J jonaserik skrev:
Vanlig primer som används vid flytspackling duger bra, Har du järn kvar så sätt några på tvären innanför dom som sitter i berget, najas ca 7 cm upp. Då bir det starkare
Absolut, kommer lägga 2 st 12mm armeringsjärn horisontellt också.
 
K Kontoristen7 skrev:
Pga tunnelbygge i närheten så får jag min energibrunn kontrollerad och då mäter de avstånd från mark ner till grundvattnet. På min fastighet diffar det ca en meter mellan lägst (Oktober) och högst (jan/feb).
Så att ha 30cm tillgodo är lite väl snålt. Brunn och pump är nog det som gäller för dig om dina förhållanden påminner om mina.
[bild]
Intressant, vart i sthlm är detta och hur högt ovanför vattnet ligger det?

Efter att ha pratat med en Hydrogeolog så har jag förstått att grundvattennivån i berg kan vara väldigt lokal. Jag skulle alltså kunna ha avsevärt högre, men också lägre än ditt exempel. Hade jag haft dom variationerna i grundvatten så hade vattennivån varit 50cm över stora delar av tomten, hela källaren skulle stå i vatten och det skulle på något mirakulöst sett inte rinna vidare ner för backen som hade legat 1,5m lägre. Jag tror helt enkelt inte det är rimligt att jag hade den variationen.

Att din grundvattennivå är högst jan/feb borde väl ha med snösmältningen att göra, även om perioden är lite tiden(februari är kallaste månaden på året). Samma person som ovan menade att grundvattennivån i Berg (mitt berg, vi tittade på en karta) beror på nederbörd från snö och regn. Efter att vi fått 40cm som smält undan på 7 dagar så undrar jag om man kommer se en större förändring. Det jag kan tänka mig är mer snö över en längre tid som smälter, snöar igen, smälter, snöar igen. Men då har jag svårt att förstå varför nivån snabbt ökade 10cm, men sedan legat stilla medans allt smälter. Jag tänker att det kan bero på att vid denna nivån så hittar vattnet en annan nivå.

Dessutom så har jag dräneringen ca 30cm under golvnivån så om grundvattennivån hade stigit lite ytterligare så borde dräneringen ta hand om den.

Nu blir det antagligen pumpgrop ändå, men mest för att inte behöva göra om något eller för att kunna pumpa undan vid situationer som denna.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Intressant, vart i sthlm är detta och hur högt ovanför vattnet ligger det?

Efter att ha pratat med en Hydrogeolog så har jag förstått att grundvattennivån i berg kan vara väldigt lokal. Jag skulle alltså kunna ha avsevärt högre, men också lägre än ditt exempel. Hade jag haft dom variationerna i grundvatten så hade vattennivån varit 50cm över stora delar av tomten, hela källaren skulle stå i vatten och det skulle på något mirakulöst sett inte rinna vidare ner för backen som hade legat 1,5m lägre. Jag tror helt enkelt inte det är rimligt att jag hade den variationen.

Att din grundvattennivå är högst jan/feb borde väl ha med snösmältningen att göra, även om perioden är lite tiden(februari är kallaste månaden på året). Samma person som ovan menade att grundvattennivån i Berg (mitt berg, vi tittade på en karta) beror på nederbörd från snö och regn. Efter att vi fått 40cm som smält undan på 7 dagar så undrar jag om man kommer se en större förändring. Det jag kan tänka mig är mer snö över en längre tid som smälter, snöar igen, smälter, snöar igen. Men då har jag svårt att förstå varför nivån snabbt ökade 10cm, men sedan legat stilla medans allt smälter. Jag tänker att det kan bero på att vid denna nivån så hittar vattnet en annan nivå.

Dessutom så har jag dräneringen ca 30cm under golvnivån så om grundvattennivån hade stigit lite ytterligare så borde dräneringen ta hand om den.

Nu blir det antagligen pumpgrop ändå, men mest för att inte behöva göra om något eller för att kunna pumpa undan vid situationer som denna.
Nu börjar du ju få koll på läget med grundvattnet, låter det som!

