11 456 läst · 83 svar
11k läst
83 svar
Löpande hjälp vid köksrenovering!
Vart har du fönster ? på din skiss ? Ett tips om du vill ha hjälp är ju att sätta ut fönster och döpa rummen i dina bilder. Då har ju ändå ritat dom så vill du andra ska lägga ner tid på att svara dig kan du lägga ner lite tid och skapa bra förutsättningar.
Klickgolv går att flytta lite, men när du kommer ut i det du kallar "mat/vardagsrum" så måste golven linjera för att monteras. Så det finns en risk att du måste flytta golvet i köket för att montera det mot vardagsrummet. Finns också en risk att ett något snett golv i det stora rummet ser väldigt snett ut i hallen.
Klickgolv går att flytta lite, men när du kommer ut i det du kallar "mat/vardagsrum" så måste golven linjera för att monteras. Så det finns en risk att du måste flytta golvet i köket för att montera det mot vardagsrummet. Finns också en risk att ett något snett golv i det stora rummet ser väldigt snett ut i hallen.
Tack för svar! Trodde risken var större att få det stora avlånga rummet snett om jag började i hallen då det väl borde synas mindre på kortare avstånd?
Det bruna nedan är fönstren/altandörrar som släpper in ljuset.
Om jag börjar i det stora rummet och lägger
Mot kök/hall så blir det kanske bäst ändå. Har ju lite tid att fundera på det men tiden går fort så snart dags att börja planera allting.
Det bruna nedan är fönstren/altandörrar som släpper in ljuset.
Om jag börjar i det stora rummet och lägger
Mot kök/hall så blir det kanske bäst ändå. Har ju lite tid att fundera på det men tiden går fort så snart dags att börja planera allting.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavsett var du börjar så kommer du få vrida det lite så att det går ihop när du kommer runt avdelaren i miten av kök/vardsgsrum&matsal. Då tror jag det är lättare att justera och vrida en liten del (kök) än en stor (matsal och vardagsrum. Men det beror ju på hur golvet ser ut. Börjar du i kök så måste du nästan börja från hallen, vilket blir svårt. Kanske börja från matsal/vardagsrum och när du kommer fram till avgränsningen så lägger du en golvbit i taget och mäter mot en refernslinje. Har du kommit förbi avgränsaren sedan är det bara att gasa på. Men på detta sätt blir hallen som den blir s.a.sO Oskpet skrev:Tack för svar! Trodde risken var större att få det stora avlånga rummet snett om jag började i hallen då det väl borde synas mindre på kortare avstånd?
Det bruna nedan är fönstren/altandörrar som släpper in ljuset.
Om jag börjar i det stora rummet och lägger
Mot kök/hall så blir det kanske bäst ändå. Har ju lite tid att fundera på det men tiden går fort så snart dags att börja planera allting.[bild]
Skiftar fokus lite här nu då jag idag har fått träff på elektriker samt konstruktör som ordnar med ritning till mig.
Konstruktören har varit i likadant grannhus och titta på öppning som visserligen är 60 cm smalare än den vi ska ha men han har ändå bra koll på huset i sig. Han räknade på detta och fick fram att en limträbalk med dimension 140x270mm á 440mm blir bra för vårt hus. Öppningen blir ca. 420mm lång.
HEB-balk med samma bärighet går att använda skriver han längst ner på ritningen. Hur får jag fram det? Grannen som har en lite mindre öppning hade 17cm bred/hög balk men då är det ju 2,5cm gips på den också. HEA-150 med andra ord. De hade gett sin ritning till snickaren som hade satt upp en balk de tyckte var passande då. Innan jag ringer till den snickare som ska utföra detta arbete undrar jag om det går att få fram vilken dimension jag behöver på balken?
Det finns många trådar kring detta och inte bara att översätta rakt av så här kommer lite info som jag fått hittills.
Rörlig last. 150 kp/m2
Egen vikt. 50kp/m2
Lastyta på balk. 3,4m åt ena hållet och 3,6m åt andra hållet
Total bredd huset är 8,5m
Jag har inte någon större aning om vad ovan siffror innebär men vill gärna ha input kring detta och vilken HEA-balk som det kan tänkas översättas till om det går. Grannen har som sagt en HEA 150 men då är deras öppning 60mc kortare än vår. Deras uträkning visade att de skulle ha en 115x225 limträbalk.
