Tack för svaren! Kom på i förmiddags att planeringen sprack eftersom jag inte kunde sätta upp gips utan elektrikern.. Planen blir lite förskjuten så kommer elektrikern och rörmokaren på fredag om 8dagar, sen är det riva som gäller under helgen och på måndagen kommer elektrikern igen och drar rören i väggarna.
3-4 ggr trodde elektrikern att han behövde komma hit sa han så vi får se vilka stalltipset det blir efter att ha diskuterat allt ordentligt nästa fredag.
Sätta upp gips på en dag tror jag ska gå. Inte jättemycket att anpassa men sen är det ju spacklingen som tar tid. Får hoppas att jag övar upp mig så jag blir lite bättre på det så jag slipper köra så många ggr.

Trevlig kväll alla

BirgitS
Tre gånger för elektrikern är nog det vanligaste, koppla bort befintlig el, dra rör etc. när väggarna är öppna och slutligen sätta dit uttag etc. och ansluta till centralen när väggar och skåp är på plats.

Idag kom rörmokaren och koppla ur/plugga rören. Imorgon kommer elektrikern.. börjar närma sig allvar nu känns det som:)
Kök före renovering med demonterade rör, möbler och belysning på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis rivet kök med synliga träreglar, golvspån och skyddsplast framför fönstret.
Skapa konto
Rivit ner köket nu. Gick över förväntan och mosaikplattorna gjorde så att det släppte stora bitar av gipset som var just där.

tyvärr är gipset fastspikat under golvspånenivå så jag har inte fått bort allting nere vid golvet. Sågat/skurit så det är i nivå med golvspånet och eftersom det kommer golv och list senare blir det nog inget större problem hoppas jag.

Rast vila tills Måndag eftermiddag efter jobbet då elektrikern varit här hoppas jag så ska det gipsas då.

Glad/trevlig Valborg alla! Nerrivet kök med synlig stomme och kablar, och rester av gips vid golvet.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Allt gipsat och spacklat minst 1 gång. Balken inte helt inklädd ännu pga eldiga som hamnar lite snett vilket påverkade gipset just där.
Imorgon kommer rörmokaren och efter det ska jag såga till skivorna och lägga ut och sen kan jag börja sätta upp köket är tanken.

Målat taket för tredje gången ikväll. Blir flammigt tycker jag. Innan har jag kört med roller och ett sånt kar men nu körde jag direkt ut hinken med färgen så får vi se om det blir tjockare/jämnare då. Har ni några tips för att undvika det flammiga??

Tidigare har vi haft golv under diskmaskin och spis. Måste/bör man ha det under diskmaskinen (integrerad) i det nya köket eller räcker det med skiva samt plastskydd under?

Renoveringsrum med oslipad gipsskivor på väggar, byggmaterial och verktyg på golvet.
Skapa konto
Renovering av kök med osatta gipsskivor och synliga spackelskikt, kartong och byggmaterial synliga.
Skapa konto

BirgitS
O Oskpet skrev:
Tidigare har vi haft golv under diskmaskin och spis. Måste/bör man ha det under diskmaskinen (integrerad) i det nya köket eller räcker det med skiva samt plastskydd under?
Det får ju inte finnas någon kant som gör att diskmaskinen fastnar när den ska in eller ut eller en kant som gör att vattnet på golvskyddet rinner bakåt i stället för framåt. Det normala är att lägga golv in under vitvaror som står på golvet och de flesta har golv även under köksskåpen (om de hänger på väggen och inte har hela vikten på sockeln/benen). Läs branschreglerna från Säker vatten.

• Gilla
Daggew och 2 till
  • Laddar…
Tack!
Det får bli golv under diskmaskin framöver med då. Kan ta lite av det gamla innan det nya golvet kommer.

Taket är målat för tredje gången igår kväll med mycket mer färg denna gång och det verkar ha gjort susen för det flammiga!

