6 502 läst · 37 svar
7k läst
37 svar
Lösa kablar solcellsanläggning
Installation i centralen ser bra ut. Inget att anmärka på. Man kanske ska märka upp vilken som är plus respektive minus. Men kabeln behöver inte vara röd.
Det ska absolut inte hänga lösa kontakter och kablar under panelerna. Det håller inte i längden, ska ju hålla i 30 år minst.
De skulle dra biten över vindplåten i slang. Så den inte skaver mot plåten. Men de har kabelskydd på fasaden vilket är bra och något som det säkert slarvas med också. Eller att man klamrar rör/slang hela vägen vilket inte är snyggt.
Intressant placering av panelerna, ska nog räknas på i beräkningsprogram innan det anses ok
Det ska absolut inte hänga lösa kontakter och kablar under panelerna. Det håller inte i längden, ska ju hålla i 30 år minst.
De skulle dra biten över vindplåten i slang. Så den inte skaver mot plåten. Men de har kabelskydd på fasaden vilket är bra och något som det säkert slarvas med också. Eller att man klamrar rör/slang hela vägen vilket inte är snyggt.
Intressant placering av panelerna, ska nog räknas på i beräkningsprogram innan det anses ok
Min installatör monterade en skiva av något keramiskt material bakom växelriktaren eftersom min vägg i källaren där växelriktaren skulle sitta var av trä och inte gips. Enligt honom fick den enligt norm inte sitta mot brännbart material.F Farendag skrev:
Då gjorde din installatör rätt dör. Finns byggsektorn som är rätt för ändamålet, kommer inte på vad de heter. Men det ska en seriös installatör ha koll på.S Snailhead skrev:
Eller Bäverspya som använts i TS fall (OSB-skiva). Enklast att läga på en gipsskiva på dessa.useless skrev:
Det är första gången jag ser paneler gå över nock men är avståndet till skenorna under tillverkarens maxavstånd är det nog inget problem. Däremot kan en petig bygglovshanterare ha synpunkter då det "ej följer taklinjen".
Kablar får absolut inte ligga mot pannorna, detta ska reklameras. Den tejpade kopplingen ska åtgärdas, ingen eltejp sitter kvar i 25 år utomhus. Färgen på kablarna är oviktigt då MC4-kontakterna markerar polariteten.
Kablar över vindskivan, meh. Bättre borra hål i undertaket vid vindskivan och dra slang ner till kabelskyddet.
Finns ingen anledning att nöja sig med att bägge DC kablarna är svarta, och än mindre anledning för installatören att snåla. Priser är normalt sett samma oavsett färg. Och denna installatören ska dessutom vara auktoriserad av något slag. Utifrån detta och övriga fel som nämnts kan man ställa sig frågan hur resten av installationen ser ut på taket.Logad skrev:Eller Bäverspya som använts i TS fall (OSB-skiva). Enklast att läga på en gipsskiva på dessa.
Det är första gången jag ser paneler gå över nock men är avståndet till skenorna under tillverkarens maxavstånd är det nog inget problem. Däremot kan en petig bygglovshanterare ha synpunkter då det "ej följer taklinjen".
Kablar får absolut inte ligga mot pannorna, detta ska reklameras. Den tejpade kopplingen ska åtgärdas, ingen eltejp sitter kvar i 25 år utomhus. Färgen på kablarna är oviktigt då MC4-kontakterna markerar polariteten.
Kablar över vindskivan, meh. Bättre borra hål i undertaket vid vindskivan och dra slang ner till kabelskyddet.
Men som med allt här i världen så får man vad man betalar för...
Estetikt fult med rött säger jag i en villa-installation. Det räcker att märka säger jagM mortimer skrev:Finns ingen anledning att nöja sig med att bägge DC kablarna är svarta, och än mindre anledning för installatören att snåla. Priser är normalt sett samma oavsett färg. Och denna installatören ska dessutom vara auktoriserad av något slag. Utifrån detta och övriga fel som nämnts kan man ställa sig frågan hur resten av installationen ser ut på taket.
Men som med allt här i världen så får man vad man betalar för...