hängrännor runt hennes stuga, ca 25 löpmeter rensat. Klokt nog hade jag tagit på mig regnställ och skyddsglasögon, det behövdes kan jag säga... jäklar vad det sprutade sånt där gojsigt slamliknande sörja! Inga lösa fina löv utan enbart dyngblöt mossa och slam. Jag såg ut som kriget efteråt men fort gick det, ca en kvart så var det klart. "Quick & dirty" fick en ny innebörd :D

Det diskuterades tidigare att kanske seriekoppla två satser rör. Jag betvivlar att det är en god idé, redan med två av tre förlängningsrör i detta kit får man kraftig reaktionskraft och det blir bångstyrigt att hantera. Vid ett tillfälle flög den där avslutande krokdelen av men inga problem efter återmontering med några varv eltejp.

Rent tekniskt får man räkna med att motorvarvet går upp litet pga högre mottryck än normalt, här mötte min maskin den "varvtalsbegränsning" jag satte obetydligt över normalt fullvarv med vanligt munstycke. Ungefär som man vill att motorsågar ska bete sig när de körs med för låg belastning, dvs över ett visst varvtal vill man att de ska fyrtakta för att inte övervarva och självdestruera.
 
Plockar ner filmerna nu, ämnet tycks helt ointressant. Gott så.
 
Tog en runda igår med vår maskin (inte samma som i tråden) och blåste rent hängrännorna ca 10 minuters jobb.
Sedan åkte det ovala munstycket på och det blev eklöv/ollon som blåstes upp i högar.
Kör med Aspen i maskinen. Däremot så går den aldrig upp i varv så den börjar "fyrtakta" oberoende av vilken utrustning jag hänger på den utan håller ett jämnt varvtal vid fullgas.
 
AndersS skrev:
Tog en runda igår med vår maskin (inte samma som i tråden) och blåste rent hängrännorna ca 10 minuters jobb.
Sedan åkte det ovala munstycket på och det blev eklöv/ollon som blåstes upp i högar.
Kör med Aspen i maskinen. Däremot så går den aldrig upp i varv så den börjar "fyrtakta" oberoende av vilken utrustning jag hänger på den utan håller ett jämnt varvtal vid fullgas.
Jag har satt min varvtalsbegränsning väldigt snävt efter hur den varvar med normalt luftflöde genom systemet. Detta gör att så fort man kopplar på prylar som ger ett högre luftmotstånd än vad det där platta böjda munstycket ger så ska den fyrtakta för att skydda motorn.

Testa att begränsa luftflödet genom att trycka munstycket i gräsmattan så ser du effekten. Maskinen bör vara inställd för att inte övervarva dvs den ska begränsas av att fyrtaktsbluddra över ett visst varvtal. Att låta en 2-taktare gå upp i varv obelastat ger otillräcklig smörjning i det tillståndet och kan leda till att maskinen skär om man har otur.
 
Testade att "skotta snö" med den här lilla VidaXL ryggblåsaren :)

Funkade riktigt bra för att blåsa rent bilar och div passager och gångvägar men självklart... funkar bara om det är typ pudersnö. Allt som kan hjälpa är ju uppskattat så här har ni ett litet tips när inte snöskyffeln eller slungan känns som vettigaste alternativet för en snabbfix.
 
Tänkte att det kunde vara bra med en återrapportering efter andra säsongen med den väldigt billiga VidaXL lövbåsen.

Fungerar fortfarande mycket bra, startar direkt och ger hög effekt. Kört den kanske 20-30 driftstimmar vid det här laget, uteslutande på Aspen 2T miljöbensin.

Enda bekymret var att tanklocket hade spruckit inför årets höstsäsong, litet irriterande men jag ordnade det med litet vulktejp. Får se om man kan hitta ett nytt tanklock till rimligt pris annars så funkar det ju så här med.
__
PS. Det förtjänar att tilläggas att det verkligen är guld värt med effektiva maskiner. Jag vet att det finns folk som avskyr dessa pga buller (när grannar håller på) men kolla här.

Jag åkte hem en timma tidigare från jobbet vid kl 15. Satte igång 15:15 och körde ett ryck med ca 50 meter häckar, bara hyfsa till litet och snygga upp. 15 minuter med min Stihl HS45 bensindrivna (och rätt ljudliga) häcksax, extremt effektivt. Därefter ca en halvtimmes körning med lövblåsen, räckte för att blåsa ihop löv från tomten inkl de man knappast kan komma åt på annat vis nämligen de som ligger som en matta i nedre häckkant (eklöv i detta fall, måste bort). Kratta ut det är omöjligt, 16:00 kommer kära sambon hem, hjälper till med att förpassa allt löv och skräp i säckar. 16:25 är allt klart och det börjar bli för mörkt att fortsätta med trädgårdsarbete. Så en dryg timmes jobb och så makalöst mycket gjort!
 
Redigerat:
  • Gilla
Klabbis 3000 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.