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I eftermiddag började jag passa in stommarna lite. Planen är att återanvända nuvarande golv till att ha under nya köket så hamnar det på samma nivå som det golvet som ska in så småningom.

Vi bytte tvättmaskin nyligen och då var den ”nya” några millimeter bredare än den trasiga vi slängde ut. Vi fick justera lite under bänken för att få in det.
Utifrån detta så är jag lite nojig över att sätta upp allting för att sedan upptäcka att det felar eller att jag mätt fel och allting behöver flyttas på. Tips mottages tacksamt här!

• Kök under renovering med osammanfogade köksstommar och en vattenpass på bänkskivan.
    Skapa konto
Rullar vidare här hemma men idag när skivan skulle på så var det såklart skada vid diskhon.. får se vad som händer med det men jag hoppas på snabbt svar och snabb leverans av ny.

Kakla går ju inte förrän vi fått nya skivan men skulle vi kunna göra klart så pass så att vi ända kan använda köket? Fläkten och spisen tänker jag mest kanske förstör utan på gipset innan kakling om vi steker på pannkakor, köttbullar osv 3 eller?

Skadad köksbänkskiva nära diskhons utskärning med synlig spricka.
Skapa konto
Kök under renovering med oskadade svarta bänkskivor och omonterade skåpluckor på golvet.
Skapa konto

BirgitS
O Oskpet skrev:
Fläkten och spisen tänker jag mest kanske förstör utan på gipset innan kakling om vi steker på pannkakor, köttbullar osv 3 eller?
För säkerhets skull kan du ju tejpa upp någon plast på väggen.

Bra tips. Vi får se lite hur det utvecklar sig rent tidsmässigt innan vi går vidare med något. Kanske värt att koppla in diskmaskin och handfat ändå om det dröjer för länge innan nya skivan kommer..

I fredags förra veckan blev det klart med bänkskivan. Reklamationen gick igenom så vi får en ny om ca. 4 veckor. pratade med rörmokaren så han kommer och kopplar in blandare och diskmaskin under tiden så vi kan nyttja köket.

Spisen tänkte vi också koppla in och då även fläkten. Jag har kvar OSB-skiva som jag tänkte att jag kan offra och sätta upp runt spisen och vid handfatet för att det inte ska komma vatten/stekos på gipset. det borde väl vara tillräckligt som skydd tills vi får nya skivan och kan börja kakla osv?

I helgen så började jag med några skåp som ska stå bredvid kyl o frys men där saknades det artiklar tyvärr så det tog stopp och när vi istället skulle göra klart ön så upptäckte vi skador i den skivan också såklart.. Nytt reklamationsärende nu och så inväntar vi lite delar till skåpen innan det rullar vidare nu.. Elgiganten har varit väldig enkla att ha och göra med hittills iaf vad gäller frågor och reklamationen så det känns skönt även om allting drar ut på tiden en del nu.

Fråga:
Köksön består av 1 80-skåp, en vinkyl som blir inbyggd, 1 60-skåp och ett 30-skåp. denna klump blir typ 120x140cm stor och väger en del såklart. jag tänkte skruva ihop stommarna i varandra. måste man fästa den i golvet eller kan de bara stå där? känns som att den inte kommer röra på sig så mycket? Hur gör ni andra?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
O Oskpet skrev:
jag tänkte skruva ihop stommarna i varandra. måste man fästa den i golvet eller kan de bara stå där? känns som att den inte kommer röra på sig så mycket?
Utan att ha gjort en själv skulle jag sätta en plywoodskiva under hela och montera hjul bredvid stöden. Antingen höj- och sänkbara hjul eller justerbara fötter.

Rullbart är bra.

Köksön är nu ihopskruvad och känns stabil! klumpen väger ju en hel del med posrlin osv i samt med bänkskivan på plats så jag tror inte jag kommer göra det mer avancerat än att jag fäster den på några punkter bara med vinkeljärn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.