Att mäta nivåer i energibrunnar vid tunnelbyggen är standard och görs exempelvis vid nya tunnelbanan, förbifarten, citylink, sfa-tunneln m.fl.

Viktor, du har ju en slänt på din tomt. Helt andra förutsättningar än plan mark. Grundvatten är normalt högst på vintern-våren. Troligen har du också rätt i att vattnet hittar andra vägar vid en viss nivå.

Spännande att följa ditt arbete (men också tacksam att vi köpte ett hus utan källare...) :D
 
G Genomklok skrev:
Nu börjar du ju få koll på läget med grundvattnet, låter det som!

Att mäta nivåer i energibrunnar vid tunnelbyggen är standard och görs exempelvis vid nya tunnelbanan, förbifarten, citylink, sfa-tunneln m.fl.

Viktor, du har ju en slänt på din tomt. Helt andra förutsättningar än plan mark. Grundvatten är normalt högst på vintern-våren. Troligen har du också rätt i att vattnet hittar andra vägar vid en viss nivå.

Spännande att följa ditt arbete (men också tacksam att vi köpte ett hus utan källare...) :D
haha tack :)

Ja precis, och det är väl framförallt kombinationen av berg och slänt som gör det väldigt lokalt. Men att det ör som högst under vårvintern är väl p.g.a. snösmältning eller finns det andra faktorer ?

Jag var nöjd när vi köpte huset uppe på en kulle för jag tänkte "vi kommer iallafall aldrig få översvämning"..... Jupp :)
 
Egentligen är nederbörden som störst under sommaren, men det sker ingen grundvattenbildning då. Växterna tar upp allt vatten i marken. Så när växtsäsongen är över kan grundvattnet fyllas på igen, fram till det börjar växa på våren.
Det innebär också problem med klimatförändringarna. Varmare klimat ger längre växtsäsong, totalt sett större vattenförbrukning till växterna och kortare tid för påfyllning av magasinen. Halva Sveriges befolkning får vatten från grundvattnet (men inte Nacka, det är Mälaren. Som nu förhoppningsvis är skyddad bättre när en avfallsförbränningsanläggning inte får byggas på Stockholms typ mest förorenade plats precis på strandkanten mellan vattenverken...) Sorry, off topic
 
En tanke/fråga, Vad/vilket material är kapillärbrytande men tar så stor volym som möjligt?
Makadam 8-16? Makadam 4-8? hasopor?

Jag ska förklara mig :)
Här är en bild på hur jag tänker bygga upp golvet (jag har inte brytt mig om att rita in dukar). Det svarta är material för avjämning, vanligen används ju makadam 8-16. Men iom att vattenivån bara går upp till en viss höjd så kan jag begränsa volymen av vattnet. T.ex. Om jag har en volym på 100L och jag fyller den med makadam 8-16 så är det kanske 80%-vol sten => 20L vatten kvar. Om jag istället fyller med ett material som endast har 98% luft så är det bara 2L vatten. Vilket borde skapa mindre problem och vara mindre att ev. pumpa.
Teknisk illustration av kapillärbrytande material som förhindrar fuktuppgång från hög grundvattennivå.
 
Redigerat:
Gå ned till 4-8 makadam längst ned?
Har ju viss kapillärbrytande effekt det med, men inte lika stor om jag förstått det rätt.
Och det borde ju dessutom ha mindre luft

EDIT:
dvs längst ned 4-8 och sen 8-16 uppe på det
 
M MrDizzy skrev:
Gå ned till 4-8 makadam längst ned?
Har ju viss kapillärbrytande effekt det med, men inte lika stor om jag förstått det rätt.
Och det borde ju dessutom ha mindre luft

EDIT:
dvs längst ned 4-8 och sen 8-16 uppe på det
Tack, tanken har slagit mig men jag vill kolla med er andra först :) Kanske finns någon mirakelprodukt!
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Hej,

En liten uppdatering. jag har absolut inte legat på latsidan :) jag har borrat, spräckt och bilat.