Konstruktören har varit i likadant grannhus och titta på öppning som visserligen är 60 cm smalare än den vi ska ha men han har ändå bra koll på huset i sig. Han räknade på detta och fick fram att en limträbalk med dimension 140x270mm á 440mm blir bra för vårt hus. Öppningen blir ca. 420mm lång.
HEB-balk med samma bärighet går att använda skriver han längst ner på ritningen. Hur får jag fram det? Grannen som har en lite mindre öppning hade 17cm bred/hög balk men då är det ju 2,5cm gips på den också. HEA-150 med andra ord. De hade gett sin ritning till snickaren som hade satt upp en balk de tyckte var passande då. Innan jag ringer till den snickare som ska utföra detta arbete undrar jag om det går att få fram vilken dimension jag behöver på balken?
Det finns många trådar kring detta och inte bara att översätta rakt av så här kommer lite info som jag fått hittills.
Rörlig last. 150 kp/m2
Egen vikt. 50kp/m2
Lastyta på balk. 3,4m åt ena hållet och 3,6m åt andra hållet
Total bredd huset är 8,5m
Jag har inte någon större aning om vad ovan siffror innebär men vill gärna ha input kring detta och vilken HEA-balk som det kan tänkas översättas till om det går. Grannen har som sagt en HEA 150 men då är deras öppning 60mc kortare än vår. Deras uträkning visade att de skulle ha en 115x225 limträbalk.
Hej,
Ny fråga, golvrelaterat igen!
Jag har krupit runt med vattenpass (120) som är det längsta "raka" jag har här hemma. Golvet verkar vara bra nivåmässigt men i ena hörnet av vardagsrummet mot yttervägg så lutar det neråt ganska mycket på en yta av ca 2x1,5m. Det verkar inte vara hela ytan men iaf det hörnet behöver jag göra något med om jag ska lägga nytt golv.
Flytspackel är det många som rekomenderar för detta men jag undrar om det skulle kunna gå med vanligt spackel också? Min tanke då är att lägga på tunnare lager och sedan med en rätskiva till sist skrapa av ytan mot resterande golv så att det hamnar i rätt nivå.
Vilka är födelarna med flytspackel jämfört med vanligt spackel? Underlaget som är ojämnt är spånskivor som är uppreglade på en betongplatta.
Ny fråga, golvrelaterat igen!
Jag har krupit runt med vattenpass (120) som är det längsta "raka" jag har här hemma. Golvet verkar vara bra nivåmässigt men i ena hörnet av vardagsrummet mot yttervägg så lutar det neråt ganska mycket på en yta av ca 2x1,5m. Det verkar inte vara hela ytan men iaf det hörnet behöver jag göra något med om jag ska lägga nytt golv.
Flytspackel är det många som rekomenderar för detta men jag undrar om det skulle kunna gå med vanligt spackel också? Min tanke då är att lägga på tunnare lager och sedan med en rätskiva till sist skrapa av ytan mot resterande golv så att det hamnar i rätt nivå.
Vilka är födelarna med flytspackel jämfört med vanligt spackel? Underlaget som är ojämnt är spånskivor som är uppreglade på en betongplatta.
Jag skulle rekommendera ett golvspackel som är till för att handspackla. Då kan du dra ut det med en rätskiva som du beskriver. De flesta flytspackel kräver en tjocklek på några mm vilken inte fungerar när du ska spackla lokala svackor. Flytspackel är att föredra om du ska spackla hela rummet.
Hur stor differens pratar vi om?
Hur stor differens pratar vi om?
Jag kanske är nojig men på de flesta ställen är det ca 2mm glipa när jag lägger 120cm vattenpass på golvet. Är det OK och är det viktigare att det stämmer längsgående eller på bredden av golvet tex?T Tompafix skrev:Jag skulle rekommendera ett golvspackel som är till för att handspackla. Då kan du dra ut det med en rätskiva som du beskriver. De flesta flytspackel kräver en tjocklek på några mm vilken inte fungerar när du ska spackla lokala svackor. Flytspackel är att föredra om du ska spackla hela rummet.
Hur stor differens pratar vi om?
golvet sluttar mot ytterväggarna lite mer. Syllar bytta nån gång så kanske det har påverkat något.
