12 174 läst · 23 svar
12k läst
23 svar
Lösvirkeshus i Sörmland
Mycket tid gick åt till spackling, spackling och spackling. Alla hade sagt detta i förväg, men hur svårt kan det vara? Svårt - visade det sig (trots att jag gjort det förut). Fattar inte att det inte finns nåt bättre system än detta. Spackelh%lv#tet sjunker ju in hela tiden!.. Speciellt där det ska målas är det ju sjukt känsligt för minsta grop.
Använde Arbanet för att slipa efter tips från denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...slipa-gipsskiveskarvar-med-abranet-lycka.html
Funkade bra men var rätt jobbigt att använda i ett helt hus, hade nog varit smidigare med nåt mer maskinellt.
Vi ville som sagt bort från vitt-vitt överallt men att hitta rätt färger är svååårt. Tror vi avverkade typ 15 provburkar innan vi hittade rätt nyanser. Att få lite färg men utan att det blir mörkt är inte helt lätt. Tapetsering däremot tyckte jag gick väldigt smidigt, trots mönstermatchning.
Lärdom: Det tar mycket tid att spackla. Färg är svårt, måste upp på väggen. Se till att provburkarna har rätt glanstal!
Använde Arbanet för att slipa efter tips från denna tråd:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...slipa-gipsskiveskarvar-med-abranet-lycka.html
Funkade bra men var rätt jobbigt att använda i ett helt hus, hade nog varit smidigare med nåt mer maskinellt.
Vi ville som sagt bort från vitt-vitt överallt men att hitta rätt färger är svååårt. Tror vi avverkade typ 15 provburkar innan vi hittade rätt nyanser. Att få lite färg men utan att det blir mörkt är inte helt lätt. Tapetsering däremot tyckte jag gick väldigt smidigt, trots mönstermatchning.
Lärdom: Det tar mycket tid att spackla. Färg är svårt, måste upp på väggen. Se till att provburkarna har rätt glanstal!
Fick långa föreläsningar från arkitekten på vår husfirma om hur listverk ska se ut, historiken bakom inklusive de gamla grekerna och mycket strikta instruktioner om att jag inte fick missa det här med listverk! Rätt kul, nu är jag själv helt miljöskadad och går och kollar på alla detaljer när jag kommer in i hus. Vet inte om jag lyckades göra honom nöjd, men är själv ganska nöjd med resultatet iallafall.
Vi tillverkade egna fönsterbrädor genom att fräsa en enkel avfasning från rejält långa finsågade plank.
(Läs följande tråd om problemet med att få tag i rätt längd till vardagsrumsfönstret http://www.byggahus.se/forum/byggma...var-far-jag-tag-en-tre-meter-lang-planka.html)
Dörr och fönsterfoder inhandlade jag från Byggmax och golvsockel från Karl-Hedin, det passade bäst ihop faktiskt, hittade inget bra foder-sockel som funkade ihop från samma leverantör av nån underlig anledning.
Vi tillverkade egna foderklossar genom att vända golvsockeln 90 grader och fasa av sista rundningen, vet inte om det är okej sätt, men tyckte det blev riktigt bra till slut. (ej färdigmålat på bilden)
Eftersom det var en hel del vinklar som inte var exakt 90-grader på dörr och fönsteröppningar fick vi ägna omotiverat mycket tid åt att bygga upp klossar och liknande kring smygar och salningar för att få det rakt.
Lärdom: Listverk är kul men tar tid. Var noga med vinkelhaken och vattenpasset
Vi tillverkade egna fönsterbrädor genom att fräsa en enkel avfasning från rejält långa finsågade plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Läs följande tråd om problemet med att få tag i rätt längd till vardagsrumsfönstret http://www.byggahus.se/forum/byggma...var-far-jag-tag-en-tre-meter-lang-planka.html)
Dörr och fönsterfoder inhandlade jag från Byggmax och golvsockel från Karl-Hedin, det passade bäst ihop faktiskt, hittade inget bra foder-sockel som funkade ihop från samma leverantör av nån underlig anledning.
Vi tillverkade egna foderklossar genom att vända golvsockeln 90 grader och fasa av sista rundningen, vet inte om det är okej sätt, men tyckte det blev riktigt bra till slut. (ej färdigmålat på bilden)
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Eftersom det var en hel del vinklar som inte var exakt 90-grader på dörr och fönsteröppningar fick vi ägna omotiverat mycket tid åt att bygga upp klossar och liknande kring smygar och salningar för att få det rakt.
Lärdom: Listverk är kul men tar tid. Var noga med vinkelhaken och vattenpasset
Letade runt bland massor av köksleverantörer men när det väl kommer till kritan tycker jag det kommer ner till två kategorier:
.
Det konstigaste med köket var att nästan samtliga bänkskivor på Ikeas utställningskök var av en ny variant som heter Karlby (som är en hårdvaxoljad bänkskiva i parkettstil, där översta lagret är äkta trä och undersidan i spån). Det konstiga med denna (som vi fastnade för) är att just den inte går att måttbeställa av nån underlig anledning. Så jag kontaktade ett lokalt snickeri som fick såga till den enligt ritning från Ikea.
- Ikea, HTH, Myresjö, Marbodal osv - same shit different name
...nästan. Jag tycker iallafall det är väldigt svårt att se någon direkt kvalitetsskillnad. Det har mer med stil, montering, vitvaror osv att göra.
Har sett dåliga och bra kök från alla. - Kvänum, Mindre snickerifirmor och platsbyggda varianter.
Här blir naturligtvis ett rejält steg upp i kvaliteten, men prislappen åker ju upp en hel del den också
.
Logga in
Skapa konto
Det konstigaste med köket var att nästan samtliga bänkskivor på Ikeas utställningskök var av en ny variant som heter Karlby (som är en hårdvaxoljad bänkskiva i parkettstil, där översta lagret är äkta trä och undersidan i spån). Det konstiga med denna (som vi fastnade för) är att just den inte går att måttbeställa av nån underlig anledning. Så jag kontaktade ett lokalt snickeri som fick såga till den enligt ritning från Ikea.
Superfint! Jag tror faktiskt att vi var utanför ert hus i augusti när vi var på tomtjakt.
Det blir kul att få läsa, för vi siktar också på lösvirke! Vi kommer dock göra så lite som möjligt själva. Tomtköp är precis (bokstavligen) klart, men det blev i stockholmsförort istället.bjolo360 skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vettig mat längs E4 i Sörmland
Övrigt Off Topic -
Vad kostar vad i ett lösvirkeshus?
Lösvirke & Timmerhus -
Finns det någon husleverantör som levererar fritidshus/mindre hus med "bra" standard eller är arkitektritat lösvirkeshus vägen att gå?
Fritidshus -
Nytt lösvirkeshus i gammal stil
Lösvirke & Timmerhus -
LK Spårskivor EPS 16 för golvvärme — Gnesta/Sörmland
Säljes, Uthyres & Skänkes