"lösningen" bygger nog på att jobba med vattnet. Det går inte att stoppa :) Och lösningen blir nog så här.

- Jag har gjort en skåra från en låg punkt till nästa rum med en ännu lägre punkt. Därifrån får jag pumpa ut vattnet tills vidare. När jag fortsätter med källaren kommer jag gå härifrån och ut. Målet är att slippa pumpgrop. Denna ligger ca 45mm under golvnivå. Så även med 10cm golv och 20 cm isodrän så ska finns marginal uppåt.

En trång, underjordisk utrymme med rör, betong och synlig jord, viss fukt syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- För att inte få vatten ståendes på alla lågpunkter som blir när man spräcker så tänkte jag prova gjuta igen dessa med grovbetong och tillsats medel för att få den att binda mindre vatten. Jag googlade lite och håller man lågt VCT så verkar betongen binda lite vatten. Jag tänker då att mängden vatten som kan finnas där är långt mycket mindre än t.ex. i makadam. Dessutom så kan man forma betongen så man får en avrinning.

- Stora delar av ytterväggarna har jag förstärkt och gjutit igen. Dels för att försöka broms inflödet av vatten, men det har som väntat inte riktigt funkat. Men framförallt för att inte riskera underminering av grunden. Ett stort plus är också att skit (sand, lera, sten) etc. inte kommer in vilket borde minska riskerna för att få mina rör igensatta.

Byggarbetsplats i källare, grävning, betongkonstruktion, borr, träplankor, fuktig vägg, rörställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Jag har också "kastat betong" på grunden av innerväggarna för att de inte ska riskera att undermineras och "skräpa" ner. Jag vill ju bara ha betong, berg och ren makadam här nere.

Betong hälls nära vägg, konstruktion, betongslang, rör, våt yta, arbetsplats, ojämn struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktig källarvägg med mögel, skadad puts och vattenläcka. Byggarbetsredskap syns. Behöver renovering eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Återkommer med lite flera bilder när det börjar bli mer klart :)
Kom gärna med synpunkter eller om det är något som jag inte borde missa.
 
Redigerat:
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Men ett litet problem som någon kanske har en bra lösning på är följande.

Även med rören som leder bort stora delar av vattnet så måste jag avjämna med Makadam likt bilden nedanför. Hur "fan" förhindrar jag att makadam kommer in i röret och ev. sätter stop med åren?

Markduk ja, men många avråder från det då det kan öka risken för att sätta igen och inte går att spola rent? Men det kanske är enda sättet ?

Teknisk ritning av dränering med makadam och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rostfritt nät med 4 - 5 mm maskor?
( https://www.tidbecks.se/sv/standardsortiment/metallduk/ )

Tillräckligt stora hål för att sand och annat inte ska fastna, men tillräckligt små för att 8-16 makadam inte ska åka in.

Ska du sätta dubbla nät för att öka slitage styrkan bör det vara nån cm mellan dem.
Ligger de direkt mot varandra måste du nästan naja/svetsa ihop dem annars kommer maskorna att ligga omlott och då blir det lättare för skit att fastna.
 
Hur stora hål är det i dräneringsrören?
 
useless useless skrev:
Hur stora hål är det i dräneringsrören?
De interna som jag lägger in nu är 50 mm. De yttre är vanliga, är det 100-110mm kanske?
 
M MrDizzy skrev:
Rostfritt nät med 4 - 5 mm maskor?
( [länk] )

Tillräckligt stora hål för att sand och annat inte ska fastna, men tillräckligt små för att 8-16 makadam inte ska åka in.

Ska du sätta dubbla nät för att öka slitage styrkan bör det vara nån cm mellan dem.
Ligger de direkt mot varandra måste du nästan naja/svetsa ihop dem annars kommer maskorna att ligga omlott och då blir det lättare för skit att fastna.
Tack, ska kolla. Hittade några sidor med liknande produkter!
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
De interna som jag lägger in nu är 50 mm. De yttre är vanliga, är det 100-110mm kanske?
Ok. Det är alltså inte perforerade dräneringsrör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.