4 mm glipa vid ena altandörren på 120cm. Inte hela vägen men vid några punkter.
på andra sidan rummet verkar det vara en ruta på ca 80x80cm som är upphöjd för där blir det runt 5mm men sen återgår det till 2mm/0mm.
vad tror ni om detta? Jag undviker ju gärna spackel om möjligt. Dock vill/ska ju inte underlagspapp användas för mycket heller.
Tillägger att golvet idag ligger stumt och fint. Det verkar enligt tidigare kommentarer i tråden samt efter lite test på dolda ställen vara ett limmat golv men inte limmat på undersidan utan bara golvet i sig. om detta ligger bra nu, kan nästa golv då också ligga bra eller kan nuvarande golv ta upp ojämnheter som blir ännu större om jag tar bort det och ska lägga nytt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu börjar vi förbereda inför kommande måndags besök av elektriker. Vägg och skåp borta på ena sidan och så får jag börja med nästa sida imorgon tänker jag. Där finns inget på väggarna så bara gipset som ska ner.
Den regel som agerar balk idag är 5x10cm bara. Det är ju gott om reglar att stötta up så det är väl kanske därför men trodde nog att det skulle vara något kralligare IOM att väggen är bärande.
Golvläggare har varit här med och han tyckte inte golvet såg så farligt ut när han gick runt med rätskivan. Dock med reservation för att han ju inte vet hur det ser ut under golvet.
På en bräda de spikat upp för att skruva överskåpen i står det en massa namn tror jag. Vad kan detta vara för något??
Skönt/roligt att vara igång nu iaf!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongsockeln som är kvar ligger löst på plattan verkar det som efter att jag får loss en stor bit med kofoten. Planen där är att ta upp stora bitar, kapa med vinkelslipen så det blir rätt höjd och sedan lägga tillbaka igen så behöver jag inte gjuta så mycket för att få samma nivå tills vi ska lägga golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fråga kring golv och hur jag ska jämna till det inför golvläggningen.
betongsockeln är lös så planen är att ta ut den och såga med vinkelslipen. Det är dock en glipa på ca 2,5 cm mellan spånskivan och betongsockeln. Vad/hur kan jag hälla i något där så att det inte blir ett tomrum under golvet?
Hör gärna av er med förslag/tips tack!
Tex spånskiva på högkant, kan det vara nåt eller går de sönder osv? Hälla ner flytspackel? Annat?
Flytspackel vore nog bra för det skulle ju samtidigt låsa fast resten av betongen med tänker jag. Vad behöver man tänka på?
!!!Uppdatering!!!
Hjälp med tidsuppskattning för att planera in besök elektriker osv!
Hej,
Köket blev försenat men sedan tidigarelagt så nu har jag fyllt vardagsrummet med stommar som jag skruvat ihop.
Imorgon täntke jag prata med elektrikern för att planera in hans besök och försöker även göra en liten plan för hur köksbytet ska gå till. Det som återstår av själva köket nu är 1 överskåp samt 3 underskpå. tillkommer spis, fläkt, diskmaskin som ska bort med.
Är nedan alldeles för optimistiskt eller kan det fungera tror ni:
Dag 1,
Ta bort resterande köksinredning och börja riva ner gips från väggarna
Dag 2,
Ta bort sista gipset från väggarna och börja sätta upp ny gips
Dag 3,
Sätta klart gips och börja spackla. såga till och lägga ut golvspån som köket ska stå på
Ovan är tänkt att vara Fredag till Söndag så heldagar. Kommande vecka är det tänkt att jag ska få ordning på spacklingen under Mån-Ons.
Dag 4,
Börja montera köket (stommarna på plats)
Dag 5,
Fortsätta montera köket (stommarna på plats)
Dag 6,
Detaljer på köket såsom takanslutning osv. (socklar och täcksidor blir efter golvet är lagt)
Dag 7, Påbörja/göra klart kakling
Ovan 4 dagar är tänkt att vara Tors-Söndag, heldagar även där. Efter kakling så täntke jag att jag kunde foga under kommande arbetsveckan.
Vad tror ni om ovan "schema" känns det görbart eller är jag helt ute och cyklar.. Ofta när vi gör om här hemma så känns projekten färdiga ganska snart, sen tillkommer nästan lika mycket tid efter det till alla detaljer som ska fixas så att vi har ett komplett färdigt kök efter denna tid tror jag inte men kanske kan vi tro att det ska gå att använda åtminstonde.
Elektriker och rörmokare ska in i schemat någonstans med men jag har båda inom gåavstånd så de har lovat att de kan vara behjälpliga med kort varsel bara jag meddelar när jag sätter igång.
Vad har jag glömt??
Trevlig kväll alla,
Hjälp med tidsuppskattning för att planera in besök elektriker osv!
Hej,
Köket blev försenat men sedan tidigarelagt så nu har jag fyllt vardagsrummet med stommar som jag skruvat ihop.
Imorgon täntke jag prata med elektrikern för att planera in hans besök och försöker även göra en liten plan för hur köksbytet ska gå till. Det som återstår av själva köket nu är 1 överskåp samt 3 underskpå. tillkommer spis, fläkt, diskmaskin som ska bort med.
Är nedan alldeles för optimistiskt eller kan det fungera tror ni:
Dag 1,
Ta bort resterande köksinredning och börja riva ner gips från väggarna
Dag 2,
Ta bort sista gipset från väggarna och börja sätta upp ny gips
Dag 3,
Sätta klart gips och börja spackla. såga till och lägga ut golvspån som köket ska stå på
Ovan är tänkt att vara Fredag till Söndag så heldagar. Kommande vecka är det tänkt att jag ska få ordning på spacklingen under Mån-Ons.
Dag 4,
Börja montera köket (stommarna på plats)
Dag 5,
Fortsätta montera köket (stommarna på plats)
Dag 6,
Detaljer på köket såsom takanslutning osv. (socklar och täcksidor blir efter golvet är lagt)
Dag 7, Påbörja/göra klart kakling
Ovan 4 dagar är tänkt att vara Tors-Söndag, heldagar även där. Efter kakling så täntke jag att jag kunde foga under kommande arbetsveckan.
Vad tror ni om ovan "schema" känns det görbart eller är jag helt ute och cyklar.. Ofta när vi gör om här hemma så känns projekten färdiga ganska snart, sen tillkommer nästan lika mycket tid efter det till alla detaljer som ska fixas så att vi har ett komplett färdigt kök efter denna tid tror jag inte men kanske kan vi tro att det ska gå att använda åtminstonde.
Elektriker och rörmokare ska in i schemat någonstans med men jag har båda inom gåavstånd så de har lovat att de kan vara behjälpliga med kort varsel bara jag meddelar när jag sätter igång.
Vad har jag glömt??
Trevlig kväll alla,
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 048 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 048 inlägg
Det tar mycket längre tid att sätta upp gips än att riva ner gips eftersom uppsättning kräver mätning och anpassning av skivorna samt försiktighet. Sen om det rätta är 1 dag för att riva gips eller 1 dag för att sätta upp gips kan jag inte svara på.O Oskpet skrev:
Det ser ut som att elektrikern ska komma under dag 2 för att dra nya rör. Är hen verkligen intresserad av att koma en lördag?
Ja att gipsa och spackla tar mer tid än man tror. I alla fall om det är ytor som ska bli fina nog för målning eller tapetsering. Ska ni måla och tapetsera väggar också kan det vara värt att lägga in det i planeringen före köksmontaget. Mycket enklare och snabbare att göra sånt innan man monterar köket.
Är planen baserad på att det ska hinnas med på två efter varanra följande helger så hade nog jag iaf känt att det varit stressigt och hade hellre lagt en helg till där emellan för att verkligen hinna med spackling och målning. Bra att kunna nyttja kvällarna mitt i veckan också när man har torktider att förhålla sig till
För övrigt verkar det flyta på bra. Att skruva ihop alla stommar och lådor tar ju tråkigt mycket tid. Att sen slänga upp dem på väggarna går på ett nafs
Är planen baserad på att det ska hinnas med på två efter varanra följande helger så hade nog jag iaf känt att det varit stressigt och hade hellre lagt en helg till där emellan för att verkligen hinna med spackling och målning. Bra att kunna nyttja kvällarna mitt i veckan också när man har torktider att förhålla sig till
För övrigt verkar det flyta på bra. Att skruva ihop alla stommar och lådor tar ju tråkigt mycket tid. Att sen slänga upp dem på väggarna går på ett nafs